Pierwszy wóz transmisyjny, umożliwiający realizację sygnału telewizyjnego, jak podają źródła, został wykorzystany w 1937 roku. I była to nie byle jaka produkcja. Wspomniana „mobilna reżyserka” należała do BBC i została użyta w Londynie, w trakcie koronacji Króla Jerzego VI.
Przez te blisko siedem dekad wciąż trwa nieustanny rozwój ob-vanów. Najpierw pojawiły się na ich wyposażeniu kamery rejestrujące w kolorze, możliwość nieliniowego montażu, możliwość przyjęcia coraz większej liczby sygnałów, cyfrowe rozwiązania do zarządzania sygnałami audio i wideo, a następnie szturmem wkroczył również standard HD.
Dzisiaj, na rynku widzimy coraz większą obecność rozdzielczości 4K, standardu HDR, zdalnie sterowanych kamer i konsekwentne wypieranie standardów basebandowych przez rozwiązania ze świata IT, które nie tylko umożliwiają znacznie bardziej elastyczne zarządzanie całym systemem, ale także pozwalają na produkcję w trybie zdalnym.
Tym zmianom nie pozostała również obojętna jedna z największych i najnowocześniejszych telewizji w Polsce, stacja Polsat, która już kilka lat temu rozpoczęła proces modernizacji swojej infrastruktury produkcyjnej.
Efektem tego jest najnowsza konstrukcja UHD6, w pełni bazująca na technologii IP, będąca jedną z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w tej części świata!
Odwiedziliśmy nowe, mobilne studio jednej z największych telewizji w Polsce, aby z bliska zapoznać się z zastosowanymi w nim rozwiązaniami technicznymi i jego możliwościami.
Obchodząca niedawno, okrągłą, 30. rocznicę powstania Telewizja Polsat, od początku swojej działalności, wraz z rozwojem infrastruktury studyjnej, konsekwentnie budowała również zaplecze wozów transmisyjnych. W jej flocie znajdują się zarówno wozy satelitarne, wozy specjalne, umożliwiające pracę w trybach Super Slow Motion i Ultra Slow Motion, a choćby helikopter Live HD. Oczywiście tymi, które już od lat pracują najczęściej i są wykorzystywane przy niezliczonej liczbie wydarzeń zarówno sportowych, muzycznych, przy programach cyklicznych czy publicystycznych są wozy HD, włącznie z, niezwykle często spotykanym w różnych częściach Polski, wozem HD4. W przeszłości Telewizja Polsat już wielokrotnie współpracowała przy tworzeniu wozów z firmą Sony. W 2007 roku gigant technologiczny dostarczył temu nadawcy jeden z pierwszych wozów HD w Europie, a niedługo dołączyły do niego kolejne.
Głównym celem, przyświecającym budowie nowego wozu produkcyjnego Telewizji Polsat, o nazwie UHD6, była przede wszystkim odpowiedź na rosnące potrzeby Pionu Realizacji Stacji. Ze względu na dużą i wciąż rosnącą liczbę – zarówno mniejszych, jak i największych sportowych i estradowych produkcji – wykorzystywane do tej pory, wysłużone już wozy, nie spełniały obecnych wymagań.
Wobec nieustannie galopującego popytu na treści, szczególnie te, o coraz wyższej jakości obrazu i dźwięku, który w szczególny sposób zwiększyła pandemia, Polsat opracowuje długoterminową strategię, której zadaniem jest przekształcenie całego modelu biznesowego poprzez zmiany technologiczne i operacyjne.

W odróżnieniu do starszych wozów, dzisiaj, będący przez wiele lat standardem broadcastowym format SDI, z drobnymi wyjątkami, kończy się na burcie wozu i po wprowadzeniu go do całej infrastruktury IP i zamiany przy pomocy odpowiednich bramek jest już dalej przesyłany w oparciu o kable ethernet i światłowody oraz porty w przełącznikach sieciowych.
Tak zapadła decyzja o odświeżeniu i modernizacji całej floty.
Inwestorowi, Telewizji Polsat, zależało, by zostało stworzone rozwiązanie, które będzie gotowe na przyszłość i umożliwiało produkcję sygnału w jakości 4K z obsługą HDR, a dzięki budowie w technologii IP, zapewni większą elastyczność, pozwoli na łatwą i szybką zmianę formatów i otworzy przed całą ekipą i twórcami zupełnie nowe możliwości, zarówno dzisiaj, jak i w perspektywie kolejnych lat. Wielu producentów sportowych narzuca bardzo konkretne formaty, w jakich ma pracować cały tor transmisyjny. Mowa tutaj właśnie o obrazie w standardzie HDR, rozdzielczości 4K/UHD, czy dźwięku Dolby Atmos.
Zastosowanie w tym wozie technologii IP pozwala na swobodny wybór każdego z dostępnych formatów, z możliwością szybkiej zmiany z jednego formatu na drugi, dzięki czemu, nowe rozwiązanie w arsenale Telewizji Polsat, jest w stanie odpowiedzieć choćby na najbardziej złożone wymogi, najbardziej skomplikowanych rozgrywek sportowych.
Budową nowego wozu zajęła się firma Sony, we współpracy z 4Vision, na zabudowie stworzonej przez jednego z liderów już nie tylko w Polsce, ale w tej części świata – firmę Autokontener (działającą od niedawna pod marką Vrobel), mającą na swoim koncie już kilkanaście podobnych konstrukcji.

