Apple udostępnia nowe wersje Final Cut Pro na iPada i Maca – “nowy rozdział w edycji wideo”

1 dzień temu

Apple zaprezentowało nową wersję Final Cut Pro, z wieloma funkcjami długo wyczekiwanymi przez użytkowników, jak Transcribe to Captions czy import i edycja wideo przestrzennego oraz jego przesyłanie bezpośrednio do Apple Vision Pro.

Firma udostępniła też nowe wersje Final Cut Camera i Logic Pro.

Final Cut Pro 11

Final Cut Pro 11 stworzono z myślą o pełnym wykorzystaniu potencjału czipów Apple z serii M.

W nowej wersji aplikacji wprowadzono zaawansowaną i intuicyjną funkcję Magnetic Mask, narzędzie Transcribe to Captions, które służy do szybkiego tworzenia dokładnych napisów do filmów, a także rozwiązania do montażu wideo przestrzennego oraz wiele narzędzi oszczędzających czas i optymalizujących pracę.

Funkcje oparte na AI

Dzięki Magnetic Mask montażyści mogą sprawnie wyodrębniać z klipu wideo ludzi i obiekty bez korzystania z zielonego ekranu lub bardziej czasochłonnej rotoskopii. Mogą również łączyć możliwości funkcji Magnetic Mask z korekcją kolorów i efektami wideo, co pozwala precyzyjnie zarządzać stylem i kształtem każdego projektu.

To potężne i precyzyjne narzędzie wykorzystujące automatyczne analizy, które daje większą swobodę w dostosowywaniu tła i środowisk.

Funkcja Transcribe to Captions pozwala za to automatycznie generować napisy na osi czasu. Używa do tego wytrenowanego przez Apple modelu językowego, który analizuje wypowiedzi słyszalne na ścieżce dźwiękowej.

Edycja wideo przestrzennego dla Apple Vision Pro

Final Cut Pro 11 obsługuje teraz przestrzenną edycję wideo, dzięki czemu montażyści mogą importować materiały filmowe i dodawać efekty, wprowadzać korektę kolorów i wzbogacać projekty o tytuły. Głębokość tytułów i nagranego materiału można również dostosować podczas edycji.

Przestrzenne klipy wideo można nagrywać bezpośrednio dzięki aplikacji Vision Pro lub na urządzeniach iPhone 15 Pro, iPhone 16, iPhone 16 Pro i nowym obiektywie Canon RF-S7.8mm F4 STM DUAL w połączeniu z aparatem Canon R7.7.

Użytkownicy mogą zobaczyć na ekranie Maca podgląd obrazu widzianego lewym i prawym okiem i wyświetlać go w różnych trybach podglądu.

Wyświetlacz wirtualny Maca pozwala z kolei przenieść edycję na Apple Vision Pro. W ten sposób użytkownik zyskuje ogromny, osobisty i przenośny wyświetlacz, który idealnie nadaje się do pracy nad złożonymi projektami.

Jeszcze w tym roku nowy wyświetlacz wirtualny Maca będzie można rozszerzyć do nowego, panoramicznego rozmiaru. W ten sposób użytkownicy zyskają ogromny, ultraszeroki, zakrzywiony wyświetlacz o proporcjach 32:9, co odpowiada dwóm monitorom 5K ustawionym jeden obok drugiego.

Filmy przestrzenne można eksportować bezpośrednio do biblioteki Zdjęć użytkownika i oglądać od razu na urządzeniu Vision Pro. Dostępna jest też aplikacja Vimeo natywna dla visionOS, w której można udostępniać innym te materiały.

