Waymo w Londynie od 2026: bez kierowcy, we współpracy z Moove i przy nadzorze TfL

4 godzin temu

Waymo, spółka Alphabetu, zapowiedziało start w pełni autonomicznej usługi ride‑hailing w Londynie w 2026 roku. Jeszcze w tym roku na ulicach stolicy Wielkiej Brytanii ruszą jazdy testowe z kierowcami bezpieczeństwa, a firma współpracuje z władzami lokalnymi i centralnymi nad uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.

Waymo potwierdziło, iż Londyn będzie pierwszym rynkiem w Europie, na którym w 2026 r. planuje zaoferować przejazdy bez kierowcy, dostępne w aplikacji Waymo One. W najbliższych tygodniach firma rozpocznie testy z kierowcami bezpieczeństwa, aby przygotować mapowanie i walidację systemu w złożonych warunkach ruchu miejskiego. Rząd Wielkiej Brytanii zapowiedział pilotaże w pełni bezzałogowych usług ride‑hailing od wiosny 2026 r., a pełne wejście w życie przepisów ustawy o pojazdach zautomatyzowanych (Automated Vehicles Act 2024) spodziewane jest w drugiej połowie 2027 r. Waymo deklaruje ścisłą współpracę z Transport for London (TfL) i Department for Transport (DfT). „Jesteśmy podekscytowani, iż możemy dostarczyć niezawodność i bezpieczeństwo Waymo londyńczykom” – powiedziała współ‑CEO Waymo Tekedra Mawakana.

Operacyjnie Waymo zwiąże się w Wielkiej Brytanii z Moove – partnerem odpowiedzialnym za zaplecze floty, utrzymanie i infrastrukturę ładowania. Firma poinformowała, iż pierwsze samochody są już kierowane do Londynu, gdzie rozpoczną jazdy z nadzorem zanim usługa przejdzie w tryb w pełni autonomiczny. Waymo ma w Wielkiej Brytanii zaplecze inżynieryjne w Londynie i Oksfordzie, a w USA eksploatuje elektryczne Jaguar I‑PACE wyposażone w system Waymo Driver; podobna konfiguracja jest przewidziana dla Europy. Start w Londynie poprzedził zagraniczny etap zbierania danych w Tokio we współpracy z lokalnymi partnerami.

W Stanach Zjednoczonych Waymo świadczy usługi komercyjne m.in. w Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Atlancie i Austin, realizując w tej chwili ponad 250 tys. płatnych przejazdów tygodniowo. Firma podaje, iż jej pojazdy przejechały też ponad 100 mln mil w pełni autonomicznie na drogach publicznych oraz zrealizowały ponad 10 mln płatnych kursów. Londyński projekt ma być wdrażany etapowo – od testów z kierowcami bezpieczeństwa i mapowania, przez pilotaże w ramach brytyjskich regulacji, po komercyjny start w 2026 r., tuż po uzyskaniu wymaganych zgód TfL i DfT.

Idź do oryginalnego materiału