Na pokładzie wozu, na stałe zainstalowano 27 paneli, natomiast dziesięć dodatkowych, jest przeznaczonych do pracy na planie.
Aby zapewnić jak najwyższy poziom komfortu, pracującej w poszczególnych przedziałach ekipie, zdecydowano, iż nowy wóz zostanie zbudowany na największej, dostępnej naczepie, umożliwiającej poruszanie się po drogach publicznych. W efekcie ma on – bez ciągnika – długość blisko 14 m, szerokość 2,55 m i wysokość 4 m. Został wyposażony w dwa rozsuwane extension, z prawej i lewej strony, które po rozłożeniu, zwiększają całkowitą szerokość naczepy do 4,7 m.
Do wozu głównego przypisany jest również wóz pomocniczy, także zbudowany na naczepie o maksymalnych, dopuszczalnych wymiarach, jednak już bez extension. Przy jego pomocy transportowany jest cały osprzęt niezbędny do pracy: kamery, statywy, obiektywy, stageboxy audio, dodatkowe racki, mikrofony bezprzewodowe, systemy fonii zwrotnej (uszy) itp. W trakcie realizacji produkcji, wóz pomocniczy pełni również funkcję zaplecza socjalnego dla ekipy technicznej.
W nowym wozie znalazło się 28, w pełni wyposażonych, stanowisk pracy, każde z przestrzenią biurkową i wygodnym miejscem siedzącym i właśnie tylu członków ekipy może w nim równocześnie pracować.
W głównym przedziale produkcyjnym znajduje się 13 stanowisk, w drugiej produkcji pięć, w reżyserce audio trzy, natomiast w przedziale technicznym, gdzie na co dzień pracują inżynierowie i technicy poziomów jest siedem miejsc. Dzięki bardzo przestronnemu wnętrzu i dużej przestrzeni (wspomnianym imponującym wymiarom i dwóm extension) w trakcie realizacji w wozie może przebywać znacznie więcej osób.
Pierwsza z reżyserek, to duża, główna reżyserka wizji. Druga, mniejsza, pełni funkcję dodatkowej przestrzeni realizacyjnej oraz reżyserki audio, umożliwiając realizację drugiego, niezależnego programu. Oczywiście obie reżyserki korzystają z tych samych zasobów, dzięki czemu wymiana sygnałów źródłowych między nimi, nie stanowi żadnego problemu, jest szybka i wygodna.
Jak wyjaśnia inżynier wozu Sylwester Klepczyński: „Z możliwości drugiej reżyserki korzystamy bardzo często – przede wszystkim podczas dużych, międzynarodowych transmisji sportowych. Wówczas w głównej reżyserce powstaje przekaz międzynarodowy, natomiast w drugiej przygotowywana jest wersja przeznaczona na potrzeby naszej anteny – zawierająca studio, wywiady i polski komentarz. Druga reżyserka znajduje zastosowanie również przy produkcjach estradowych. Przykładowo, podczas nagrań castingowych »Must Be The Music« wykorzystywana była do realizacji materiałów z backstage’u”.
W trakcie projektowania i budowy wozu, bardzo dużą uwagę zwrócono także na problem związany z jego zasilaniem. Chociaż, przede wszystkim, o kwestiach dotyczących zasilania mówi się w kontekście wymagań UEFA i transmisji sportowych, to tak naprawdę wszystkie środki produkcyjne podłączane do zasilania w TV compound, a więc miejsca dla wozów, muszą spełniać wymagania europejskiej normy IEC 60364-7-717:2009, która dotyczy jednostek mobilnych lub przenośnych i odnosi się również do kwestii zasilania. Przede wszystkim wymaga to, aby transformator separujący znajdował się w obudowie o ochronności klasy drugiej, a także całe przyłącze, z włącznikiem głównym, a więc wszystko co znajduje się już przed transformatorem, musi mieć zachowaną odpowiednią izolacyjność.
To, co rzeczywiście wyróżnia UEFA, to bardzo rygorystyczne egzekwowanie przestrzegania tej normy – żaden pojazd, który nie spełnia wymagań nie zostanie podłączony do zasilania. Takie podejście podyktowane jest względami bezpieczeństwa.

