Wzmacniacz miksujący Lab Gruppen CPA2402

2 godzin temu

Początkiem marki Lab Gruppen była szkolna znajomość Kennetha Andersona i Dana Bavholma, zawarta w szwedzkiej miejscowości Kungsbacka. Połączyła ich wspólna pasja – elektronika i sprzęt muzyczny, a z czasem zaczęli konstruować własne urządzenia, jak choćby miksery, które zdobyły uznanie muzyków i okazały się bardzo trwałe. W końcu postanowili, iż pasja może stać się dobrze prosperującym biznesem i w lokalnym sklepie ze sprzętem hi-fi założyli w 1979 roku firmę Lab Gruppen. Początkowo zresztą nie tylko wytwarzali własne modele, ale także prowadzili serwis sprzętu. Początki podobne do wielu innych przedsiębiorstw, ale to akurat należy do grona tych, które odniosły sukces i bardzo się rozwinęły. Firmę po latach przejęła TC Group, która w 2015 roku stała się częścią koncernu Music Tribe.

W ofercie marki szczególną pozycję zajmuje seria wzmacniaczy miksujących CPA, której najwyższym modelem jest omawiany w tym artykule CPA2402, dwukanałowy, o mocy 240 W (gwoli ścisłości, 2 x 240 W) i oferujący 8 wejść, Bluetooth oraz odtwarzacz USB. CPA1202 oferuje praktycznie te same funkcje, taką samą liczbę wejść, ale jego moc wyjściowa to 2 x 120 W. Z kolei CPA1201 to – w dużym skrócie – jakby połowa CPA1202 – oferuje cztery kanały wejściowe, jeden wyjściowy o mocy 120 W, a poza tym oczywiście także Bluetooth i odtwarzane z pamięci USB. Skupimy się zatem na najwyższym modelu, bowiem jego omówienie pozwoli na zorientowanie się co ma nam do zaoferowania ta seria.

Na ścianie tylnej znajdują się wszystkie gniazda, przy czym wejścia A i E są w postaci złącz Euroblock, podczas gdy B, F, C, G obok Euroblock mają także pary RCA (sygnał stereo jest sumowany do mono) – na każdym z tych kanałów możemy przełączyć poziomy na liniowy, względnie mikrofonowy.

Urządzenie ma postać modułu rackowego o wysokości 1U, przy czym może ono być używane zarówno jako wolnostojące (pod spodem ma gumowe nóżki), jak i zamontowane w szafie, w ramie. Rackowe uszy są demontowalne, więc to użytkownik decyduje jak zainstalować wzmacniacz. Jest on przeznaczony do różnych zastosowań, w których oczekuje się wysokiej jakości dźwięku, który pochodzi z różnych źródeł i mogą one być dowolnie miksowane. Jego naturalnym środowiskiem są instalacje komercyjne – w obiektach hotelowych, gastronomicznych, handlowych, przemysłowych, centrach edukacyjnych, biznesowych. Jest w pełni kompatybilny z systemami o niskiej impedancji (4/8 Ω), jak i stałonapięciowymi (70/100 V), charakteryzuje go także energooszczędność, co przekłada się na koszty eksploatacji. Bardzo istotną cechą jest prostota obsługi, co sprawia, iż poradzi sobie z nim każdy. najważniejsze funkcje są dostępne na panelu czołowym, mają swoje fizyczne regulatory i nie trzeba wchodzić w żadne menu edycyjne, by mieć do nich dostęp. Mamy tu zatem osiem potencjometrów miksera, odpowiadających wejściom – co ciekawe, nie są one oznaczone liczbami, ale literami od A do H. Ta sekcja zajmuje lewą połowę, w prawej znajduje się prosty wyświetlacz i szereg przycisków, które udostępniają nam zaawansowaną edycję, czy też odtwarzacz USB. Po prawej stronie mamy sekcję master, z dwoma potencjometrami (A i B) oraz podstawową korekcją. Ta odbywa się dzięki specjalnych potencjometrów, które trzeba przekręcać dzięki śrubokrętu, co nie jest może najwygodniejsze, ale zapobiega przypadkowej zmianie ustawień. Na panelu czołowym znajduje się także szereg diod sygnalizujących stan wzmacniacza, jak choćby zasilania: włączone (niebieski), wymuszony tryb czuwania (czerwony), tryb czuwania (żółty), sygnału wejścia (zielona dioda: >12,3 mV -36 dBu), usterki (czerwona dioda): przesterowania, master itp.

