Niemiecka marka YT Industries, znana z rowerów enduro, freeride i downhill, ogłosiła zakończenie działalności. To firma, która przez lata budowała swoją pozycję dzięki bezpośredniemu modelowi sprzedaży (DTC) oraz mocnemu wizerunkowi opartemu na haśle “Young Talent”. Teraz jednak, po latach dynamicznego wzrostu, nadszedł trudny moment. Tak napisał kilka godzin temu niemiecki magazyn Enduro-MTB (pod linkiem oryginał wpisu, informację podaje dalej).
„Nadszedł czas, aby się pożegnać – YT Industries zamyka swoje drzwi po latach kształtowania sceny MTB przełomowymi rowerami i odważnym marketingiem.”
Enduro-MTB.com
YT przez długi czas uchodziło za jednego z pionierów nowoczesnego podejścia do enduro i freeride’u. To właśnie ich modele, jak Capra czy Tues, były wyborem wielu zawodników i pasjonatów agresywnej jazdy. Charakterystyczne kampanie marketingowe, kooperacja z gwiazdami światowego formatu i przyciąganie młodszych riderów sprawiły, iż YT było marką wyjątkową.
Jednocześnie pojawiły się pierwsze zapewnienia założyciela marki, Markusa Flossmanna. Podkreśla on, iż zamierza zrobić wszystko, by YT powróciło – a sam proces restrukturyzacji i odbudowy już się rozpoczął.
„Czy kiedyś nastąpi powrót, zapisane jest w gwiazdach. Jednak założyciel Markus Flossmann już zapewnił nas, iż zrobi wszystko, aby odkupić markę, zrestrukturyzować ją i przywrócić do dawnej świetności. Obsługa posprzedażowa i dostawy mają być kontynuowane jeszcze przez pewien czas. Mamy nadzieję, iż duch YT przetrwa i ponownie przyniesie pozytywne nagłówki w przyszłości.”
Enduro-MTB.com
W osobistym oświadczeniu, przysłanym magazynowi, Flossmann wyjaśnia sytuację jeszcze dokładniej:
„Główny udziałowiec YT Industries (inwestor private equity) ogłosił na początku lipca, iż nie będzie już finansował firmy, co zmusiło nas do złożenia wniosku o postępowanie upadłościowe w trybie samodzielnym. Dało nam to trzy miesiące na znalezienie nowego inwestora. Niestety, oferty, które otrzymaliśmy, były absolutnym żartem i nie warte rozważenia. Dlatego zdecydowałem się odkupić firmę samodzielnie. Komitet wierzycieli już zatwierdził moją ofertę i jesteśmy w tej chwili w trakcie finalizowania kontraktów, aby wznowić działalność w nowej strukturze. Jak możecie sobie wyobrazić, nie jest to wcale małe przedsięwzięcie – ani pod względem finansowym, ani pod względem wysiłku.
Aby mieć pewność, iż pracownicy nie wykonują pracy, za którą stara spółka nie byłaby już w stanie zapłacić, większość personelu została zwolniona w tym okresie przejściowym. Mały zespół pozostaje na miejscu, aby odpowiadać na zapytania klientów i realizować zamówienia. Mamy nadzieję jak najszybciej zakończyć negocjacje, aby zminimalizować wpływ na naszych klientów.
Ważne jest, aby podkreślić, iż dotyczy to wyłącznie YT Industries GmbH w Niemczech. Nasza amerykańska spółka zależna nie jest objęta tym procesem, tam biznes trwa jak zwykle i nie ma żadnych ograniczeń.”
Markus Flossmann
Historia YT Industries pozostaje więc otwarta – i choć marka oficjalnie kończy działalność w dotychczasowej formie, istnieje szansa na powrót pod nowym szyldem.
Tekst: Grzegorz Radziwonowski na podstawie tekstu z enduro-mtb.com, zdjęcie: YT