Dla potrzeb różnorodnych produkcji, ekipa ma do dyspozycji choćby siedem stageboxów SSL. To pięć egzemplarzy SSL SB A32.24 (32 mic/line in, 24 out), jeden stagebox SSL SB 16.12 (16 mic/line in, 12 out) i jedna sztuka SSL SB 8.8 (8 mic/line in, 8 out).
Technologia IP, która zmienia wiele
Fakt, iż nowy wóz UHD6 w pełni bazuje na technologii IP nie jest tylko rozwiązaniem, gwarantującym bezproblemową pracę całego systemu w przyszłości, czy hasłem marketingowym. Wprowadza ona realne zmiany już dzisiaj. Pracującej na co dzień w wozie ekipie, technologia IP daje pełną elastyczność, ułatwia konfigurację całego systemu, daje możliwość rozbudowy systemu, choćby ad-hoc i tylko dla potrzeb konkretnej produkcji, zapewnia pełną integrację ze światem IT i pozwala na zdalne zarządzanie całą pracującą w wozie infrastrukturą. To wszystko sprawia, iż w tej chwili tworzone treści mogą mieć jeszcze bogatszy, pełniejszy charakter, co oczywiście jest z korzyścią również dla widzów.
Osoby zasiadające przed telewizorami mogą cieszyć się obrazem o większej dynamice i głębi barw, która przenosi całą transmisję na zupełnie inny poziom. Dzięki technologii IP, jest to znacznie łatwiejsze do uzyskania.

W przedziale audio nie zabrakło kilku znakomitych, rozwiązań outboardowych audio. Dzięki temu, w połączeniu z systemem miksującym SSL System T, wóz jest znakomitym zasobem produkcyjnym do miksowania koncertów, a choćby rejestracji wydawnictw muzycznych.
To jednak nie wszystko. Niewątpliwą zaletą jest również znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodność całego systemu. Większość urządzeń ma wbudowane dwa interfejsy sieciowe, co zapewnia pełną redundancję. Cała infrastruktura IP jest zdwojona, zarówno switche, jak i zarządzający całym systemem kontroler, pracują w dwóch sieciach. Dzięki temu choćby w przypadku awarii przełącznika sieciowego, czy jednego z portów, widz nie zauważy różnicy, czego nie zapewnia standardowa infrastruktura basebandowa, bazująca na połączeniach SDI.
Technologia IP ułatwia zmianę formatu HD na 4K i przyspiesza cały proces. W przeszłości taka operacja wiązała się z koniecznością dokupienia kart, a choćby wymiany sprzętu. Obecnie, dzięki IP i wsparciu SMPTE ST2110, który jest zbiorem standardów opisujących, w jaki sposób multimedia są przesyłane przez sieć IP, wystarczy tylko wykupić odpowiednią licencję i można zrobić to w zaledwie kilka minut. Dawniej, gdy pojawiła się konieczność zmiany funkcjonalności, konieczne było żmudne i czasochłonne przepinanie odpowiednich kabli, teraz wystarczy tylko wczytać w urządzeniu adekwatny setup. Co więcej, dzięki technologii IP można zapisać całą konfigurację wozu, parametry we wszystkich urządzeniach, włącznie z poszczególnymi stanowiskami, na których pracują realizatorzy. Dzięki temu, przenosząc się z jednej produkcji na drugą, ekipa jest w stanie bardzo gwałtownie przywołać wszystkie ustawienia i skontrolować, czy całość została przygotowana tak, jak należy.
Dzięki SMPTE ST2110 możliwe jest przesyłanie osobno streamów wideo, audio i danych dla wielu sygnałów, przy pomocy kabli ethernetowych i światłowodów. To daje znacznie większą elastyczność, oszczędza miejsce i ogranicza wagę – kable Cat-6, transmitujące wiele sygnałów, zajmują znacznie mniej miejsca niż tradycyjne kable miedziane, wykorzystywane do połączeń punkt-punkt.
Technologia IP pozwala również na znacznie szybsze i bardziej elastyczne łączenie wozów ze sobą i z hubami produkcyjnymi. Jak mówi inżynier wideo wozu UHD6 Radosław Przybylski: „na razie jest jeden taki wóz IP, a więc jest to rozwiązanie rozwojowe. Jednak już dzisiaj wykorzystujemy te możliwości np. do łączenia matryc interkomowych, sieci mediowych EVS między wozami, czy sieci kontrolnych do kamer, tak aby móc wymieniać się dostępem do zarządzania kamerami. Postawiliśmy na pełną infrastrukturę IP, bo daje nam ona ogromne możliwości, zarówno dzisiaj, jak i za kilka lat”.

