
Mamy wtorek, a to dzień dla wearables. Mam dla was kolejne wieści z działu ubieralnej elektroniki. Nie tylko smart zegarków, trackerów fitness, czy inteligentnych okularów, ale też wielu innych noszonych czujników. Przeważają oczywiście te wymienione, ale prawie w każdym tygodniu udaje mi się znaleźć coś wychodzącego poza typowe rozwiązania. Urządzenia wearables stanowią już sporą grupę urządzeń, więc należy im się adekwatna uwaga. Załączam też przekierowanie do poprzedniego zestawienia.
ICYMI w wearables:
W każdym nowym przeglądzie znajdziecie informacje o najciekawszych premierach, zapowiedziach, ale też przeciekach na temat nadchodzących gadżetów. To już prawie 160-te zestawienie wearables tygodnia! Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych.
Ciekawostki tygodnia:
- w 2027 roku Apple może wprowadzić do Apple Watchów kamerki (m.in. do AI) | wg Marka Gurmana
- plastikowe Apple Watche SE wracają do plotek (tym razem mowa o problemach produkcyjnych związanych z designem i jakością i kosztami tego typu wykończenia) | wg Marga Gurmana
- iOS 18.4 uruchomi bezstratne audio i niski lag w AirPodach Max przez USB-C
- Samsung opracowuje trzy urządzenia z segmentu Mixed Reality. Oprócz już przedstawionych gogli (Project Moohan zwany pewnie Galaxy XR) w trakcie przygotowań są też dwie pary inteligentnych okularów (Project Haean i Project Jinju mają otrzymać format lekkich wearables na nos) | wg ET News
Co nowego zobaczył świat wearables w minionym tygodniu?
- prototyp headsetu vivo Vision
- słuchawki Sony WF-C710N
- okulary Xiaomi MIJIA Smart Audio Glasses 2 (Chiny)
- Ring Mouse – smart obrączka kontrolerem (crowdfunding)
- wearable z dotykiem dla doświadczeń VR
- słuchawki Audio-Technica ATH-CKS50TW2 w motywach Star Wars
- Garmin Connect Plus – AI w ramach subskrypcji
1. Prototyp headsetu vivo Vision
W kwietniu w Chinach odbędzie się większa prezentacja produktowa marki vivo (która niedawno wróciła na polski rynek), ale jeszcze przed tym wydarzeniem producent postanowił odsłonić swój projekt headsetu Mixed Reality. Podczas Boao Forum zademonstrowano prototyp gogli vivo Vision – sądząc po nazwie – bezpośredniego konkurenta dla Apple Vision Pro. Ma to być bardziej zaawansowana wariacja gogli do spatial computingu (przestrzennej rzeczywistości rozszerzonej). Azjatyckie „Davos” było okazją tylko do zwiastowania projektu, więc na razie o urządzeniu nie wiadomo zbyt wiele. Wiadomo jednak czego mniej więcej można się spodziewać. Urządzenie pozwoli prawdopodobnie do przestrzennej pracy, współpracy z rozwiązaniami AR oraz ekosystemem telefonów marki vivo. Headset na pewno wykorzysta też rozwiązania AI i modeli LLM. Firma wspomniała też o Robotics Laboratory, czyli nowej strategii rozwojowej w kierunku robotyki. Wygląda na to, iż vivo będzie integrowało elementy Blue Technology Matrix (BlueImage, BlueLM, BlueOS, BlueChip i BlueVolt) z nowymi rodzajami elektroniki. Na więcej szczegółów pewnie jeszcze poczekamy.
- Plusy: kolejny rywal w segmencie zaawansowanych gogli Mixed Reality
- Minusy: kolejny w raczej droższym wydaniu
2. Sony WF-C710N (słuchawki tygodnia)
Sony ma nowe słuchawki TWS w tym bardziej budżetowym wydaniu. Po dwóch latach od premiery WF-C700N debiutuje sukcesor – model WF-C710N. Utrzymuje rozsądną cenę przy upgradzie jakiego oczekujemy po dwóch latach oczekiwania. W jednej z edycji japońska marka proponuje nietypowe wykończenie, bo w stylu Nothing.