Inne nowe funkcje:

  • Funkcja Magnetic Timeline pozwala na bezścieżkowy montaż materiału filmowego, w tym na płynne przycinanie i edytowanie filmów. Montażyści mogą swobodnie dodawać i zmieniać kolejność klipów, by wprowadzać poprawki przy jednoczesnym zachowaniu idealnej synchronizacji obrazu i dźwięku.
  • Dzięki edycji Multicam użytkownicy będą mogli błyskawicznie zsynchronizować wiele ujęć w ramach jednego projektu i przełączać je podczas odtwarzania. Nowe opcje skrótów klawiaturowych umożliwiają dostosowanie widoku osi czasu i zmianę rozmieszczenia klipów.
  • Optymalizacje pod kątem układu scalonego Apple sprawiają, iż montażyści mogą odtwarzać więcej strumieni wideo 4K i 8K w formacie ProRes i w pełnej jakości, dodawać efekty odtwarzania i błyskawicznie udostępniać swoją pracę innym.
  • Za pomocą ulepszonych narzędzi proxy użytkownicy mogą zmniejszać rozmiar plików, co przyspiesza transfer danych i pozwala utworzyć lekką kopię biblioteki.
  • Korzystając z narzędzia Compressor, można tworzyć niestandardowe ustawienia eksportu, aby realizować projekty w wielu różnych formatach plików i importować utworzone wcześniej materiały stereoskopowe w celu ponownego formatowania i łączenia ich z wideo przestrzennym.
  • Narzędzie Motion pozwala natomiast tworzyć wspaniałe napisy 2D i 3D, generatory i zaawansowane efekty wizualne, które są dostępne do użytku w Final Cut Pro.




Final Cut Pro 2.1 na iPada

Funkcja Enhance Light and Color w nowym Final Cut Pro 2.1 na iPada wykorzystuje moc układu scalonego Apple i pozwala w jednym prostym kroku poprawić kolorystykę, balans kolorów, kontrast i jasność wideo lub zdjęć, a do tego jest zoptymalizowana pod kątem formatów SDR, HDR, RAW i Log.

Oprócz tego Apple Pencil Pro i Magic Keyboard generują sygnały haptyczne w postaci subtelnych impulsów, gdy użytkownik przycina klipy, przenosi multimedia, porusza się po osi czasu lub zmienia rozmiar klipów przez przyciąganie do punktów w oknie wyświetlania.

Inne znaczące ulepszenia obejmują m.in. nowy gest pionowego szczypnięcia, który pozwala zwiększyć lub zmniejszyć wysokość klipu na osi czasu; możliwość dynamicznego dostosowywania rozmiaru i położenia okna wyświetlania w trybie Obraz w obrazie, a także obsługę osi czasu dla nagrań zarejestrowanych iPhonem 16 Pro przy 90 kl./sek, 100 kl./sek i 120 kl./sek.

Nowe tusze funkcji Rysowanie na żywo na iPadzie pozwalają na wzbogacanie filmów dodatkowymi animacjami z wykorzystaniem takich efektów jak nowa opcja ekspresyjnej akwareli, kredka, pióro wieczne czy cienkopis. Ponadto do biblioteki treści dodano nowe przejścia modułowe, gotowe ustawienia gradingu kolorów i dynamiczne ścieżki dźwiękowe. Co więcej, efekty wizualne można łatwo wyróżnić lub nałożyć na siebie w trybie Obraz w obrazie lub w dymku.




Final Cut Camera

Zaktualizowana wersja 1.1 pozwala użytkownikom rejestrować wideo HEVC w formacie Log na jednym urządzeniu lub podczas sesji Live Multicam. W efekcie użytkownicy zyskują znakomity zakres dynamiczny formatu Log, zapisywane pliki są przy tym mniejsze, a zarejestrowany materiał — dłuższy.

Oprócz tego Final Cut Camera pozwala użytkownikom na włączenie podglądu LUT podczas rejestrowania obrazu w formacie Log, a Apple Log LUT wizualizuję naturalność oryginalnej sceny w trybie SDR lub HDR. iPhonem 16 Pro można nagrać piękny i wyraźny materiał filmowy w rozdzielczości 4K przy 120 kl./sek, aby uzyskać jeszcze płynniejszy, kinowy efekt zwolnionego tempa. Potem wystarczy zaimportować materiał do Final Cut Pro na iPada i można zacząć montaż.