Nie bez znaczenia jest również algorytm sumujący poszczególne sygnały do szyny wyjściowej, dzięki czemu bez względu na to czy pracujemy z szynami mono, stereo, 5.1, czy Dolby Atmos, możemy mieć pewność doskonałego brzmienia całego miksu. Łącznie wóz może przyjąć ze sceny choćby 184 sygnały i równocześnie wysłać na plan do 100 kanałów.
Bardzo istotnym narzędziem w codziennej pracy ekipy, w zasadzie na każdym stanowisku w wozie, jak i na planie są multiviewery, zapewniające szybki wgląd w wiele różnych kadrów równocześnie. W przypadku UHD6 bazują one na rozwiązaniu Imagine Selenio Network Processor, a całością zarządza Sony Live System Manager oraz Leo, które w znakomity sposób zintegrowały wszystkie pracujące w wozie rozwiązania. To kolejny obszar funkcjonalności wozu, który wykorzystuje infrastrukturę sieciową. Multiviewery Selenio w pełni bazują właśnie na technologii IP, zarówno w przypadku wejść, wyjść i sygnałów proxy, dzięki czemu każdy podzielnik może być wyświetlony na dowolnym monitorze, a jego układ dostosowany dokładnie do potrzeb danego użytkownika. W przeszłości te możliwości konfiguracyjne były dosyć mocno ograniczone.

Mikser Sony XVS-9000 FRAME, zainstalowany w głównej reżyserce, ma 144 wejścia i dzięki technologii IP można ich konfigurację dynamicznie zmieniać w zależności od potrzeb.
Aby możliwe było tak elastyczne zarządzanie sygnałami, a przede wszystkim nieprzerwane przesyłanie ich z każdego wejścia do każdego wyjścia, zarówno o ile chodzi o dźwięk jak i obraz, wóz musiał zostać wyposażony w odpowiednią infrastrukturę sieciową. Zostały tutaj zastosowane przełączniki Cisco Nexus z portami 100Gb/s w technologii non-blocking, która sprawia, iż cały ruch odbywa się bez żadnych ograniczeń przepustowości ze strony magistrali przełącznika. Co więcej, pojedynczy port o przepływności sięgającej 100 Gb/s, przy pomocy specjalnego kabla breakoutowego, można rozszerzyć w zależności od potrzeb na dwa lub cztery użyteczne porty i korzystać z niego w konfiguracji 4×25 Gb/s lub 2×50 Gb/s.
Tym samym, iż w odróżnieniu do starszych wozów, obecnie, będący przez wiele lat standardem broadcastowym format SDI – z drobnymi wyjątkami – kończy się na burcie wozu i po wprowadzeniu go do całej infrastruktury IP i zamiany przy pomocy odpowiednich bramek jest już dalej przesyłany w oparciu o kable ethernet i światłowody oraz porty w przełącznikach sieciowych.

Przedział wozu UHD6, w którym pracują inżynierowie wozu oraz technicy poziomów.
Dodatkowo w wozie wdrożony został również system BroaMan, który odpowiada za dystrybucję sygnałów między miejscem produkcji (studiem, halą sportową, stadionem, areną koncertową), a wozem. To bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie w przypadku znacznego oddalenia wozu od planu. Stagebox łączymy z wozem przy pomocy jednego lub dwóch kabli światłowodowych OM6 i tym samym uzyskujemy na planie dostęp do wielu sygnałów wideo, audio i sterowania. Dzięki temu, iż system jest dwukierunkowy, przy pomocy BroaMana możemy odebrać w wozie sygnały z planu, a także przesłać sterowanie. Tym samym np. na stanowisku, na którym pracuje realizator światła, można umieścić panel umożliwiający przełączanie kamer.