Co nowego w słuchawkach Sony WF-C710N? Sony udoskonaliło aktywną redukcję szumów (ANC) dzięki zastosowaniu nowej technologii Dual Noise Sensor. To nic innego jak podwójny mikrofon na słuchawkę, zwiększający skuteczność filtrowania hałasów. Na rynku są modele z potrójnymi mikrofonami, ale to już wyższa półka. Dodano też AI Noise Reduction do odszumiania rozmów. W designie widzę zmianę w kontroli wearables. Zamiast przycisków zaoferowano warstwę dotykową. od dzisiaj w słuchawkach jest też detektor zdejmowania słuchawek. Wydłużono też czas działania słuchawek do 8.5 godziny na jednym ładowaniu (to +1h względem poprzednika). Jeszcze lepiej jest w etui. 30-40h (zależnie od ANC) to 2x tyle co dwa lata temu. Cieszy przyspieszenie ładowania. Jak zwykle Sony proponuje sporo opcji kolorystycznych, a najciekawiej wygląda przezroczysta Glass Blue (łącznie z etui). Cenę określono na ok. 480 zł.
- Plusy: zachowanie niższej ceny (oferty Sony) przy jednoczesnym upgradzie rozwiązań
- Minusy: na ten moment nie mam się do czego przyczepić
3. Okulary Xiaomi MIJIA Smart Audio Glasses 2 (Chiny)
Coraz mocniej, szczególnie w ostatnim czasie, do mainstreamu pukają oferty inteligentnych okularów. Swoją drugą generację takiego urządzenia uruchomiła w chińskim crowdfundingu (poprzez Xiaomi Youpin) marka Xiaomi. MIJIA Smart Audio Glasses 2 startują tam od 999 junaów (ok. 150$). Oczywiście z elementami AI. Mają to być bezpośredni rywale dla Meta Ray-Ban i podobnych.
Co nowego zaoferują okulary Xiaomi MIJIA Smart Audio Glasses 2? Okulary zaoferowano w aż pięciu odmianach stylistycznych i smukłych ramkach. W drugiej odsłonie znacznie je odchudzono. Są o ok. 1/3 węższe, no i lżejsze (27.6 gramów). Będzie to miało wpływ na wygodę użytkowania. Jak widać po samej nazwie, przez cały czas koncentrują się na dźwięku, który zresztą poprawiono. Audio będzie miało lepszą jakość i odszumianie. Poczwórny mikrofon z inteligentnymi algorytmami ma zagwarantować odpowiednie połączenie i komunikację. Xiaomi proponuje choćby tryb prywatny chroniący połączenie. Rejestrowanie dźwięku (notatek) uruchomimy jednym dotknięciem. Jest tu też wsparcie asystenta głosowego. To wciąż raczej prosta, ale praktyczna odmiana wearable, która może wyewoluować w coś konkretniejszego.
- Plusy: smukła i lekka konstrukcja
- Minusy: wciąż tylko do obsługi rozwiązań audio
4. Ring Mouse – smart obrączka kontrolerem (crowdfunding)
Inteligentne pierścienie to stosunkowo świeży format segmentu wearables, ale mający już ładnych kilka lat (w większości niszowych propozycji). Od zeszłego roku dział zaczął przyciągać większą uwagę za sprawą Galaxy Ringa od Samsunga. W 2025 modeli jest już znacznie więcej, a kategoria wkracza do mainstreamu (wystarczyło popatrzeć na demonstracje w trakcie styczniowych targów CES i marcowych MWC). W większości obrączki oferuję czujniki ruchu do analizy aktywności, ale zacząłem trafiać też na odmiany służące do gestowej kontroli. Ring Mouse jest przykładem takiej gadżetu z crowdfundingowego Kickstartera.
