iRobot, czyli amerykański producent robotów sprzątających Roomba, ma bardzo duże kłopoty finansowe.
Firma podała swoje wyniki za IV kw. 2024 r. Przychody spadły do poziomu 172 mln dolarów z 307.5 mln dolarów rok wcześniej.
Od końca 2023 r. iRobot zmniejszył łączne zatrudnienie o około 51% do 541 osób.
W czwartym kwartale 2024 r. przychody spadły odpowiednio o 47% w Stanach Zjednoczonych, 34% w Japonii i 44% w regionie EMEA w porównaniu z rokiem poprzednim.
Na przychody w czwartym kwartale 2024 r. wpływ miały wyższe niż przewidywano wydatki na promocje w celu stymulowania sprzedaży przed wprowadzeniem produktu na rynek w 2025 r.
Przychody z robotów średniej klasy (o sugerowanej cenie detalicznej od 300 do 499 USD) i robotów premium (o sugerowanej cenie detalicznej 500 USD lub więcej) stanowiły 83% całkowitej sprzedaży robotów w czwartym kwartale 2024 r., w porównaniu z 82% w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Jak zostanie odnotowane w raporcie rocznym iRobot nie ma pewności, iż wprowadzenie nowych produktów zakończy się sukcesem ze względu na potencjalne czynniki, w tym między innymi popyt konsumentów, konkurencję, warunki makroekonomiczne i politykę taryfową.
Biorąc pod uwagę te niepewności i ich wpływ na finanse spółki, istnieją “poważne wątpliwości co do zdolności spółki do kontynuowania działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy od daty publikacji skonsolidowanego sprawozdania finansowego za rok 2024.”
W ramach ciągłych wysiłków zmierzających do dalszego wzmocnienia swojej płynności i sytuacji finansowej, iRobot zmienił swój istniejący kredyt terminowy i jest aktywnie zaangażowana w trwające, oparte na współpracy i konstruktywne dyskusje ze swoim głównym kredytodawcą, podczas gdy zarząd kontynuuje strategiczny przegląd alternatyw dla działalności.
Rada nie ustaliła harmonogramu zakończenia tego przeglądu i nie ma pewności, iż badanie alternatyw strategicznych doprowadzi do zawarcia jakichkolwiek umów lub transakcji. Spółka nie zamierza ujawniać wydarzeń związanych z tym procesem, dopóki nie uzna, iż dalsze ujawnianie informacji jest adekwatne lub konieczne.
W 2022 r. iRobot ogłosił, iż przechodzi w ręce Amazona. W 2024 to porozumienie o sprzedaży zostało zerwane.
iRobot ma ogromne problemy wynikające z dwóch elementów: ogromnej konkurencji producentów z Chin oraz braku wdrożenia nowych rozwiązań w swoich odkurzaczach.