Na ścianie tylnej znajdują się wszystkie gniazda, przy czym wejścia A i E są w postaci złącz Euroblock, podczas gdy B, F, C, G obok Euroblock mają także pary RCA (sygnał stereo jest sumowany do mono) – na każdym z tych kanałów możemy przełączyć poziomy na liniowy, względnie mikrofonowy. Zwracam uwagę, iż powinno się podłączyć sygnał do jednego z tych wejść, nie zaś do obu jednocześnie. Wejścia D i H to już tylko pary RCA, oczywiście także tutaj sygnał jest monofonizowany. Taka konfiguracja wynika z organizacji miksera – mamy tu do czynienia z jakby dwoma rzędami wejść: A, B, C i D oraz E, F, G i H. 12-pinowy DIP swich służy do konfigurowania połączeń i określenia do którego z wyjść ma być kierowany sygnał z każdego wyjścia (A lub B). Wyjścia także mają postać złącz Euroblock, a obok podstawowych mamy także parę AUX. Przełączniki (DIP) pozwalają określić rodzaj konfiguracji głośników (4/8 Ω, względnie 70/100 V). Z tyłu obudowy mamy jeszcze złącza RJ-45 (Remote A+B i B), USB oraz krótką antenę.

Wzmacniacz można także, dzięki dołączonym akcesoriom, zamontować w racku.

Dzięki Bluetooth CPA2402 pozwala na bezprzewodową transmisję dźwięku z dowolnego urządzenia, jak telefon, tablet, czy komputer. Do gniazda USB możemy podłączyć pendrive z plikami audio i dowolnie je odtwarzać – nawigowanie odbywa się na panelu czołowym, dzięki przycisków i wyświetlacza, który nawiązuje do odtwarzaczy CD i temu podobnych, dzięki czemu osoby, które są przyzwyczajone do takiego sprzętu, do razu sobie poradzą z obsługą. Obsługiwane formaty plików to AAC, WMA, MP3 oraz WAV. Wzmacniacz oferuje automatyczne zarządzanie zasilaniem, przełączające go w tryb uśpienia po 20 minutach bezczynności (rozumianej jako brak sygnału na którymkolwiek wejściu). Pojawienie się sygnału od razu aktywuje urządzenie, przy czym wyposażono je w technologię Auto Ramp, która sprawia, iż włączenie jest nie tylko szybkie, ale także odbywa się bezgłośnie – nie ma żadnych trzasków itp. W razie potrzeby uśpić i aktywować CPA2402 można także przyciskiem na panelu czołowym.

Złącza RJ-45 pozwalają na wykorzystanie zdalnych kontrolerów, jak ścienne z serii CRC-V, czy stołowy LAB.LEVEL. Do podłączenia używamy typowych kabli Ethernet.

Podsumowanie
PA2402 jest miksującym wzmacniaczem obsługującym systemy jedno- i dwustrefowe, oferującym wysoką jakość dźwięku i pełne pasmo przenoszenia (od 20 Hz do 20 kHz). Doskonale sprawdzi się w systemach rozproszonych, instalacjach takich, jak: sklepy, hotele, obiekty gastronomiczne, biznesowe, edukacyjne, wypoczynkowe, sportowe i wiele innych. Dzięki prostej, intuicyjnej obsłudze praktycznie od razu opanuje je każdy użytkownik. Omawiany model pozwala na podłączenie na wejścia miksera wielu różnych sygnałów – symetrycznych i niesymetrycznych liniowych, mikrofonowych (z zasilaniem phantom), ale także transmisję dźwięku przez Bluetooth (do 15 metrów), a nawet odtwarzanie plików z pamięci USB. To wszystko sprawia, iż mamy od czynienia z bardzo uniwersalnym urządzeniem, które na pewno przekona do siebie wielu użytkowników.

Panel czołowy wzmacniacza Lab Gruppen CPA2402, z niezbędnymi pokrętłami, wyświetlaczem oraz przyciskami umożliwiającymi szybkie poruszanie się po funkcjach urządzenia. Dzięki Bluetooth CPA2402 pozwala na bezprzewodową transmisję dźwięku z dowolnego urządzenia, jak telefon, tablet, czy komputer. Do gniazda USB możemy podłączyć pendrive z plikami audio i dowolnie je odtwarzać – nawigowanie odbywa się na panelu czołowym, dzięki przycisków i wyświetlacza, który nawiązuje do odtwarzaczy CD i temu podobnych, dzięki czemu osoby, które są przyzwyczajone do takiego sprzętu, do razu sobie poradzą z obsługą.

TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”

Idź do oryginalnego materiału