Co nowego zaproponuje Ring Mouse? Omawiany pierścień ma być uniwersalnym kontrolerem na palec – do telefonów, tabletów, czy laptopów. Wszystko po Bluetooth. Nazwa dobrze określa gadżet. To adekwatnie pewien rodzaj myszki, przynajmniej do obsługi wybranych akcji. W większości prostych, ale wygodnych. Od przewijania tiktoków i rolek, aż po przewijanie artykułów, prezentacji, czy zoomowania dokumentów PDF, a także kontroli multimediów i zdalnego wyzwalania migawki. Tego typu akcesoria przewidywałem już przy okazji nawigacji w goglach/okularach VR/AR (XR). Myślę, iż już niedługo będą zresztą ich integralną częścią. Szkoda, iż w Ring Mouse zabrakło mikrofonu. Pierścień jest proponowany w jedenastu rozmiarach i dwóch wykończeniach (stal nierdzewna i stop tytanu). W crowdfundingu cena startuje od 59$ (finalnie 109$). Realizację zaplanowano na czerwiec.
Znalezione na Kickstarterze
- Plusy: alternatywa do dotykowych ekranów (przy zdalnej obsłudze na pewną odległość)
- Minusy: brakuje czujników aktywności i mikrofonu (byłby gadżet kompletny)
5. Wearable z dotykiem dla doświadczeń VR
Nie pierwszy raz piszę na blogu o rękawiczkach lub wearables na dłonie, których głównym zadaniem jest dostarczenie warstwy czuciowej dla wirtualnego środowiska. Takie peryferia powstawały już z pierwszymi goglami VR, gdy rynek zauważył jego potencjał. Wtedy przeważnie w bardzo niewygodnej, potężnej formie. Na Northwestern University in Evanston (Illinois, USA) pokazano efekty pracy nad możliwie ergonomicznymi „rękawiczkami” z symulowaniem dotyku.
Co konkretnie zaoferuje ubieralny symulator dotyku? Wystarczy spojrzeć na prototyp, by stwierdzić, iż taki rodzaj akcesorium na ręce jest już do zaakceptowania. Doświadczenia VR przy grach, ale aplikacjach lub narzędziach szkoleniowych z imersją kontaktu z cyfrowym otoczeniem brzmi zacnie. Delikatne wibracje na opuszkach palców mają zagwarantować wystarczający poziom haptyki, by odczuwać obiektyw i różne odmiany materiałów. Oczywiście z pełnym programowaniem efektów przez developerów aplikacji VR. Całość z integracji z czujnikami ruchu, Bluetooth i bateryjnym zasilaniem, czyli pełną bezprzewodowością. Twórcy zapewniają, iż ich wynalazek ma symulować dotyk, nacisk, przesuwanie, skręcanie i rozciąganie, czyli spory wachlarz odczuć. Symulowane są choćby odczucia powolniejszego przesuwania po bardziej chropowatych materiałach. Taki sposób interakcji ma otworzyć VR na kolejne mniej typowe aplikacje, m.in. osobom z gorszą sprawnością.
- Plusy: wyższy poziom imersji przez haptykę (w ergonomicznym wydaniu)
- Minusy: to wciąż prototypowa faza rozwoju projektu
Znalezione na Science (link do Northwestern Universtity)
6. Słuchawki Audio-Technica ATH-CKS50TW2 w motywach Star Wars
Coraz modniejsze robi się oferowanie słuchawek w specjalnych edycjach. Tym razem wyjątkowe malowanie zaproponowała marka Audio-Technica. Producent przygotował cztery nowe odmiany stylistyczne modelu ATH-CKS50TW2 z segmentu True Wireless Stereo. Wszystkie w ramach kolekcji Star Wars.
Co nowego w edycjach Gwiezdnych Wojen dla Audio-Technica ATH-CKS50TW2? Cztery nowe opcje wykończenia nawiązują kolorystykę do popularnych postaci z uniwersum Gwiezdnych Wojen. Limitowane modele można nabyć w edycjach: The Mandalorian, Grogu, Darth Vader lub R2-D2. Każda z charakterystycznymi dla bohaterów barwami. Hardware’owo oczywiście bez zmian, czyli premium. Kolekcja będzie droższa od modeli w regularnych kolorach. A-T wyceniło każdy wariant na 179$ (normalne wersje kosztują 149$). Seria będzie promowana wydarzeniem Star Wars Celebration, które odbędzie się tego roku w Japonii. Przedsprzedaż urządzeń wystartuje 21 kwietnia, natomiast oficjalna data to 4 maja („may the fourth be with you” to dzień Gwiezdnych Wojen).
