Użytkownicy WhatsAppa w systemie Windows mogą się nieco zdziwić. Jak się okazuje, Meta odchodzi od natywnej aplikacji UWP na rzecz progresywnej aplikacji internetowej (PWA) – najnowsza wersja beta WhatsApp jest więc teraz aplikacją internetową.
Meta wprowadza zmiany
Zaledwie kilka lat temu WhatsApp został uruchomiony jako natywna aplikacja dla systemu Windows i pozwalał na korzystanie z aplikacji bez konieczności bezpośredniej synchronizacji z telefonem.
Teraz Meta poinformowała, iż zaktualizowała wygląd i działanie wersji beta WhatsApp. W praktyce okazało się jednak, iż w ramach systemu Windows zdecydowano się na przenosiny z natywnej aplikacji Windows i WinUI do wersji webowej WhatsApp.
Co to oznacza dla użytkowników? Przede wszystkim inny wygląd aplikacji, ale także zmianę sposobu działania powiadomień i znacznie prostszy interfejs użytkownika ustawień. Wersja beta aplikacji zawiera również kanały WhatsApp oraz „więcej funkcji” dla statusów i społeczności.
Jeżeli chodzi o szczegóły, to wiadomo, iż w najnowszej wersji beta Meta korzysta z technologii Edge WebView2 firmy Microsoft, dzięki czemu możliwe jest spakowanie wersji internetowej WhatsApp do aplikacji desktopowej. Jak donoszą źródła, z perspektywy firmy zaletą jest przede wszystkim możliwość łatwiejszego utrzymywania pojedynczej bazy kodu zamiast utrzymywania natywnej aplikacji dla systemu Windows.
Podobny los spotkał jakiś czas temu Messenger, który kiedyś był natywną aplikacją UWP, a ostatecznie został zastąpiony aplikacją webową.
Nie wszyscy są zadowoleni
W sieci gwałtownie pojawiły się głosy rozczarowania, szczególnie wśród użytkowników, którzy na co dzień korzystają z WhatsAppa w systemie Windows. Negatywne głosy dotyczą wyglądu aplikacji webowej, który sprawia, iż komunikator nie prezentuje się już jak część systemu Windows 11. Poza tym będzie zużywać więcej pamięci RAM niż wersja natywna.

- Przeczytaj również: WhatsApp szokuje. AI podsumuje wszystkie prywatne rozmowy
Co ciekawe, choćby sam WhatsApp podkreślał, iż wersje natywne aplikacji na systemy Windows i Mac pozwalają na większą wydajność i niezawodność.
Na razie nie wiadomo, kiedy nowa wersja będzie dostępna jako stabilna dla wszystkich użytkowników.
Będą też reklamy
To nie koniec nowości, nad którymi w ostatnim czasie pracuje Meta. Wszystko wskazuje także na to, iż zapowiadane już wcześniej reklamy na WhatsAppie zbliżają się wielkimi krokami. W najnowszej wersji beta aplikacji na iOS wprowadzone zostały reklamy statusu i promowane kanały dla większej liczby użytkowników. Sponsorowane treści trafiają do zakładki „Aktualizacje”, która w tej chwili zawiera statusy i kanały.
Reklamy statusu zobaczymy pomiędzy regularnymi aktualizacjami statusu użytkownika. Mają być one jednak wyraźnie oznaczone jako „Sponsorowane”, a użytkownicy zyskają możliwość odrzucania ich i blokowania reklamodawców. Natomiast kanały promowane otrzymają własne miejsce w katalogu kanałów i także będą oznaczone etykietą „sponsorowane”.
Na razie realizowane są testy, ale wszystko wskazuje na to, iż reklamy pojawią się zarówno na urządzeniach z systemem Android, jak i iOS.
Komunikator Whatsapp można pobrać dla następujących systemów:
Źródło: The Verge / Zdjęcie otwierające: unsplash