Test: Thrustmaster T598 – Direct Axial Drive do PS5

2 dni temu

Przez ostatni miesiąc jeździłem na najnowszej kierownicy amerykańskiego producenta. Czy warto zainteresować się Thrustmaster T598 z systemem Direct Axial Drive? Zapraszam na test.

Thrustmaster to jeden z najbardziej znanych producentów gamingowych akcesoriów do konsol. W ich ofercie znajdziemy zarówno słuchawki, gamepady, jak i zaawansowane kontrolery do symulatorów lotów oraz simrancingu. Niemal każda kierownica, którą testowałem od amerykańskiego producenta, była lepsza od poprzedniej. Czy tak samo będzie z najnowszym modelem Thrustmaster T598? Tego dowiesz się z poniższej publikacji.

Zawartość opakowania

Kierownica Thrustmaster T598 przychodzi w standardowym białoniebieskim pudełko. Jest to charakterystyczne dla innych kierownic amerykańskiego producenta kompatybilnych z konsolami PS4 i PS5. W pudełko znajdziemy bazę T598, która jest serce całego zestawu. Zdejmowane koło kierownicy Sportcar o średnicy 30 centymetrów. Do tego nowy zestaw metalowych, regulowanych pedałów Raceline LTE. Z pozostałych akcesoriów spakowano kapitalny zestaw montażowy do biurka, okablowanie oraz instrukcję.

Desk Mounting Kit

Zatrzymajmy się chwile przy zestawie montażowym Desk Mounting Kit, gdyż nieprzypadkowo napisałem o nim „kapitalny”. Desk Mounting Kit to system mocowania, dzięki którego można przymocować bazę kierownicy wyścigowej T598 do dowolnego typu biurka lub stołu. System mocowania jest wykonany z metalu, natomiast dwa uchwyty (imadła) i śruby z plastiku. Zestaw ten umożliwia solidne zamocowanie podstawy T598, dzięki czemu możemy w pełni docenić imponującą moc siłowego sprzężenia zwrotnego. Co interesujące śruby dostarczone z systemem mocowania umożliwiają także jego montaż w kokpicie lub stojaku wyścigowym.

Baza T598

Baza Thrustmaster T598 ma silnik o mocy 5 Nm stałego momentu obrotowego. dzięki wbudowanego systemu możemy go wzmocnić choćby o 100%! Unikatowa technologia HARMONY generuje drgania o wysokiej częstotliwości, dzięki którym poczujemy wszystkie, choćby najdrobniejsze aspekty fizyczne gry. Bez wątpienia progi i piszczące opony jeszcze nigdy nie były tak wyraźnie odczuwalne.

Direct Axial Drive

Thrustmaster T598, to pierwsza kierownica amerykańskiego producenta do konsol PS5 z systemem Direct Drive. Nie jest to jednak zwykły system DD, tylko ulepszony Direct Axial Drive. Różnica jest dosyć skomplikowana do wytłumaczenia, ale spróbuje to zrobić. DAD w T598 różni się od innych kierownic z bezpośrednim napędem, tym, iż jest zbudowany wokół silnika o przepływie osiowym, a nie silnika o przepływie radialnym. To pozornie niewielka, ale w rzeczywistości dość znacząca różnica. W silnikach o przepływie radialnym, zarówno w przypadku silników wewnętrznych, takich jak Thrustmaster T818, jak i zewnętrznych, wał koła obraca się w orientacji prostopadłej do pola magnetycznego.

Może to prowadzić do zjawiska znanego jako „cogging”, w którym występuje łagodny opór na wirniku podczas przechodzenia przez strumień magnetyczny. Aby temu zapobiec, w silniku o przepływie osiowym umieszczono statyczny element silnika – stojan – między dwiema płytami na wirniku. Dzięki temu strumień magnetyczny jest równoległy do osi obrotu. W rezultacie nie ma „coggingu”. Dzięki bardziej wydajnemu generowaniu momentu obrotowego silniki osiowe wymagają mniej miedzi i wytwarzają mniej ciepła. Ich konstrukcja zmniejsza zacinanie się o ponad 99%, umożliwiając bardziej precyzyjne sprzężenie zwrotne bez konieczności stosowania skomplikowanych algorytmów lub ingerencji oprogramowania.

