Antidote Pathseeker 2025 – gravel z zawieszeniem, nowymi materiałami i polskim rodowodem

magazynbike.pl 3 dni temu

Firma Antidote zaprezentowała na sezon 2025 nowy model gravelowy o nazwie Pathseeker. Jest to konstrukcja dostępna w dwóch wersjach – z pełnym zawieszeniem (oznaczenie FS) oraz jako klasyczny hardtail (HT), jednak w obu przypadkach podstawę stanowi autorska rama wykonana z kompozytu łączącego włókna węglowe z naturalnymi włóknami lnianymi i bazaltowymi, a także biożywicami. Co istotne z punktu widzenia rynku rowerowego i jakościowego, cała produkcja – od projektowania, przez formowanie, aż po montaż – odbywa się w Polsce, w krakowskiej siedzibie firmy.

Nowością, która odróżnia Pathseekera od typowych modeli gravelowych dostępnych na rynku, jest zastosowanie zawieszenia – nie tylko z przodu, ale również z tyłu. Opracowany specjalnie dla tego modelu system NanoFlex to konstrukcja oparta na zasadach znanych z pełnoprawnych rowerów górskich, jednak przeskalowana i dostosowana do specyfiki jazdy gravelowej.

Rama i materiały kompozytowe

Rama Pathseekera to efekt pracy inżynierów Antidote nad nowym rodzajem kompozytu, który łączy nowoczesne włókna węglowe z włóknami naturalnymi. Włókna lniane i bazaltowe, połączone z biożywicami, mają poprawiać adekwatności tłumiące materiału. W założeniu ma to ograniczyć wibracje przenoszone na rowerzystę – szczególnie te, z którymi nie radzi sobie klasyczne zawieszenie – bez utraty sztywności konstrukcji. W newralgicznych punktach konstrukcyjnych zastosowano dodatkowe wzmocnienia z włókna Vectran, znanego ze swojej wysokiej odporności na uszkodzenia mechaniczne.

Rama powstaje w technologii monocoque, w całości w Polsce. Każdy egzemplarz produkowany jest manualnie, a producent umożliwia zarówno wybór wersji RAW – z widocznym splotem włókien – jak i indywidualne lakierowanie z autorską grafiką.

Zawieszenie NanoFlex – pełna integracja z ram

Zastosowany w Pathseekerze system NanoFlex to autorskie rozwiązanie Antidote, które integruje zawieszenie z ramą, unikając przy tym klasycznych punktów obrotu. W tylnej części ramy zastosowano rozwiązanie, w którym elastyczność rur tylnego trójkąta zastępuje dwa z punktów obrotu. Dwa pozostałe punkty realizowane są przez mimośrodowy mechanizm w przednim trójkącie, który współpracuje z elastomerem pełniącym funkcję tłumika. Taka konstrukcja ma zapewniać progresywną charakterystykę pracy zawieszenia – im większe ugięcie, tym twardszy staje się układ – co zmniejsza ryzyko dobicia i poprawia kontrolę.

Zawieszenie ma również pełną sztywność boczną, co w przypadku rowerów gravelowych, często ładowanych bagażem i poddawanych długotrwałej eksploatacji, może mieć duże znaczenie użytkowe. NanoFlex został opracowany tak, aby pedałowanie nie wpływało na jego pracę – nie występuje efekt „bujania”, a układ pozostaje neutralny również podczas hamowania.

Amortyzowany widelec zintegrowany jest konstrukcyjnie z ramą i również opiera się na rozwiązaniu elastomerowym lub sprężynowym. Jego praca może być zablokowana dzięki mechanizmowi ukrytemu w zakrętce sterów. W razie potrzeby cały układ widelca może zostać rozdzielony i oddzielnie serwisowany lub wymieniony.

Geometria i kompatybilność komponentów

Pathseeker zaprojektowany został z geometrią odpowiadającą współczesnym wymaganiom jazdy gravelowej – zarówno na długich dystansach, jak i w bardziej wymagającym, technicznym terenie. Obniżony przekrok ułatwia manewrowanie, szczególnie przy załadunku bikepackingowym, a sztywność ramy wspomaga efektywne przenoszenie mocy. Konstrukcja bazuje na kołach 28-calowych i umożliwia montaż opon o szerokości do 50 mm, co daje duży zakres wyboru pod kątem nawierzchni i stylu jazdy.

Geometria roweru

Suport wykorzystuje standard T47 o szerokości 85,5 mm i jest dostępny w dwóch wersjach – z osią 29,5 mm (DUB) lub 30 mm. Tylna oś w standardzie 12×142 mm gwarantuje kompatybilność z nowoczesnymi grupami napędowymi, a producent rekomenduje przednie zębatki do 42 zębów, z optymalnym wyborem 40T. Główka ramy przyjmuje zintegrowane stery w rozmiarze 1.5”–1.5”, a widelec wyposażono w stożkową rurę sterową 1 1/4” – 1.5”.

W konstrukcji przewidziano mocowania pod bezpośredni montaż zacisków hamulcowych (Direct Mount lub Post Mount – zależnie od wersji), prowadzenie przewodów jest całkowicie wewnętrzne, a zacisk sztycy zintegrowano z ramą.

Wersje wyposażenia i ceny katalogowe

Antidote oferuje Pathseekera zarówno jako kompletny rower, jak i frameset. Topowa konfiguracja full suspension z napędem SRAM Force Red, karbonowymi kołami Industry Nine Ultralite oraz sztycą Reverb AXS wyceniona została na 12 299 euro. Tańsze warianty oparte o grupy Force X0, Rival GX czy Apex AXS pozwalają obniżyć cenę zakupu do poziomu 6 299 euro. Frameset w wersji FS – zawierający ramę, widelec, mostek i stery – kosztuje 4 099 euro, a wersja HT z widelcem to 3 799 euro.

Dodatkowo producent oferuje możliwość zakupu komponentów osobno – w tym karbonowych kół Garbaruk Gravel, zestawu łożysk do zawieszenia, czy opcjonalnego programu serwisowego „future service”, obejmującego przemalowanie ramy i wymianę elementów eksploatacyjnych.

Produkcja lokalna i filozofia marki

Jednym z fundamentów działalności Antidote jest lokalna produkcja i pełna kontrola nad jakością na każdym etapie powstawania produktu. Firma nie korzysta z outsourcingu, a wszystkie ramy powstają w Krakowie – od pierwszej kreski projektowej po końcowy montaż.

Jak podkreśla CEO firmy, Paweł Marczak:

„W dobie masowej produkcji i outsourcingu jesteśmy dumni, iż cały proces powstawania ram odbywa się w Polsce, pod naszą bezpośrednią kontrolą.”

Więcej informacji

Oficjalna strona producenta: www.antidotebikes.com

Zobacz także

Made in Poland: Antidote Bikes z Krakowa
Test Antidote Woodsprite mistrzowska ręczna robota
Idź do oryginalnego materiału