Używane laptopy sprzedają się coraz lepiej – dlaczego?

2 godzin temu

Rynek urządzeń używanych przeżywa w tej chwili boom, na który wpływa kilka czynników, w tym popyt konsumentów na niedrogą technologię w obliczu trudnych czasów gospodarczych oraz spowolnienie innowacji w dziedzinie urządzeń.

Według badań CCS Insight, zorganizowany rynek laptopów używanych wzrósł o 8% do prawie 17 milionów sztuk w 2024 roku, wspierany przez dużą podaż laptopów, gdy firmy zaczęły wchodzić w cykl wymiany po pandemii. Koszt pozostaje kluczowym czynnikiem motywującym zarówno dla konsumentów, jak i firm – używane laptopy są dostępne już za 411 dolarów w porównaniu z 685 dolarami za nowy laptop. Koszt pozostaje kluczowym czynnikiem motywującym zarówno konsumentów, jak i firmy – używane laptopy można kupić znacznie taniej.

Używane telefony również przyczyniły się do wzrostu, ale inną kategorią, która rozwinęła się w ostatnich latach, są używane laptopy. Odnotowały one duży wzrost w kanale konsumenckim, gdzie pandemia zapewniła im znaczący impuls, a także na rynku przedsiębiorstw, gdzie organizacje coraz częściej wskazują na używane laptopy jako ekonomiczny i zrównoważony sposób wyposażenia swoich pracowników. Ciągły nacisk na zrównoważony rozwój, wspierany przez politykę wspieraną przez rządy, zwłaszcza w Europie, również przyczynił się do silniejszego wdrożenia. Na przykład we Francji ustawa o gospodarce o obiegu zamkniętym i przeciwdziałaniu marnotrawstwu (Anti-Waste and Circular Economy Act) wymaga, aby 20% urządzeń kupowanych przez organizacje było odnawiane. Podobne polityki zyskują na popularności w Danii, Finlandii, Irlandii i innych krajach europejskich.

Rynek wciąż ma duże możliwości rozwoju. Używane urządzenia stanowią 8% całkowitej sprzedaży laptopów, a bezpośrednia konkurencja ze strony tanich nowych laptopów, takich jak Chromebooki, stanowi główną barierę dla konsumentów. Firmy często wymieniają laptopy co trzy do pięciu lat, zapewniając stały dopływ urządzeń, które można ekonomicznie ponownie wykorzystać lub odsprzedać. Jednak po stronie konsumentów większość osób zachowuje swoje laptopy przez cały okres ich użytkowania, który może trwać od 8 do 10 lat. W szczególności brak zobowiązań umownych utrudnia znaczną część odsprzedaży w segmencie telefonów.

CCS Insight prognozuje, iż rynek będzie przez cały czas rósł ze średnioroczną stopą wzrostu (CAGR) na poziomie 6% w latach 2024–2029, choć w wolniejszym tempie niż CAGR wynoszący 11% w latach 2019–2024. Istnieje jednak poważny ogranicznik dla tegoż rynku.

Decyzja firmy Microsoft o zakończeniu wsparcia technicznego dla laptopów z systemem Windows 10 od października 2025 r. oznacza dla branży zarówno wyzwania, jak i szanse. Organizacje, które jeszcze nie dokonały aktualizacji, będą musiały wymienić swoje starsze laptopy w 2025 r. i później. Oznacza to, iż lada chwila trafi na rynek wiele komputerów używanych… niestety z systemami operacyjnymi bez wsparcia. Istnieje jednak szansa, iż laptopy te trafią na uboższe rynki w Afryce i Azji, gdzie brak wsparcia dla systemu Windows 10 jest mniej krytyczny, a wrażliwość na koszty jest znacznie wyższa niż na rynkach dojrzałych.

Idź do oryginalnego materiału