
Gigant e-commerce nie zamierza zostawać w tyle w wyścigu po autonomiczną przyszłość. W Kalifornii rusza właśnie fabryka, która ma zbudować podstawy pod rozwój własnej floty robotaksówek.
Amazon uruchomił swój zakład produkcyjny w Hayward w Kalifornii, w którym ma powstawać choćby 10 tys. autonomicznych robotaksówek rocznie. Zakład zajmuje powierzchnię ponad 20 tys. m² i ma stać się centrum działalności startupu Zoox – spółki przejętej przez Amazona jeszcze w 2020 r. za 1,2 mld dol. Na razie dzienna produkcja wynosi zaledwie 1 pojazd, ale do 2026 r. firma planuje wytwarzać 3 egzemplarze na godz.
Kursy na pełen etat już od 2026 r.
Chociaż rynek robotaksówek jest w tej chwili zdominowany przez Waymo, Amazon nie zamierza odpuszczać. Jak czytamy na łamach apnews.com, pierwsze autonomiczne kursy pojazdów Zoox na większą skalę rozpoczną się jeszcze w tym roku w Las Vegas, a w 2026 r. rozszerzą się na San Francisco. W planach są również takie miasta jak Miami, Los Angeles czy Atlanta. Właśnie dlatego Amazon zdecydował się na uruchomienie zakładu produkcyjnego. Na ten moment nie wiadomo, kiedy – i czy w ogóle – Zoox wejdzie do Europy. Amazon skupia się w tej chwili na swoim rodzimym rynku.
Pojazdy Zoox to futuryzm sam w sobie
Tym, co wyróżnia Zoox od konkurencji ma być filozofia projektowania. W przeciwieństwie do Tesli czy Waymo, które integrują technologię autonomiczną z klasycznymi pojazdami, Zoox stawia na nową konstrukcję przypominającą futurystyczną gondolę. Brak kierownicy, miejsca dla czterech pasażerów i w pełni autonomiczne sterowanie – to ma być wyróżnik na tle konkurencji. Część pojazdów startupu już dziś jest testowana w San Francisco i Las Vegas, m.in. w ramach współpracy z siecią hoteli Resort World. Zgodnie z zapowiedzią firmy, średniej wielkości miasta mają być obsługiwane przez floty rzędu 500-1000 pojazdów, a duże metropolie przez floty na poziomie 2 tys. pojazdów Zoox.
Pojazdy autonomiczne przez cały czas wzbudzają dużo emocji i kontrowersji, chociażby ze względu na ich wpadki. Ostatnio jeden z pojazdów Zoox uczestniczył w drobnej kolizji z elektryczną hulajnogą. Pamiętajmy jednak, iż w fazie testów drobne potknięcia nie są niczym dziwnym. jeżeli Amazonowi uda się zrealizować produkcję na zapowiadaną skalę, przyszłość transportu miejskiego może być ciekawa.
*Źródło grafiki głównej: Zoox