Silniki systemu miksującego SSL System T
Armia kamer
Na wyposażeniu wozu znajdują się łącznie 23 kamery: 15 Sony HDC-3500, z których sześć jest wyposażonych w licencję super slomo do czterech faz (co oznacza w efekcie choćby czterokrotne zwolnienie obrazu, bez utraty płynności), trzy HDC-P50, jedna kamera HDC-5500 rejestrująca obraz super slow do ośmiu faz (umożliwiając prezentację choćby ośmiokrotnie zwolnionego obrazu), a także dwie zdalnie sterowane, w pełni broadcastowe kamery PTZ Sony BRC-H800 oraz dwie miniaturowe kamery ATOM one mini 16. Do dyspozycji ekipy są również trzy łącza bezprzewodowe UHD Visilink HCam wraz z systemem sterowania FocalPoint. Oczywiście, wraz z kamerami, dostarczona została topowa optyka marki Fujinon o różnych parametrach optycznych.

W drugiej reżyserce również został zainstalowany sterownik SSL.
Każdy tor kamerowy może pełnić funkcję slomo, ponieważ licencja jest zapisana bezpośrednio w główce kamerowej, dzięki czemu może zostać podłączona do dowolnego toru kamerowego.
Ponadto, wóz może przyjąć sporą liczbę dodatkowych źródeł, a za sprawą architektury IP w łatwy sposób można połączyć się z kamerami (np. dodatkowymi kamerami slomo) z innego wozu czy w innej lokalizacji i również nimi zarządzać zdalnie. Jak przyznaje ekipa, zdarzały się produkcje, w trakcie których pracowało choćby 12 kamer slow motion. Mikser Sony XVS-9000 FRAME, zainstalowany w głównej reżyserce ma 144 wejścia i ich konfigurację, znów dzięki technologii IP, można dynamicznie zmieniać w zależności od potrzeb.
Na stałe w wozie znajdują się cztery serwery powtórkowe EVS XT-VIA 6U FHD12, z sześcioma sterownikami EVS LSM-VIA z obsługą 12 kanałów i sygnałów slow motion. Jednak za sprawą technologii IP sieć powtórkową można w łatwy sposób rozbudować, łącząc ze sobą wozy dzięki światłowodu.

Panelu Riedel RSP-1232HL nie mogło zabraknąć także na tylnej burcie, gdzie znajdują się wszystkie przyłącza.
Jeszcze lepszy obraz
Nowy wóz Telewizji Polsat nie tylko pozwala na produkcję sygnału w wysokiej rozdzielczości 4K/UHD, ale także obsługuje technologię HDR (High Dynamic Range), a więc szeroki zakres dynamiczny.
Dzięki HDRowi, widzowie zasiadając przed telewizorami, mogą cieszyć się znacznie bardziej realistycznym obrazem, o zdecydowanie lepszej dynamice i głębi barw. Odnosząc się do konkretnych liczb, obraz SDR zapewnia jasność do 100 nitów, a HDR sięga wartości choćby 10000 nitów! Co ważne, technologia HDR może być zarówno wykorzystana w przypadku produkcji sygnału HD jak i UHD. Dodatkowo obydwa sygnały zarówno HDR, jak i standardowy SDR są produkowane równolegle dzięki specjalnie przygotowanych instrukcji tzw. LookUpTable (LUT), które pozwalają na przeniesienie odpowiedniej dynamiki obrazu z jednego formatu do drugiego. Ekipa produkcyjna pracuje tak, jak miało to miejsce wcześniej, a treści w standardzie HDR powstają równolegle w tle.
Jedynym rozwiązaniem, który w nowym wozie pozostał basebandowy, a więc wykorzystuje porty SDI, są dwie stacje AVID Maestro Live Pro Bundle UHD Channel, służące do tworzenia oprawy graficznej na żywo. W momencie, gdy wóz był projektowany, na rynku nie było jeszcze tego typu rozwiązań pracujących w standardzie IP.

Matryca systemu interkomowego Riedel Artist-1024.
Cała ekipa, w ciągłym kontakcie
Łączność w wozie i po za nim zrealizowana została w oparciu o urządzenia firmy Riedel. Sercem systemu jest matryca interkomowa Riedel Artist-1014 z licencją na 160 portów, pracująca natywnie, w oparciu o protokół AES67. Na pokładzie wozu na stałe zainstalowano 27 paneli, natomiast dziesięć dodatkowych jest przeznaczonych do pracy na planie.
Oczywiście panelu Riedel RSP-1232HL nie mogło zabraknąć również na tylnej burcie, gdzie znajdują się wszystkie przyłącza. Ułatwia on łączność pomiędzy członkami ekipy przede wszystkim w trakcie setupu wozu, ale także już w momencie samej realizacji.