Niewątpliwie brzmi to bardzo skomplikowanie. Aby pomóc wyjaśnić to wszystko, firma Thrustmaster opublikowała dwa dokumenty techniczne, które bardziej szczegółowo wyjaśniają różnice między silnikiem z bezpośrednim napędem a osiowym. jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, możesz je znaleźć tutaj i tutaj.

Odłączane kable

Z tyłu urządzenia znajdziemy nieco ukryty przycisk włączania/wyłączania. Są tu także porty od zasilania, hamulca manualnego lub zmiany biegów, złącze pedałów. Oczywiście port USB-C do podłączenia konsoli lub komputera. Jest też nieużywany port, który prawdopodobnie w przyszłości będzie obsługiwał inne urządzenia peryferyjne. Na duży plus zasługuje to, iż wszystkie kable są odłączane; żaden nie jest na stałe przymocowany do bazy.

Kierownica Thrustmaster Sportcar

Niewątpliwie jedną z największych zalet zestawów wyścigowych od firmy Thrustmaster jest ich duża modularność. Decydując się na kupno konkretnej bazy, możemy ją z czasem rozbudować o inny zestaw pedałów, wymienną obręcz, czy skrzynie biegów. Dołączona do zestawu T598 kierownica nazywa się po prostu Sportcar, a jej średnica wynosi 30 cm (12 cali). Kierownica waży zaledwie 811 gramów, korpus wykonano niestety tylko z plastiku z imitacją włókna węglowego. Jest to bez wątpienia najsłabszy element całego zestawu. Obręcz na godzinie trzeciej i dziewiątej pokryto gumą, reszta to tylko plastik.

Łopatki zmiany biegów, to jedyny metalowy akcent tego zestawu, są wygodne i niezbyt głośne. Wyposażono je w technologię mag-shift, która gwarantuje wyraźne i precyzyjne działanie. Warto też wspomnieć, iż zamiast klasycznego znacznika godziny 12., znajdują się tutaj cztery czerwone pierścienie. Nie ukrywam, iż przez pierwsze dni powodowało to u mnie niemały dyskomfort, jestem aż za bardzo przyzwyczajony do jego pierścienia na godzinie 12.

Sportcar to bez wątpienia podstawowa obręcz, aby imersja z wyścigów była większa, możemy z czasem dokupić kierownice dedykowane konkretnym pojazdom. Możemy kupić choćby obręcz inspirowaną bolidem Formuły 1 lub samochodami rajdowymi. Kierownica T598 wykorzystuje technologię Direct Drive Quick Release firmy Thrustmaster. Jest zgodna ze wszystkimi kierownicami wykorzystującymi ten nowy system, ewentualnie można skorzystać też z przejściówki. Łatwo się tego klipsa używa i pewnie trzyma koło. Wystarczy podnieść zacisk na uchwycie, aby otworzyć mechanizm zwalniający, wsunąć obręcz koła na miejsce i zablokować ją z powrotem.

Przyciski i ekran Race Dash

Kierownica Thrustmaster Sportcar ma 18 przycisków. Z czego cztery pełnią funkcję kodera wielofunkcyjnego. Możemy dowolnie przypisać 12 dodatkowych czynności, aby ulubione funkcje gier mieć zawsze pod ręką. Na przykład w grze Gran Turismo 7 służą one do bezpośredniego sterowania funkcjami, takimi jak kontrola trakcji czy balans hamulców. Oczywiście działa to również w Assetto Corsa Competizione, czy F1 24. Wielka szkoda, iż nie ma tu dodatkowych przycisków, jak choćby pit stop, czy Radio. Pozostałe 14 przycisków, to dobrze znane guziki z kontrolera DualSense.

