Na targach CES 2025 firma HDMI Forum, Inc. ogłosiła kolejną wersję specyfikacji HDMI, HDMI 2.2, o znacznie zwiększonej przepustowości do 96 Gb/s (w porównaniu z 48 Gb/s w HDMI 2.1). Dodatkowa przepustowość zapewni, iż kable, a także każdy potężny sprzęt do gier wyposażony w obsługę tej specyfikacji, zapewnią jeszcze większą liczbę klatek na sekundę podczas wyświetlania w wysokich rozdzielczościach. Kable HDMI 2.1 oferują maksymalną rozdzielczość 4K i poniżej 200 klatek na sekundę (jeśli chcesz więcej klatek na sekundę, jedyną opcją jest teraz użycie DisplayPort na komputerze PC lub obniżenie rozdzielczości), ale nowe kable pojawią się w drugim i trzecim kwartale 2025 z nowym oznaczeniem „Ultra96” obsługuje rozdzielczość 4K przy częstotliwości do 480 klatek na sekundę.
4K to dopiero początek. Niezależnie od tego, czy rewolucja 5K, czy 8K pojawi się na horyzoncie jako pierwsza, złącze HDMI 2.2 ma wystarczającą przepustowość, aby wyświetlić do 240 klatek na sekundę w dowolnej rozdzielczości. W rzeczywistości może wyświetlać obraz w rozdzielczości 12K z częstotliwością do 120 klatek na sekundę, więc jasne jest, iż specyfikacja ta została stworzona z myślą o trwałości i przydatności w branżach A/V, gdzie 12K jest bardziej pożądane.
Istnieją ograniczenia możliwości HDMI 2.2 bez uciekania się do kompresji. Dla osób, którym naprawdę zależy na nieskompresowanym wideo, obsługuje 4K przy maksymalnie 240 klatkach na sekundę lub 8K przy maksymalnie 60 z pełnymi formatami chrominancji zarówno w formacie 10-bitowym, jak i 12-bitowym. Wyższe rozdzielczości i liczba klatek na sekundę zostaną poddane pewnego rodzaju kompresji, aby dopasować się do potoku HDMI 2.2 o przepustowości 96 Gb/s, ale przez cały czas jest to ogromna poprawa w porównaniu z obecną specyfikacją stosowaną w branży.
Choć HDMI 2.2 brzmi dobrze na papierze, zadaniem producentów wyświetlaczy i gier jest wdrożenie tej specyfikacji w swoim sprzęcie. W związku z tym trudno powiedzieć, kiedy na rynek trafią pierwsze urządzenia obsługujące HDMI 2.2. Specyfikacja HDMI 2.1 została wprowadzona w 2017 r. i minęło kilka lat, zanim pojawiła się w wysokiej klasy laptopach do gier, procesorach graficznych i konsolach, w tym PS5 i Xbox Series X, które zostały wprowadzone na rynek w 2020 r. Jednak wraz ze wzrostem popularności gier (zwłaszcza na komputerze), możliwe, iż czas oczekiwania nie będzie tak długi.
Ale czy jest to coś, na co powinieneś poczekać, jeżeli szukasz nowego monitora lub telewizora do gier? Moim zdaniem nie. Ponownie, może minąć kilka lat, zanim trafi na wyświetlacze, i prawdopodobnie nie jest to rodzaj aktualizacji, który firmy takie jak Sony czy Microsoft będą wspierać przez długi czas, ponieważ ograniczenie 4K / 120 klatek na sekundę Obecne konsole z obsługą HDMI 2.1 to wciąż wystarczająco wysoki sufit, którego większość gier nie może dosięgnąć. Entuzjastyczni gracze PC prawie na pewno zetkną się z tą technologią jako pierwsi, ponieważ Nvidia i AMD zwykle wdrażają wysokiej klasy funkcje wyświetlania w swoich kartach graficznych (chociaż HDMI 2.2 mogło przegapić łódkę w przypadku plotek o premierze serii RTX 50 firmy Nvidia podczas targów CES 2025).