W reżyserce audio zainstalowano system odsłuchowy 5.1.4 obsługujący standard Dolby Atmos, oparty na głośnikach Genelec. Są to modele 8341AP i 8331AP. Ponadto jest tutaj także para kolumn Neumann KH 120 A.
Do komunikacji bezprzewodowej na planie wykorzystywane są beltpacki Bolero wraz z zestawem siedmiu anten. Do dyspozycji ekipy w nowym wozie jest aż 30 bezprzewodowych beltpacków. Niewątpliwą zaletą jest fakt, iż anteny systemu Bolero pozwalają na tworzenie stref, dzięki czemu choćby w przypadku największych aren, amfiteatrów, czy hal sportowych wszyscy pracujący na planie i wymagający komunikacji, mogą mieć pewność, iż będzie ona stabilna, nieprzerwana i zawsze najwyższej jakości. Jak przyznaje ekipa, jakość tej komunikacji jest tak dobra, iż czasami nie wiadomo, czy głos, który słyszymy pochodzi z interkomu, czy z monitora odsłuchowego i mikrofonu znajdującego się na planie!

Wóz Telewizji Polsat UHD6 jest wspólnym dziełem firm: Sony, 4Vision i Autokontener.
Ponadto zastosowane zostało tutaj rozwiązanie RiFace G2, umożliwiające integrację systemu interkomowego ze standardowymi radiami. Na pokładzie wozu pracuje sześć radiotelefonów Motorola.
Jak mówi inżynier wozu UHD6, Sylwester Klepczyński: „w przeszłości, gdy korzystaliśmy z analogowych systemów łączności, do każdego pulpitu interkomowego pracującego na planie, musiała zostać rozwinięta osobna skrętka z wozu. W trakcie dużej produkcji festiwalowej wykorzystywanych jest choćby dziesięć takich paneli. W tej chwili połączenie między planem, a wozem jest realizowane w oparciu o jeden czy dwa światłowody i dopiero na planie dalej rozdzielane przy pomocy skrętek” – dodaje.

Z Systemem T możemy pracować zarówno w domenie Dante, jak i ST2110, co pozwala na łatwą obsługę wszystkich sygnałów, które mamy w wozie, jak i tych pochodzących z planu. W dzisiejszych czasach bardzo trudno byłoby obsłużyć, bez technologii IP, tak wiele sygnałów, w szczególności z taką łatwością.
Brzmienie jak na najlepszych albumach
Do miksowania dźwięku, w nowym wozie, wykorzystywany jest system Solid State Logic System T z mocą obliczeniową DSP, umożliwiającą obsługę choćby do 800 kanałów dla głównej produkcji oraz 256 kanałów dla produkcji dodatkowej. Konfiguracja kanałów, grup, szyn aux i masterów może być za każdym razem dostosowywana do potrzeb konkretnej realizacji. Co istotne, zmiany w konfiguracji mogą być wprowadzane w trakcie pracy – dodanie kanału, czy grupy zajmuje chwilę i nie powoduje żadnych przerw w działaniu systemu.
Jak mówi Krzysztof Borowicz z firmy Commercial Audio, która dostarczyła system SSL do nowego wozu Polsatu: „w głównym przedziale audio został zainstalowany sterownik S500. Jest to modułowa konstrukcja, dzięki czemu użytkownik może na etapie projektowania zdecydować jak duża będzie to powierzchnia i z jakich modułów będzie się składać, a my jesteśmy w stanie bardzo dobrze wykorzystać całą dostępną przestrzeń, co w wozach produkcyjnych jest szalenie ważne, bo każdy centymetr ma znaczenie. Dostarczona do wozu UHD6 powierzchnia współpracuje z dwoma redundantnymi silnikami, dzięki temu, w przypadku awarii, możemy bez trudu przełączyć się na drugi silnik i dalej realizować dźwięk, bez przerwy w naszym sygnale. Każdy z silników jest w stanie obsłużyć do 800 kanałów z pełnym DSP i może on pracować w standardzie od mono do 9.1.6, a więc zapewniając pełną obsługę sygnałów Dolby Atmos” – dodaje.
Bardzo przydatną funkcją jest FX Rack, będący standardowym elementem Systemu T. Oferuje 96 slotów efektowych i zawiera zestaw ponad 60 procesorów sygnałowych oraz bardzo zaawansowanych mierników. Co ważne, również te wszystkie procesory obsługują standard Dolby Atmos.
Dla potrzeb różnorodnych produkcji ekipa ma do dyspozycji choćby siedem stageboxów SSL. To pięć egzemplarzy SSL SB A32.24 (32 mic/line in, 24 out), jeden stagebox SSL SB 16.12 (16 mic/line in, 12 out) i jedna sztuka SSL SB 8.8 (8 mic/line in, 8 out).
Taka liczba urządzeń ułatwia podzielenie całego planu na miejsca, w których wpinane są poszczególne sygnały audio i tym samym uproszczenie całego okablowania, ograniczenie długości przewodów i ich ilości w trakcie realizacji.