Przejdźmy teraz do tego, co niewątpliwie przyciąga największą uwagę, czyli ekran Race Dash wbudowany w bazę T598. Pozwala on skonfigurować ponad 10 ustawień, w tym innowacyjną opcję GEAR JOLT, dzięki której zmiany biegów są odczuwalne na kole kierownicy. W kompatybilnych grach Race Dash wyświetla ponad 10 informacji związanych z wyścigiem, takich jak prędkość, najlepszy czas, pozycja czy flagi sygnalizacyjne. Zacznijmy od tego, iż na bazie znajdują się cztery przyciski, po lewej są to L3 i Settings, po prawej stronie wyświetlacza R3 i Mode. Przycisk Mode służy za wybór platformy, na której gramy oraz jednej z 10 wspominanych informacji wyścigowych.

Raceline Pedals LTE

Zestaw Raceline Pedals LTE (Long Term Evolution) zawiera 2 pedały z czujnikami H.E.A.R.T., które zapewniają dokładność i długą żywotność. Co interesujące w pudełku są one rozłożone, sami musimy zamontować odpowiednie sprężyny z najlepszą dla nas twardością. Dołączone sprężyny i 3 wycięcia regulacyjne umieszczone za każdym pedałem umożliwiają regulowanie twardości pedałów. W zestawie są też podkładki antypoślizgowe, które stabilizują zestaw pedałów na podłodze oraz podkładki z ząbkami, które zapewnią lepszą przyczepność na wykładzinie. Urządzenie można rozbudować o trzeci pedał typu Load Cell przy użyciu zestawu Raceline Pedals Upgrade Kit.

Shifter TH8S – moduł manualnej zmiany biegów

Kierownica Thrustmaster Sportcar, jak już wspomniałem, ma świetne manetki zmiany biegów. Jednak jeżeli zapragniecie większej imersji, np. w samochodach rajdowych, Muscle carach, albo symulatorach ciężarówek, to możecie sobie dodatkowo dokupić Shifter TH8S. Drążek zmiany biegów jest w układzie „H” z 7 biegami do przodu oraz biegiem wstecznym. W przypadku pojazdów ciężarowych liczba przełożeń może być podwojona. Dzięki temu gracz łatwo może rozpędzać się samochodami ciężarowymi mającymi choćby 12 i więcej przełożeń. Shifter TH8S charakteryzuje się dużą szybkością reakcji, do tego zapewnia płynną i precyzyjną zmianę przełożeń.

Jednak musicie pamiętać, iż w grach wyścigowych manetki zawsze będą szybsze od drążka zmiany biegów. Omawiany shifter jest wyposażony w solidny zacisk, za pomocą którego przymocujemy go do blatu o grubości do 4 cm. Niestety shifter TH8S nie obsługuje wielu gier na konsolach. Głównie zadziała w grach wyścigowych, które umożliwiają przypisanie osobnego przycisku do każdego biegu. Jednak zdarzają się też wyjątki, które automatycznie obsługują drążek, na szczęście Gran Turismo 7 do nich należy. Pełną listę kompatybilnych gier znajdziesz w tym miejscu. Shifter TH8S możecie kupić w oficjalnym sklepie za 329 zł.

Podmenu ustawień.

