Etihad to arabska linia lotnicza, która kreuje swój wizerunek, jako marki premium. Jednak po kilkudziesięciu minutach spędzonych w ich systemie rezerwacyjnym zacząłem mieć wątpliwości. Odniosłem wrażenie, iż firma znacząco ograniczyła wydatki na rzetelną pracę beta-testerów. Szczerze mówiąc, w normalnej sytuacji po prostu zamknąłbym stronę i poszukał innej oferty u konkurencji. Tym razem jednak napotkane nieprawidłowości na stronie Etihad, były tak irytujące, iż postanowiłem się nimi z wami podzielić.
Tytułem wstępu, Etihad Airways jest jednym z najbardziej nagradzanych przewoźników Bliskiego Wschodu, regularnie zdobywającym wyróżnienia za obsługę oraz komfort podróży. Linia lotnicza od czerwca 2025 r. oferuje bezpośrednie połączenie na trasie Warszawa – Abu Zabi, a rejs jest obsługiwany jest Boeingiem 787-9. Wspomniałem już, iż w normalnych okolicznościach zamknąłbym stronę internetową i zapomniałbym o sprawie. Jednak nie zrobiłem tego z dwóch prostych powodów. Po pierwsze, ze względu na irytujące nieprawidłowości w systemie rezerwacyjnym, które zaraz szczegółowo opiszę. Po drugie, w kontekście badania dotyczącego preferencji kupowania biletów lotniczych przez konsumentów – przede wszystkim w kanałach online.
Zdjęcie tytułowe: Etihad AirwaysWedług badań IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych) z 2024 r. wynika, iż 71% pasażerów dokonuje rezerwacji online lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej, z czego aż 53% preferuje cyfrowe platformy linii lotniczych (strony internetowe/aplikacje). Natomiast z raportu Digital Transformation In The Travel Industry opublikowanego przez Wifitalent wynika, iż 45% rezerwacji biletów lotniczych dokonuje się w tej chwili za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Tyle statystyk – konkluzja wydaje się oczywista. Linie lotnicze, chcąc maksymalizować zyski, powinny przywiązywać szczególną uwagę do cyfrowych kanałów sprzedaży. Sprawny system rezerwacyjny na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej pozwala bowiem pozyskać klienta i zwiększyć przychody. Pomijam już kwestie komfortu i satysfakcji konsumenta.
Dokończ rezerwacje później lub NIE !
Poszukując na początku października 2025 r. idealnych lotów, natrafiłem w nocy na atrakcyjną ofertę na stronie Etihad i skorzystałem z usługi „Podaj swój adres e‑mail, a wyślemy Ci szczegóły lotu, gdy będziesz gotowy do rezerwacji”. Taka opcjapojawiła się po jakimś czasie po kliknięciu opcji „Flight details” (foto poniżej).
Następnego dnia nie otrzymałem żadnej wiadomości z systemu rezerwacyjnego Etihad; kilkukrotnie powtórzyłem procedurę na urządzeniach z Androidem 15 i 13 oraz na laptopie z systemem Windows, podając różne adresy e‑mail (w tym konto @gmail.com). Opcja „Podaj swój adres e‑mail” za żadnym razem nie zadziałała.
Problem zgłosiłem prywatną wiadomością na platformie X do @EtihadHelp. Otrzymałem szybką odpowiedź, iż z ich strony wszystko działa poprawnie. Mimo to problem nie dawał mi spokoju, więc napisałem także do działu obsługi mediów. Opisałem problem dzieląc się też spostrzeżeniami na temat słabo/powolnie działającego systemu rezerwacji. Odpowiedź z Etihad pojawiła się szybko:
“Regarding the email confirmation: “We experienced a temporary outage in the backend systems, which affected the delivery of automated emails to some customers. This may explain why you did not receive the flight details despite the system prompt indicating an email would be sent”.
Co można przetłumaczyć następująco: „W odniesieniu do potwierdzenia e-mail: Wystąpiła chwilowa awaria systemów wsparcia, która wpłynęła na dostarczanie automatycznych wiadomości e-mail do niektórych klientów. Może to wyjaśniać, dlaczego nie otrzymali Państwo szczegółów lotu, mimo iż system zapowiedział wysłanie wiadomości e-mail.”