Do miksowania dźwięku, w nowym wozie, wykorzystywany jest system Solid State Logic System T z mocą obliczeniową DSP umożliwiającą obsługę choćby do 800 kanałów dla głównej produkcji oraz 256 kanałów dla produkcji dodatkowej.
W stageboxach pracują preampy „SuperAnalogue”, które charakteryzują się brzmieniem, znanym z najlepszych płyt wszechczasów i najbardziej popularnych albumów na świecie, z których zasłynęła marka Solid State Logic. Rozwijając swoją linię produktów, producent postanowił przenieść tę jakość do domeny cyfrowej IP i efektem tego jest właśnie System T. Oprócz możliwości konfiguracyjnych, czy intuicyjnej obsługi, właśnie brzmienie konsolety jest elementem szczególnie docenianym przez realizatorów pracujących w wozie.
Stageboxy są wyposażone w podwójną kartę Dante, dzięki czemu mogą pracować niezależnie w dwóch rozdzielczościach 48 kHz i 96 kHz, co ułatwia splitowanie sygnału i np. równoczesny miks dla potrzeb transmisji i rejestracji. Na jednym wyjściu możemy korzystać także z kompensacji wzmocnienia gain, co pozwala na zastosowanie stageboxów również w połączeniu z konsoletami firm trzecich, nie bojąc się, iż ruch pokrętłem gain spowoduje zmiany u innego użytkownika.
Nie bez znaczenia jest również algorytm, sumujący poszczególne sygnały do szyny wyjściowej, dzięki czemu bez względu na to czy pracujemy z szynami mono, stereo, 5.1, czy Dolby Atmos, możemy mieć pewność doskonałego brzmienia całego miksu. Łącznie wóz może przyjąć ze sceny choćby 184 sygnały i równocześnie wysłać na plan do 100 kanałów.
Warto podkreślić, iż dzięki zastosowanej technologii IP, dodanie kolejnych stageboxów jest szybkie i proste. Podczas jednego z festiwali pojawiła się już konieczność odebrania większej liczby sygnałów ze sceny. Jak przyznaje ekipa: „już skorzystaliśmy z tej możliwości – podczas jednego z festiwali pojawiła się potrzeba przyjęcia większej liczby sygnałów ze sceny. Integracja wypożyczonego stageboxa zajęła zaledwie chwilę”.
Krzysztof Borowicz z Commercial Audio przyznaje, że: „SSL System T to konsoleta w pełni bazująca na technologii IP, tak jak cały wóz. Dlatego uważaliśmy, iż będzie to najlepsze rozwiązanie dla tej instalacji. Z Systemem T możemy pracować zarówno w domenie Dante, jak i ST2110, co pozwala na łatwą obsługę wszystkich sygnałów, które mamy w wozie, jak i tych pochodzących z planu. W dzisiejszych czasach bardzo trudno byłoby obsłużyć, bez technologii IP, tak wiele sygnałów, w szczególności z taką łatwością.

Na wyposażeniu wozu znajdują się łącznie 23 kamery: 15 Sony HDC-3500, z których sześć jest wyposażonych w licencję super slomo do czterech faz (co oznacza w efekcie choćby czterokrotne zwolnienie obrazu, bez utraty płynności), trzy HDC-P50, jedna kamera HDC-5500 rejestrująca obraz super slow do ośmiu faz (umożliwiając prezentację choćby ośmiokrotnie zwolnionego obrazu), a także dwie zdalnie sterowane, w pełni broadcastowe kamery PTZ Sony BRC-H800 oraz dwie miniaturowe kamery ATOM one mini 16.
Ponieważ wóz został zaprojektowany zarówno z myślą o realizacji produkcji sportowych jak i muzycznych, w rackach, w reżyserce audio, znalazło się również wiele procesorów znanych z najlepszych studiów nagrań. Mowa tutaj m.in.: o dwóch urządzeniach TC Electronic Broadcast 6000, procesorze Bricasti M7+M10, kompresorach analogowych Tube Tech SMC 2BM, Tube Tech LCA 2B, Tube Tech CL2A, procesorze pogłosowym Lexicon PCM96 czy procesorze SSL Fusion. Dodatkowo bardzo intensywnie wykorzystywana jest platforma UAD-2 z zestawem wtyczek efektowych.
W reżyserce audio zainstalowano system odsłuchowy 5.1.4, obsługujący standard Dolby Atmos, oparty na głośnikach Genelec. Są to modele 8341AP i 8331AP. Ponadto jest tutaj para kolumn Neumann KH 120 A.
W głównej reżyserce wizji znajduje się odsłuch 5.1, również zrealizowany w oparciu o głośniki Genelec, model 8331AP. W drugiej reżyserce oraz w przedziale technicznym zastosowano odsłuchy stereo – także na bazie zestawów Genelec, tym razem modelu 8010A.

