
Apple opublikował dziś wyniki badania zleconego firmie Analysis Group, które analizuje zmiany cen w App Store przed i po wprowadzeniu obniżonych opłat w UE w marcu 2024 r. na mocy ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Raport pokazuje, iż ustawa DMA nie doprowadziła do obniżenia cen dla konsumentów.
W wydanym oświadczeniu, Apple stwierdził, iż ustawa DMA ograniczyła prywatność i bezpieczeństwo, nie przynosząc oczekiwanych przez prawodawców UE rezultatów.
Ustawa DMA nie spełniła swoich obietnic, zapewniając mniejsze bezpieczeństwo, mniejszą prywatność i gorsze doświadczenia konsumentów w całej Europie. Niniejsze badanie dostarcza dalszych dowodów na to, iż ustawa DMA nie przynosi korzyści konsumentom w postaci niższych cen. Jednocześnie wiemy, iż regulacja tworzy nowe bariery dla innowatorów i startupów, jednocześnie narażając konsumentów na nowe zagrożenia.
Komisja Europejska uważa, iż jeśli deweloperzy zapłacą niższe opłaty, oszczędności te zostaną przeniesione na konsumentów w postaci niższych cen, ale badanie sugeruje, iż niższe opłaty nie doprowadziły do obniżenia cen w App Store.
Analysis Group przeanalizowała 41 milionów transakcji w App Store obejmujących 21 000 płatnych aplikacji i zakupów w aplikacjach, porównując ceny aplikacji z trzech miesięcy przed rejestracją deweloperów w alternatywnych warunkach biznesowych z cenami z trzech miesięcy po rejestracji. W 91% przypadków ceny nie spadły, mimo iż opłaty spadły średnio o 10 punktów procentowych. W niektórych przypadkach deweloperzy podnieśli ceny.
Pięciu największych deweloperów aplikacji w UE nie zmieniło cen swoich aplikacji pomimo obniżonej prowizji, zachowując zamiast tego dodatkowe przychody. Szacuje się, iż deweloperzy zapłacili Apple o 20,1 miliona euro mniej prowizji po zmianie. Ponad 86% oszczędności trafiło do deweloperów spoza Unii Europejskiej.
Kiedy deweloperzy obniżali ceny, średni spadek wynosił 2,5%, co pozornie nie miało związku z DMA. Apple twierdzi, iż zaobserwował ten sam efekt po uruchomieniu programu dla małych firm w App Store. Obniżone opłaty nie przyniosły znaczących oszczędności konsumentom, ponieważ tylko niewielka grupa deweloperów obniżyła ceny.
Z badania wynika, iż procent obniżek opłat nie zmienia się w dłuższym ośmiomiesięcznym okresie, a opłata za podstawową technologię płacona przez aplikacje z ponad milionem pierwszych instalacji rocznie również nie zmienia wyników. 80 procent aplikacji objętych badaniem nie zapłaciło podatku CTF.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Apple i nie było niezależne. Ogranicza się do danych z App Store i dotyczy wyłącznie aplikacji korzystających z usług Apple. Nie uwzględniono cen w sklepach internetowych ani alternatywnych platformach handlowych, a deweloperzy mają takie możliwości dystrybucji w ramach DMA.
Apple argumentuje, iż ustawa o rynkach cyfrowych prowadzi do pogorszenia doświadczeń konsumentów w Unii Europejskiej, z niższym poziomem bezpieczeństwa, prywatności, innowacji i większą złożonością. Apple opóźnił wprowadzenie kilku funkcji iOS 18 i iOS 26 w UE, co przypisuje wymogom DMA.
Funkcja Tłumaczenie na żywo nie była dostępna w Unii Europejskiej w momencie premiery AirPods Pro 3, ale wkrótce się pojawi. Apple nie znalazł sposobu na udostępnienie funkcji „klonowanie iPhone’a” na urządzeniach innych producentów bez ryzyka naruszenia prywatności, dlatego pozostaje ona niedostępna. Automatyczna synchronizacja sieci Wi-Fi zostanie wyłączona w systemie iOS 26.2, ponieważ Apple chce uniemożliwić udostępnianie danych użytkowników Wi-Fi stronom trzecim. DMA dałoby deweloperom dostęp do nazw użytkowników, historii sieci Wi-Fi i innych danych.








