Najnowsze badania Canalys pokazują, iż globalny rynek opasek do noszenia wzrósł o 3% rok do roku w trzecim kwartale 2024 r. do 52,9 mln sztuk.
Dostawy wszystkich trzech kategorii urządzeń - podstawowych opasek, podstawowych zegarków i smartwatchów - rosły w ujęciu rocznym.
Segment podstawowych opasek powrócił do wzrostu po raz pierwszy od 3. kwartału 2020 r., wzrastając o 7% w porównaniu do 3. kwartału 2023 r. z 10,4 mln sprzedanych sztuk, napędzany niedawnymi premierami produktów Xiaomi z Mi Band 9 i Samsunga z Galaxy Fit3.
Segment podstawowych zegarków zaczął się stabilizować rosnąc o 3% rok do roku do 23,9 mln sztuk.
Dostawy smartwatchów wzrosły o 0,1% do 18,5 miliona. Wzrost Huawei i Samsunga zrównoważył spadek Apple.
Xiaomi osiągnęło najwyższy poziom dostaw opasek do noszenia od 4. kwartału 2020 r., napędzaną silnym popytem na serie Mi Band 9 i Redmi Watch 5. Jednak nacisk na produkty podstawowe doprowadził do spadku ASP o 9% rok do roku, osiągając najniższy poziom od 1. kwartału 2021 roku. Wysiłki Xiaomi w kierunku premiumizacji widać przy serii Watch S, która osiągnęła 70% wzrost sprzedaży rok do roku.
Przyjęcie wyświetlaczy AMOLED i zaawansowanych funkcji śledzenia ożywiło rynek podstawowych opasek do noszenia. Produkty klasy podstawowej przez cały czas się rozwijają, szczególnie wśród kupujących po raz pierwszy na rynkach wschodzących, poszukujących przystępnego cenowo dostępu do funkcji premium. Ta demokratyzacja wysokiej klasy technologii podniosła oczekiwania konsumentów w zakresie urządzeń do noszenia, ale także zaostrzyła konkurencję, zmniejszając marże zysku i zmuszając sprzedawców do wprowadzania innowacji.
Smartwatche stanowiły w III kw. zaledwie 35% dostaw, ale 74% wartości rynku. To one pozostają najważniejsze dla ambicji producentów w zakresie premiumizacji i przywiązania do ekosystemu użytkowników końcowych.