- Czym są testy A/B?
- Co można testować?
- Kiedy wykonać testy A/B
- Przykłady testów A/B
- Dlaczego warto testować?
Czym są testy A/B?
Testy A/B należą do ilościowych metod badań użytkowników. Oznacza to, iż efekty badania są w pełni policzalne – nie skupiamy się na kwestiach jakościowych a wyłącznie na wynikach liczbowych. Testy A/B polegają na udostępnieniu użytkownikom dwóch wersji tego samego projektu, aby móc sprawdzić, który z nich działa lepiej. W testach tych, wersja A jest oryginalnym projektem a B jest jego drugim wariantem.
Testy A/B możemy zastosować w wielu dziedzinach, jednak najczęściej wykorzystywane są w celu testowania projektów stron internetowych lub aplikacji mobilnych. W tych przypadkach, badamy na przykład jak drobna zmiana układu wpłynie na działania użytkownika – pozostałe elementy strony pozostają niezmienione.
Co można testować?
Najczęściej możemy zastosować testowanie A/B, aby zmierzyć różnicę w konwersji pomiędzy dwoma wersjami projektu. Przykładowo, możemy zmienić kształt, rozmiar lub font w cenie produktu, aby zweryfikować, która wersja elementu powoduje, iż użytkownik chętniej dokona zakupu. Może wydawać się to banalne, ale wiele badań wykazało, iż choćby drobna zmiana ma ogromny wpływ na użytkowników i może znacząco poprawić konwersję, na przykład w sklepie internetowym.
Co zatem możemy badać?
– dodawanie produktu do koszyka
– zapisywanie się do newslettera
– klikanie w konkretny element menu
– korzystanie z formularzy
To co możemy zmierzyć dzięki testów A/B jest dość mocno ograniczone, ale mamy niemal nieograniczone możliwości jeżeli chodzi o liczbę zmiennych. Wystarczy wybrać jeden element, który uznamy za istotny z biznesowego punktu widzenia i badać jego różne warianty.
Kiedy wykonać testy A/B
Jak wspomniano wcześniej, nie wszystko możemy zbadać dzięki testów A/B i należy pamiętać, iż dzięki nim nie dowiemy się niczego o odczuciach użytkownika. Nie poznamy jego zadowolenia, zrozumienia procesu czy reakcji emocjonalnych. Dlatego też, zanim podejdziemy do wykonania testów A/B musimy dobrze zastanowić się, co chcemy dzięki testom osiągnąć i co zbadać.
Biorąc pod uwagę powyższe, przy planowaniu testów należy skupić się na wynikach ilościowych – ile kliknięć nastąpiło po wybraniu danej wersji przycisku czy ile produktów zostało dodanych przy danej wersji produktu.
Przykłady testów A/B
Testy A/B są bardzo popularną formą testowania projektów i produktów. Pozwalają w miarę prosty sposób ustalić, co na stronie czy w aplikacji sprawdza się najlepiej. Dlatego też, możemy znaleźć całą masę przykładów już zrealizowanych testów wraz z wynikami. Poniżej możesz zobaczyć kilka z nich.
W tym przykładzie widzimy, iż projektanci postanowili sprawdzić, która wersja newslettera sprawdzi się lepiej – wersja ze zdjęciem czy bez niego.
Źródło: https://www.mailerlite.com/blog/ab-testing-examples
W poniższym przykładzie, również możemy zauważyć dwie wersje badanego produktu.
Źródło: vwo.com/success-stories/forestview/
Poniżej widzimy testowanie wersji graficznej projektu.
Źródło: blog.hubspot.com/marketing/a-b-testing-experiments-examples
Dlaczego warto testować?
Przede wszystkim, dzięki testom możemy realnie sprawdzić, która wersja będzie działać lepiej – bez zgadywania. Testowanie pokaże nam wyraźnie, na liczbach, jakie rozwiązanie preferować będą użytkownicy.
Ponad to testowanie daje nam:
– większą konwersję, a co za tym idzie, lepsze wyniki finansowe
– poprawę doświadczeń użytkownika, a dzięki temu większą jego lojalność
– unikanie błędów, ryzyka i niepotrzebnych kosztów
Dodatkowo, według raportu CXL “State of Conversion Optimization 2020”, testowanie A/B jest drugą najlepszą strategią do zwiększania konwersji. Coś w tym zatem jest!