Natomiast pod Settings mamy wszystkie najważniejsze ustawienia, choćby nie musimy korzystać dzięki temu z aplikacji na PC. Jednym z pierwszych ustawień są profile siłowego sprężenia zwrotnego. Do wyboru mamy cztery opcje: D (domyślny, 50%), FFB1 (75%), FFB2 (100%) i FFB2 (również 100% z wyłączonym Friction). Oczywiście sami również możemy te profile modyfikować według własnych preferencji. Wśród różnych ustawień znajdziemy takie modyfikacje, jak:

  • Master gain — ogólna moc siłowego sprężenia zwrotnego (od 0 do 100%)
  • Mode — możemy wybrać tryb jazdy i szybkość reakcji siłowego sprężenia zwrotnego:
    • B – Beginner (dla początkujących)
    • S – Sport (sportowy)
    • P – Performance (wyczynowy)
    • E – Extreme (ekstremalny)
  • Friction (tarcie) – możemy dostosować tarcie (opór) silnika podczas wolnego obracania kołem kierownicy lub w przypadku niewykonywania nim żadnych ruchów. Do wyboru są cztery ustawienia: OFF, LOW, MID i HIGH.
  • Boost low (efekty słabe i średnie) – Tu można dostosować efekty siłowego sprzężenia zwrotnego o małej i średniej mocy (np. odwzorowujące progi dudniące na krawędzi toru czy fakturę drogi). Do wyboru jest pięć ustawień: – 2, – 1, 0, 1 i + 2.
  • Boost high (efekty średnie i mocne) – Dostosuje tu efekty siłowego sprzężenia zwrotnego o średniej i dużej mocy (np. odwzorowujące kolizję z innym pojazdem lub murem itp.). Do wyboru jest pięć ustawień: – 2, – 1, 0, + 1 i + 2.
  • Speed (prędkość) – Umożliwia zmianę prędkość obrotu silnika (na przykład, gdy puścimy koło kierownicy, a ono przez cały czas się obraca). Do wyboru są cztery ustawienia, uszeregowane od małej do bardzo dużej prędkości obrotu: LOW, MID, HIGH i EXT.
  • Damper (amortyzacja) – Ustawimy tu stopień amortyzacji siłowego sprzężenia zwrotnego. Czyli możesz wybrać bardziej lub mniej płynny obrót koła kierownicy. Wartość tę można zmieniać w zakresie od 0% do 100%.
  • Spring (sprężystość) – Regulacja siły sprężystości, ustala powrót koła kierownicy w położenie środkowe przy braku siłowego sprzężenia zwrotnego). Domyślna wartość sprężystości wynosi 0%. Wartość tę można zmieniać w zakresie od 0% do 100%. Świetne ustawienie do gier, które nie obsługują siłowego sprężenia zwrotnego.
  • Gear jolt (szarpnięcie przy zmianie biegów) – Regulacja siły szarpnięcia odczuwanego podczas zmiany biegów. Do wyboru są cztery ustawienia: OFF (domyślne), LOW, MID i HIGH.
  • End stop (ogranicznik wirtualny) – Umożliwia zmianę siły ogranicznika wirtualnego (amortyzacji końcowej). Do wyboru są trzy ustawienia: LOW, MID, i HIGH (domyślne).

Interia (bezwładność)

Na tym ekranie można ustawić bezwładność koła kierownicy. Do wyboru są cztery ustawienia, uszeregowane od braku bezwładności do dużej bezwładności (OFF, LOW, MID, HIGH), dzięki którym można uzyskać większy lub mniejszy stopień kontroli nad układem kierowniczym w zależności od używanej gry i prowadzonego pojazdu. To ustawienie silnika powoduje wzrost bezwładności koła kierownicy proporcjonalnie do prędkości pojazdu. Im większa prędkość pojazdu, tym większa bezwładność. Duża bezwładność powoduje wzrost siły wymaganej do obracania kołem kierownicy (koło kierownicy wówczas zwalnia), co ogranicza ruchy oscylacyjne na prostych w przypadku prowadzenia pojazdów o bardzo dużej mocy.