- Plusy: alternatywne wersja kolorystyczne (przyciągnąć fanów Star Wars)
- Minusy: limitowane edycje będą droższe
7. Garmin Connect Plus – AI w ramach subskrypcji
Trochę się tego spodziewałem. Garmin dostarczy funkcje z wykorzystaniem algorytmów AI, ale w ramach płatnej subskrypcji sklepiku Garmin Connect. Ten zakres opcji będzie określany pakietem Plus.
Co nowego w Gamin Connect Plus? Za tzw. paywallem będą oczywiście opcje premium ze wspomaganiem algorytmów Sztucznej Inteligencji (i prawdopodobnie inne rozszerzenia opcjonalne do bardziej profesjonalnego analizowania aktywności). Dostęp do tych usług będzie kosztował 7$ miesięcznie lub 70$ rocznie. Garmin da posiadaczom zegarków 30-dniowy dostęp testowy. AI ma dać bardziej spersonalizowany wgląd w monitoring, ale co konkretnie? W Garmin Connect+ znajdziemy dodatkowe wskaźniki w panelu aplikacji, by lepiej monitorować postępy i zmiany/trendy. Oczywistym jest, iż z dopalacza skorzysta też Garmin Coach. Przypomnę, iż już sporo grono konkurentów oferuje wsparcie AI w swoich trackerach fitness – od gigantów takich jak Google i Samsunga, aż po serwis Strava, czy opaski Whoop (ci to choćby od 2023 roku). Garmin reaguje.
- Plusy: dodatkowe funkcje i głębsze analizy odczytów
- Minusy: ostatnia chwila, by rozpocząć tego typu usługi
Kącik ostatnich (najważniejszych) treści z sekcji wearables
Poniżej niemały już kącik moich ostatnich publikacji powiązanych z sekcją wearables. Będę tu załączał materiały, którym poświęciłem niedawno trochę więcej czasu: zestawienia, porównania, poradniki i różnego rodzaju pomoce tematyczne. Wszystkie związane z ubieralną elektroniką.
8. Smartwatche 2025 roku (zestawienie tygodnia)
Zwykle zestawienia smart zegarków przygotowuję pod koniec roku. W tym taką listę zbudowałem dopiero w kolejnym kwartale. Nie oznacza to jednak, iż przegląd będzie mniej aktualny. W 2025 zestawiłem kilka nowych propozycji, choć większość przedstawicieli to dokładnie te samej marki, które wyrobiły już sobie w segmencie pozycję. Część z modeli przeszło konkretniejsze zmiany, część kontynuuje ewolucję według corocznego schematu. Coraz mniej z modeli z topu oferuje uniwersalną komunikację ze telefonami (ograniczając się do współpracy z Androidami). Zajrzyjcie do materiału i sprawdźcie, które smartwatche wyróżniłem w 2025 roku.
Przeczytaj: zestawienie najciekawszych smart zegarków w 2025 roku
9. Inteligentne okulary (przegląd rynku)
Smart okulary są rozwijane już od dawna (dość powiedzieć, iż ponad dekadę temu debiutowały Google Glass). Przyglądam się rozwojowi tego segmentu od dawna, co pewnie widać m.in. po sekcji z ubieralnymi gadżetami. W 2025 roku dział inteligentnych modeli mocno przyspieszy. Tak przynajmniej wnioskuję po licznych premierach na targach CES, ale też wsparciu modelami AI, dzięki którym choćby proste ramki mogą zyskać wiele przydatnych funkcji. Pod koniec zeszłego roku Google zapowiedziało rozwój platformy Android XR, a nowe funkcje zyskują propozycje od Meta. Jak w tej chwili wygląda segment smart okularów? Przejrzałem większość ostatnich modeli, a także najnowszych zapowiedzi. Zapraszam na zestawienie najciekawszych propozycji. Od prostszych odmian z dostępem do cyfrowego asystenta, przez projekty eksperymentalne, aż po urządzenia bardziej zaawansowane (z pełnym AR).