Druga mniejsza reżyserka pełni funkcję dodatkowej przestrzeni realizacyjnej oraz reżyserki audio, umożliwiając realizację drugiego niezależnego programu. Oczywiście obydwie reżyserki korzystają z tych samych zasobów, dzięki czemu wymiana sygnałów źródłowych między nimi, nie stanowi żadnego problemu, jest szybka i wygodna.
Podsumowanie
Nowy wóz Telewizji Polsat UHD6, to środek produkcji, który spełnia cały czas rosnące wymagania współczesnego rynku medialnego i umożliwia produkcję treści, które będą angażowały i odpowiadały na obecne potrzeby widzów. Co więcej, został on zaprojektowany z myślą o przyszłości i zmianach, które będą nie tylko wpływały na rodzaj produkowanych treści, ale także sposób, w który będą powstawały.
Wóz UHD6 został zaopatrzony w zestaw nowoczesnych kamer 4K ze standardem HDR, z których wiele jest zaopatrzonych w licencje super slow motion i ultra slow motion, co jest szczególnie istotne z punktu widzenia najbardziej wymagających produkcji sportowych.
Współpracują one z zaawansowanym mikserem wideo XVS-9000, serwerem wideo PWS-4500 i profesjonalnymi monitorami podglądowymi PVM/BVM.
Co najważniejsze cały wóz został zrealizowany w architekturze IP, co ułatwia swobodne zarządzanie sygnałami audio i wideo oraz sterowaniem zarówno wewnątrz wozu, jak i na planie oraz umożliwia szybką i efektywną rekonfigurację dla potrzeb konkretnej produkcji, zawsze, gdy tylko nadejdzie taka potrzeba.
Cały system, bazuje na przełącznikach sieciowych Cisco, a do zarządzania i sterowania nim służy oprogramowanie Sony Live Element Orchestrator i IP Live System Manager. Całe rozwiązanie jest zgodne z najnowszymi otwartymi standardami SMPTE 2110 i AMWA NMOS, co zapewni współpracę z obecną infrastrukturą stacji Polsat oraz przyszłymi systemami, które powstaną jako uzupełnienie nowego wozu.
Bardzo wiele uwagi poświęcono również przedziałowi audio. Jego sercem jest system miksujący SSL System T, który przez wielu realizatorów jest najchętniej wybieranym rozwiązaniem w ramach produkcji muzycznych i dzięki jego modułowej budowie, pełnej topologii IP, wsparciu dla standardu Dante, znakomitym przedwzmacniaczom, przetwornikom oraz legendarnej już szynie master, doskonale sprawdzi się nie tylko w przypadku miksu sygnałów dla potrzeb transmisji, ale jest również narzędziem, które pozwala na wysokiej jakości produkcję muzyczną choćby dla potrzeb wydawnictw blu-ray czy albumów live.
Znów ekipy firm Sony, 4Vision i Autokontener wykonały znakomitą pracę, za sprawą której i dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii i infrastruktury IP, Telewizja Polsat zbudowała wydajne środowisko produkcyjne, zdolne zaspokoić rosnący popyt na treści i spełnić przyszłe wymagania na dostarczany sygnał.
Wóz, dzięki uniwersalności zaprojektowanych systemów wizji i dźwięku oraz liczbę torów kamerowych, pozwala na w pełni niezależną i samodzielną produkcję zarówno dużych wydarzeń artystycznych, koncertów czy festiwali, jak i najbardziej skomplikowanych imprez sportowych, w formatach: TV UHD/HD HDR z dźwiękiem Dolby 5.1.4 Atmos oraz stereofonicznym.
UHD6 zmienia wiele na polskim rynku i zapewnia ogromną różnicę, którą zauważą na pewno zasiadający przed telewizorami odbiorcy, jak i sama ekipa pracująca na co dzień w wozie, a to przecież właśnie o to chodzi w całej tej technologii!
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”