Z ust Tima Cooka padło hasło „one more thing”! Po wielu latach plotek i przecieków, dzisiaj w końcu dowiedzieliśmy się, jak i z czym Apple zamierza wejść do świata headsetów VR/AR – oto Vision Pro!
Vision Pro
- Rzeczywiście wygląda jak gogle narciarskie! Jest też koronka cyfrowa…
- To headset AR/VR, który obsługuje software Apple’a i pozwala na… zobaczmy na co!
- Jest wsparcie dla obsługi głosowej i gestów palcami i/lub rękami.
- Jest to doświadczenie AR i VR, zależnie od tego, co chcemy.
- Vision Pro ma w pełni trójwymiarowy interfejs użytkownika.
- Home View, widok domowy, to zbiór ikonek, znany z innych OS-ów.
- Wszystko co widzimy ma hierarchię w przestrzeni, dla prostoty obsługi.
- Aplikacje można ustawiać w naszej przestrzeni wirtualnej dowolnie. My jesteśmy w centrum tej przestrzeni oczywiście.
- Environments / Środowiska obejmują i wypełniają przestrzeń widzianą przez Vision Pro (nasz pokój), w pełni lub częściowo.
- Inni widzą nasze oczy na ekranie zewnętrznym. Wygląda to dosyć naturalnie. Zaskoczony jestem. Ta funkcja nazywa się EyeSight. Dzięki temu inni też widzą co robimy, w tym widzą, iż my ich nie widzimy. Jak ktoś się pojawi obok nas, to może nam się pojawić w widoku automatycznie. Cool!
- Po UI nawigujemy oczami i gestami. Ręce mogą spoczywać nam na nogach – nie musimy ich w pełni podnosić, aby wykonać gest. Wystarczy ruch nadgarstka czy palców.
- Aplikacja wyglądają trochę jak te na iPada, ale nie do końca. Wymiarowo są podobne, ale mają inne proporcje i design. Rozdzielczość tych wirtualnych okien nie wygląda specjalnie imponująco. Okna możemy ustawiać tak, jak potrzebujemy, np. do pracy, i zostaną one zapamiętane.
- Jest wsparcie dla Magic Trackpada i Magic Keyboard.
- Naszego Maca można też otworzyć/odtworzyć w świecie wirtualnym, a ekran ma 4K i można zmieniać jego proporcje.
- Zdjęcia i wideo można wyświetlać w ogromnych wymiarach, aby przeglądać nasze archiwa. Panoramy będą nas otaczały – będą miały naprawdę typu 180°, więc wykraczają poza nasz widok. Niesamowite.
- Vision Pro może też rejestrować Spatial Photos i Spatial Videos.
- Vision Pro ma tryb kinematograficzny, aby odwzorować wrażenia, jakbyśmy byli w kinie. Można też zmienić otoczenie i oglądać film np. w lesie, na tle nocnego nieba. To zapowiada się ciekawie w samolotach i podobnych miejscach. Będzie też wsparcie dla filmów / kina 3D.
- Apple Arcade będzie wspierało granie na Vision Pro, również dzięki kontrolerów z innych konsol.
- Bob Iger z Disneya wyszedł na scenę i zapowiedział, iż będą współpracowali z Vision Pro w grach, kinie, filmach dokumentalnych i w transmisjach sportowych. Disney+ będzie dostępne pierwszego dnia wejścia Vision Pro na rynek.
Hardware
- Przód Vision Pro to wygięte szkło. Na obudowie z customowego stopu metalu mamy cyfrową koronkę i przycisk do różnych akcji.
- Vision Pro jest modularny.
- Osłona od światła dopasowuje się do naszej twarzy i są rożne wersje.
- Pasek ma głośniki i dostarcza Spatial Audio. Potrafi też dostarczyć Ambient audio, dzięki czemu mamy wrażenie, iż dźwięk dochodzi z otoczenia. Można korzystać z własnych.
- Pasek jest elastyczny.
- Zeiss będzie robił magnetyczne szklane wstawki dla osób noszących okulary.
- Bateria jest osobna, ma aluminiową obudowę i łączy się plecionym kablem.
- Ekrany mają łącznie 23 mln pikseli – technologia to Micro-OLED (rozumiem to jako ok. 4 pełnych MP per oko, czyli w sumie 8 MP). Dzięki temu można wyświetlać treści 4K bez utraty rozdzielczości.
- Jest wysokiej jakości system do śledzenia naszych oczu i rąk, dzięki mnogich czujników.
- Bazą Vision Pro jest Apple M2. Równolegle pracuje z nim Apple R1 – nowy układ przetwarzający informacje z kamer, czujników i innych. R1 eliminuje lag (ma 12 ms).
- Zewnętrzny ekran EyeSight powoduje, iż przód Vision Pro wygląda, jakby przód był przeźroczysty.
- Vision Pro tworzy nam avatara na podstawie swoich kamer i czujników. Inni użytkownicy Vision Pro będą nas wtedy widzieli w 3D.
- visionOS to nazwa systemu operacyjnego, która to wszystko obsługuje.
- Natywnie będzie od razu wsparcie dla Zoom, Microsoft Teams i innych.
- Apple współpracuje z Unity, abyśmy mieli natywne gry dla Vision Pro. Unity apps będą pracowały obok innych aplikacji, np. natywnych Apple.
- Optic ID to Face ID dla Vision Pro – odblokowuje headset dzięki naszej źrenicy. Mission Impossible.
- Cena zaczyna się od 3499 USD.
Chcę to.