Przeczytaj: najnowsze zestawienie smart okularów (2025)
10. Ukryte funkcje w Galaxy Watch Ultra (smarthack tygodnia)
Jak obiecywałem, smarthacki wracają do regularnych publikacji. Po ostatniej podpowiedzi, jak uruchomić program beta w zegarkach Garmin, teraz mam parę lifehacków dla posiadaczy nowych, outdoorowych zegarków Galaxy Watch Ultra. Przygotowałem krótki materiał z ciekawymi trikami i opcjami dla smartwatcha Samsunga, które warto uruchomić lub po prostu użytkować w trakcie treningu. Nie posiadam tego zegarka na co dzień (miałem go na nadgarstku dość krótko), ale spróbowałem zbudować zestawienie ukrytych w gadżecie rozwiązań oraz funkcji usprawniających pracę modelu z nakładką One UI Watch.
Przeczytaj: smarthack tygodnia – triki dla Galaxy Watch Ultra
11. Najlepsze smartwatche z Wear OS (2024/2025)
W ostatnich latach na moim blogu pojawiały się zestawienia najciekawszych zegarków roku ogółem. Czasami przygotowywałem też listy modeli hybrydowych, czy zależnie od półki cenowej. Chyba nigdy (albo tylko raz) nie tworzyłem przeglądu najlepszych smartwatchy z systemem Wear OS. W ostatnich latach platforma Google przeszła korzystne dla niej zmiany, a rynek zyskał kilka nowych propozycji, a to skłoniło mnie do opublikowania ich porównania. Przejrzałem oferty i wybrałem najatrakcyjniejsze zegarki, które w 2024/2025 roku wydają się najbardziej konkurencyjne. Na tyle jednak różnorodne, iż warte głębszego przeglądu. Wskazałem w nowym artykule, które z modeli będą adekwatne dla konkretnego odbiorcy. Zapraszam do sprawdzenia.
Sprawdź: najlepsze zegarki z Wear OS (2024/2025)
12. Najciekawsze smart pierścienie (2024)
Po zeszłotygodniowym zestawieniu najciekawszych składanych flip-phone’ów teraz zbudowałem listę najciekawszych inteligentnych pierścieni. W 2024 swoje aspiracje w tym segmencie zgłasza Samsung, więc kategoria na pewno mocno przyspieszy. Do przeglądu najlepszych smart ringów zbierałem się już od ponad roku, ale ten rok wydaje się dać branży kopa. Ledwie się zaczął, a na dwóch największych targach (styczniowych CES i lutowych MWC) zadebiutowało kilka interesujących propozycji. Zebrałem w zestawieniu najciekawsze. Mam nadzieję artykuł jeszcze zaktualizować. Niech się dzieje! Ta część wearables może niebawem przyciągnąć uwagę wielu klientów, zwłaszcza amatorów biżuterii.
Czytaj więcej: najciekawsze smart pierścienie (2024)
Sprawdź, o czym piszę w dziale wearables
Na koniec (choć powinno być na wstępie) króciutko, od kiedy w ogóle ogarniam rynek ubieralnej elektroniki? Mogę śmiało napisać, iż praktycznie od jej samego początku. Nie liczę dawnych lat, gdy noszona elektronika docierała na rynek w sposób okazjonalny. Mam tu na myśli początki drugiej dekady obecnego wieku, czyli rok 2012, gdy plany crowdfundingowe mieli twórcy e-papierowego Pebble. To właśnie ten gadżet uważam za pierwszy gadżet wearable, za pomocą którego ruszył cały segment. Do dziś analizuję i obserwuję dział z ubieralnymi urządzeniami, czego efektem są m.in. przeglądy tygodnia. Zapraszam do krótkiego materiału na temat mojej pracy (i mojego wkładu w popularyzację branży).
Czytaj więcej: mój dział wearables