Na targach Auto Shanghai 2025 firma Qualcomm zaprezentowała swoją wizję inteligentnej mobilności, koncentrując się na popularyzacji systemów ADAS i innowacjach w zakresie kokpitu cyfrowego. kooperacja z ponad 65 chińskimi producentami samochodów i dostawcami potwierdza rosnące znaczenie firmy w ekosystemie motoryzacyjnym Państwa Środka.
Snapdragon Ride – motor napędowy dla przystępnej jazdy wspomaganej
Qualcomm, wykorzystując swoją platformę Snapdragon Ride, odgrywa kluczową rolę w demokratyzacji technologii jazdy wspomaganej (ADAS) na rynku chińskim. Jak wynika z danych IDC, już 59,7% nowych samochodów osobowych w Chinach w 2024 roku oferuje funkcje zgodne z poziomem L2, co oznacza przełomowy moment w rozwoju motoryzacji inteligentnej. Snapdragon Ride – w szczególności model 8650 – umożliwia realizację tych funkcji w pojazdach z różnych segmentów cenowych, od 60 000 do 340 000 juanów (ok. 34 000–193 000 zł), nie rezygnując przy tym z wysokiej wydajności ani niskiego zużycia energii.
Współpraca z takimi partnerami jak Baojun, Leapmotor, Chery, Hongqi, GM Buick czy Desay SV zaowocowała pojawieniem się konkretnych produktów – na przykład system Lingmu Intelligent Drive 3.0, oferujący miejską nawigację z asystą (NOA) i pełnozakresowy AEB, co znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Inteligentny kokpit nowej generacji – rewolucja zasilana przez Snapdragon
Drugi filar ekspozycji Qualcomm to zaawansowane systemy cyfrowych kokpitów, w tym platformy Snapdragon 8155, 8295 oraz nowość – Snapdragon 8397, oferujący trzykrotnie szybsze CPU i 12-krotnie wyższą wydajność AI w porównaniu do poprzednika. Te platformy pozwalają integrować generatywną sztuczną inteligencję (AI), umożliwiając naturalną komunikację głosową, personalizację i współdziałanie między systemami pojazdu.
Wyróżnia się tu model Zeekr 009 Glory, wykorzystujący podwójny chip Snapdragon 8295, który zapewnia wzrost przepustowości danych o 4,4 razy i 5,4-krotnie większą wydajność graficzną. Snapdragon został również wybrany przez takie marki jak NIO, Xiaomi, Mercedes-Benz, Dongfeng Nissan i Great Wall, które zaprezentowały ponad 90 modeli zintegrowanych z tymi technologiami tylko w 2024 roku.

Przyszłość to integracja: kokpit i jazda wspomagana w jednej platformie
Zwieńczeniem technologicznej ofensywy Qualcomm jest Snapdragon Ride Flex – pierwsza skalowalna platforma łącząca kokpit cyfrowy z ADAS w jednym układzie SoC (m.in. model 8775). Taka integracja umożliwia przenoszenie algorytmów między różnymi funkcjami pojazdu i eliminuje bariery między systemami.
Przykładem wdrożenia jest luksusowy MPV Buick Century, który powstaje w oparciu o nową platformę Xiaoyao General Motors, oraz kooperacja z BAIC przy globalnym debiucie platformy AI do integracji jazdy i kokpitu. Valeo i Carlink pokazali z kolei, jak Snapdragon 8775 umożliwia realizację zaawansowanych funkcji L2+ przy niższych kosztach i wyższej efektywności energetycznej.