Aplikacja Final Cut Camera zyskała bardziej zaawansowane narzędzia, w tym wskaźniki przechyłu i pochylenia, które ułatwiają precyzyjne skomponowanie ujęcia, a także siatkę celowniczą dostępną podczas rejestrowania obrazu z góry.




Logic Pro 11.1 na Maca i Logic Pro 2.1 na iPada

Logic Pro na Maca i iPada ma znacząco usprawnić komponowanie muzyki, tworzenie bitów, produkcję i miksowanie, a do tego jest doskonałą pomocą dla osób edytujących filmy Final Cut Pro.

Aplikacja zyskała nową wtyczkę Quantec Room Simulator pozwalającej użytkownikom wykorzystać legendarne brzmienie najdokładniejszego efektu pogłosu, jaki dotąd uzyskano. Wtyczka opiera się na oryginalnych schematach, algorytmach i kodzie udostępnionym przez Wolfganga Buchleitnera, założyciela firmy Quantec i wynalazcy tej technologi.

Użytkownicy mogą wybrać klasyczną opcję Quantec QRS, która wzbogaca muzykę o naturalną przestrzeń akustyczną przy jednoczesnym zachowaniu charakteru dźwięku, a jeżeli zależy im na większej klarowności i szczegółowości powinni zdecydować się na nowoczesne rozwiązanie Quantec Yardstick.

Funkcja Reorder Mixer Channels pozwala przeciąganiem zmieniać kolejność pasków kanałów, a choćby umożliwia wybranie kilku z nich jednocześnie, by przestawiać je zbiorczo. Znalezienie i dodanie wtyczki jest teraz prostsze, bo można to zrobić bezpośrednio dzięki polecenia klawiaturowego, a Logic Pro na Macu pozwala wyszukiwać wtyczki według kategorii, nazwy firmy, a choćby części nazwy samego rozwiązania. Oprócz tego w Logic Pro na iPadzie wprowadzono również foldery sampli, które za pośrednictwem wbudowanej przeglądarki dźwięków dają użytkownikom dostęp do ich prywatnej kolekcji sampli przechowywanej na iPadzie, zewnętrznej pamięci masowej lub w iCloud.




Ceny i dostępność
  • Aplikacja Final Cut Pro 11 jest dostępna jako bezpłatna aktualizacja dla dotychczasowych użytkowników. Nowi użytkownicy mogą ją zakupić w cenie 1499,99 zł w Mac App Store. Nowi użytkownicy mogą pobrać bezpłatną 90‑dniową wersję próbną aplikacji Final Cut Pro.
  • Aplikacja Final Cut Pro 2.1 na iPada jest dostępna jako bezpłatna aktualizacja dla dotychczasowych użytkowników, a także w App Store w cenie 24,99 zł miesięcznie lub 249,00 zł rocznie z miesięczną wersją próbną dla nowych użytkowników.
  • Aplikacja Final Cut Camera 1.1 jest dostępna w App Store jako bezpłatna niezależna aplikacja.
  • Aplikacja Logic Pro 11.1 na Maca jest dostępna jako bezpłatna aktualizacja dla dotychczasowych użytkowników. Nowi użytkownicy będą mogli ją zakupić w cenie 999,99 zł w Mac App Store. Logic Pro 11.1 na Maca wymaga systemu macOS 14.4 lub nowszego.
  • Aplikacja Logic Pro 2.1 na iPada jest dostępna jako bezpłatna aktualizacja dla dotychczasowych użytkowników, a także w App Store w cenie 24,99 zł miesięcznie lub 249,00 zł rocznie z miesięczną wersją próbną dla nowych użytkowników. Aplikacja Logic Pro 2.1 na iPada wymaga systemu iPadOS 18.1 lub nowszego.
Idź do oryginalnego materiału