Opcję: “Enter your email address and we’ll send you these flights details to book when you’re ready” sprawdziłem dosłownie parę minut temu pisząc właśnie te słowa (25.11.2025) – usługa wciąż nie działa poprawnie, więc awaria raczej nie jest tymczasowa.
Pomijam już fakt udzielenia na wstępie nierzetelnych informacji ze strony pracowników @EtihadHelp, które nie powinno mieć miejsca.
Brak możliwości wyboru liczby podróżnych
Ku mojemu zaskoczeniu, podczas wyszukiwania lotów na stronie Etihad dedykowanej dla urządzeń mobilnych w opcji Multi-City użytkownik nie może wybrać liczby pasażerów. Oczywiście problem został zgłoszony, ale przez cały czas pozostaje nierozwiązany.
Jedynym lekarstwem na zaistniałą sytuację jest wprowadzenie tzw. modyfikacji lotów w dalszym etapie konfiguracji.
System rezerwacji Etihad – IT ma przed sobą jeszcze dużo roboty
Po kilkudziesięciu minutach spędzonych w systemie rezerwacyjnym Etihad – w szczególności dedykowane urządzeniom mobilnym, ale nie tylko – dochodzę do wniosku, iż działa on zbyt wolno i mało responsywnie. Zdarza się, iż wpisanie trzyliterowych kodów lotniskowych IATA sprawia, iż system czasem „dostaje zadyszki”. Ogólnie rzecz biorąc, platforma sprawia wrażenie ociężałej. choćby techniczne prace serwisowe, które ostatnio zauważyłem na stronie dedykowanej desktop/laptop (foto poniżej) w moim odczuciu nie przyniosły pożądanych wyników.
Oczywiście moja opinia na temat systemu rezerwacyjnego Etihad jest mocno subiektywna, ale… Podczas planowania tego materiału w redakcji wywiązała się rozmowa z Mateuszem Ponikowskim, redaktorem naczelnym Instalki.pl, który ostatnio również wyszukiwał lotów na stronach arabskiego przewoźnika. Konkluzja naszej dyskusji była jednoznaczna: komfort z użytkowania systemu rezerwacyjnego Etihad dedykowanego dla mobilnych urządzeń jest mówiąc delikatnie, dość przeciętny.
Aplikacja mobilna
Zapewne pojawią się głosy, iż podczas wyszukiwania lotów najlepiej korzystać z dedykowanej aplikacji linii lotniczych – i tak właśnie zrobiłem. Aplikacja Etihad pozostawiła mnie z dość ambiwalentnymi wrażeniami. Również tutaj silnik systemu rezerwacyjnego miał tendencję do „łapania zadyszki”.
Na poniższym zdjęciu widoczne są trzy migające kropki, sygnalizujące proces wczytywania opcji wyboru miejsca.
Niestety, proces ten trwał moim zdaniem zdecydowanie zbyt długo. Dodatkowo podczas modyfikacji połączeń lotniczych – a dokładniej terminów lotów – zauważyłem kolejny problem: mimo iż system cały czas wskazywał wyszukiwanie biletów dla trzech osób, w praktyce prezentował jedynie oferty dla jednego pasażera.
Wrażenie ogólne – do pełnej satysfakcji zbyt daleko
Po moich doświadczeniach z systemem rezerwacyjnym Etihad mam kilka przemyśleń. Drodzy menedżerowie z Etihad – cieszy fakt, iż inwestujecie m.in. w nowe samoloty, poprawiając tym samym komfort podróży swoim pasażerom. Jednak bez sprawnie działającego systemu rezerwacyjnego, wolnego od błędów, plan osiągnięcia statusu jednej z najlepszych linii lotniczych nie powiedzie się…
Zdjęcie tytułowe: Etihad AirwaysNie wyobrażam sobie, jako potencjalny klient – i prawdopodobnie nie tylko ja – kupowania biletów u przewoźnika, który w tak fundamentalnej kwestii, jaką jest sprawnie działający system rezerwacyjny, nie przykłada należytej staranności do utrzymania wysokiego poziomu usług.
Na koniec, z dziennikarskiego obowiązku dodam, iż testy systemu rezerwacyjnego przeprowadzono kilkakrotnie na różnych urządzeniach, korzystając z łącza internetowego o prędkości 300 Mb/s.
Zdjęcie tytułowe: Etihad Airways

3 godzin temu








