Dwie z największych firm telekomunikacyjnych w Europie, Vodafone Group i Telenor Group, ogłosiły strategiczne partnerstwo w zakresie globalnych zakupów. kooperacja spółek zakupowych ma na celu zwiększenie konkurencyjności, odporności i zrównoważenia łańcucha dostaw, a także wygenerowanie oszczędności sięgających miliardów euro.
Vodafone i Telenor budują wspólną siłę zakupową
Nowe partnerstwo łączy zasoby Telenor Procurement Company i Vodafone Procurement Company, które odtąd będą współdziałać w kluczowych obszarach zakupów i zarządzania dostawcami. Obie grupy obsługują łącznie ponad 550 mln klientów w 23 krajach, a ich roczne wydatki na zakupy przekraczają 26 mld euro.
Celem współpracy jest zwiększenie wartości dla klientów i partnerów poprzez wykorzystanie skali obu organizacji, ujednolicenie procesów zakupowych oraz wymianę know-how. Partnerzy podkreślają, iż wspólne działania umożliwią bardziej efektywne negocjacje z dostawcami i usprawnią zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw, szczególnie w obliczu niestabilnej sytuacji geopolitycznej i dynamicznych zmian technologicznych.
„To partnerstwo jeszcze bardziej wzmocni konkurencyjność Telenora, zwiększając wartość dla naszych klientów, spółek powiązanych i akcjonariuszy. kooperacja z Vodafone pozwoli nam poszerzyć zasięg działania, wspólnie stawiać czoła wyzwaniom i odnaleźć się w przekształcającym się globalnym krajobrazie dostawców” – powiedział Thomas Skjelbred, dyrektor ds. zakupów Grupy Telenor i prezes Telenor Procurement Company.
Synergia i odpowiedzialność
Jak podkreślił Ninian Wilson, dyrektor ds. zarządzania łańcuchem dostaw w Vodafone Group i CEO Vodafone Procure & Connect, połączenie skali, kompetencji i komplementarnych rynków obu firm otworzy nowe możliwości dla dostawców i klientów.
„Dzięki współpracy uprościmy procesy zakupowe i ograniczymy biurokrację, co przełoży się na większą efektywność i szybsze wprowadzanie innowacji. W tym samym czasie zapewnimy naszym partnerom prostsze i przejrzystsze zasady współpracy” – zaznaczył Wilson.
Obaj operatorzy akcentują, iż porozumienie jest oparte na wspólnym podejściu do zrównoważonego rozwoju. W praktyce oznacza to kontynuację wysokich standardów ESG (Environmental, Social, Governance), w tym etycznych praktyk biznesowych, redukcji emisji CO₂ i promocji odpowiedzialnych łańcuchów dostaw.
Dzięki wspólnym inicjatywom Telenor i Vodafone chcą nie tylko uzyskać korzyści finansowe, ale także wzmocnić odporność swoich sieci dostaw w obliczu globalnych napięć handlowych, wojny technologicznej USA–Chiny oraz rosnącej presji regulacyjnej w Europie.