Początek 2025 roku przyniósł silne odbicie na rynku bezprzewodowych sieci lokalnych dla biznesu. Według najnowszego raportu Dell’Oro Group, globalne przychody z segmentu enterprise WLAN wzrosły w I kwartale o 11% rok do roku. Głównym czynnikiem wzrostu jest dynamiczne wdrażanie standardu Wi-Fi 7, który powoli wypiera technologię Wi-Fi 6E.
Jak wskazuje w raporcie Siân Morgan, dyrektor ds. badań w Dell’Oro, po raz pierwszy wszyscy główni dostawcy rozwiązań WLAN wprowadzili do swojej oferty sprzęt zgodny z Wi-Fi 7. Choć część producentów przez cały czas koncentruje się na sprzedaży zalegających zapasów urządzeń Wi-Fi 6E, rynek wyraźnie kieruje się ku nowocześniejszym rozwiązaniom.
Wi-Fi 7, mimo wczesnej fazy komercjalizacji, odpowiadało już za 12% globalnej liczby dostarczonych urządzeń WLAN w sektorze enterprise w I kwartale 2025 roku. Standard ten zyskuje na popularności szybciej niż jego poprzednicy — Wi-Fi 6 i 6E — a jego możliwości technologiczne zachęcają zarówno klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych.

Testy przeprowadzone przez Wireless Broadband Alliance we współpracy z AT&T, CommScope (RUCKUS Networks) i Intelem pokazały, iż Wi-Fi 7 może niemal podwoić przepustowość w porównaniu do Wi-Fi 6E w paśmie 5 GHz, a także osiągać stabilne transfery przekraczające 1 Gbps w paśmie 6 GHz na odległości 12 metrów. Dzięki funkcjom takim jak multi-link operation, szersze kanały (do 320 MHz) i niższe opóźnienia, Wi-Fi 7 idealnie nadaje się do obsługi wymagających zastosowań, m.in. immersyjnej rzeczywistości (XR), przetwarzania w chmurze czy automatyzacji z użyciem AI.
Co ciekawe, raport Dell’Oro wskazuje, iż średnie ceny urządzeń Wi-Fi 7 są niższe niż sprzętu Wi-Fi 6E. To sugeruje, iż we wczesnej fazie adopcji napędzają go przede wszystkim producenci oferujący rozwiązania o atrakcyjnym stosunku ceny do możliwości. Wśród najszybciej rosnących dostawców wymieniono CommScope, Ubiquiti oraz Extreme Networks.
Coraz ważniejszym elementem strategii dostawców staje się również sztuczna inteligencja. Producenci inwestują w modele AI wspierające zarządzanie siecią, automatyczne rozwiązywanie problemów czy wizualizację danych. Ma to nie tylko poprawić jakość usług, ale też zwiększyć udział systemu w strukturze przychodów.