Kąt obrotu

Oczywiście nie brakuje też ustawień z kątem obrotu. Do wyboru jest siedem ustawień: 180°, 270°, 360°, 540°, 900°, 1080° i AUTO (domyślne). Warto pamiętać, iż kąt obrotu można zmienić manualnie tylko w grach wideo, w których nie jest on ustawiany automatycznie. Przykładowo w grze GRAN TURISMO 7 (PS5) kąt obrotu jest regulowany automatycznie zgodnie z prowadzonym pojazdem, co ma na celu odwzorowanie tego samego kąta co w prawdziwym pojeździe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Konfiguracja zestawu pedałów

Kierownica Thrustmaster T598 umożliwia kapitalną konfigurację zestawu pedałów z poziomu wbudowanego ekranu oraz oprogramowania. Możemy wybrać położenie normalne lub odwrócone. Do tego możemy też wyraźnie bazie wskazać, z którego zestawu pedałów firmy Thrustmaster korzystamy, aby ta dobrała nam jak najlepsze ustawienia. Obsługiwane zestawy to:

  • − TRLP: dotyczy zestawu pedałów Raceline Pedals LTE, dostarczanego z urządzeniem T598;
  • − T3PA: dotyczy zestawów pedałów T2PM, T3PA i T3PM (bez czujnika siły Load Cell);
  • − T-LCM: dotyczy zestawu pedałów T-LCM Pedals (z czujnikiem siły Load Cell).

Samochód GT, czy Formuła 1?

Ekran Race Dash bazy Thrustmaster T598 umożliwia skonfigurowanie choćby takiego kosmetycznego ustawienia jak wyświetlanie obrotów silnika. Do wyboru mamy dwa tryby:

  • Tryb GT (czerwony): od położeń skrajnych do środka.
  • Tryb Formula (niebieski, domyślny): od lewej do prawej.

Gotowe ustawienia

Jeżeli powyższe ustawienia kierownicy brzmią dla was trochę przerażająco i nie macie odpowiedniej wiedzy, aby optymalnie je wykorzystać, to firma Thrustmaster wyciąga do was pomocną rękę. Na oficjalnie stronie produktu T958 znajdziecie gotowe plansze z ustawieniami kierownicy pod najpopularniejsze gry wyścigowe na PS5 oraz PC. Są to przygotowane ustawienia nie tylko dla kierownicy, ale także zalecana ustawienia w opcjach konkretnej gry. o ile chodzi o konsolowe gry, to oczywiście nie mogło zabraknąć pełnego wsparcia dla Gran Turismo 7, F1 24 i Assetto Corsa Competizione. Natomiast na PC przygotowano ustawiania dla Asstto Corsa Evo, Automoblista, iRacing, i Le Mans Ultimate.

Thrustmaster T598 w grach na PS5

Zestaw wyścigowy Thrustmaster T598 jest oficjalnie licencjonowany przez PlayStation, wiec testy koniecznie musiałem rozpocząć od zagrania w Gran Turismo 7. Niestety w tym japońskim symulatorze T598 jest wykrywana jako T-GT II. Trzeba czekać, aż samo Polyphony Digital doda oficjalne wsparcie dla tej kierownicy, wtedy dopiero poznamy je prawdziwy potencjał. Niestety niektóre samochody, zwłaszcza te drogowe, mają mniej szczegółowy Force Feedback. Czasami brakuje informacji, ze auto robie się nadsterowne. Do tego na niektórych krawężnikach nie ma w ogóle efektu „dudnienia”. Warto tu jednak pochwalić producenta za funkcję „Gear Jolt” to fajny bajer, który zapewnia dodatkowe lekkie szarpnięcie FFB przy zmianie biegów. Absolutnie pokochajcie tę funkcję, której nie mają dużo droższe zestawy wyścigowe.

Oczywiście zawsze trudno jest opisać słowami wrażenia związane z efektem działania siłowego sprężenia zwrotnego. o ile gracie w gry wyścigowe na kierownicy, to z pewnością wiecie, co mam na myśli. Mimo dużej mocy 5Nm koło kierownicy T598 obraca się niezwykle lekko w porównaniu do innych kół z napędem bezpośrednim. Prawdopodobnie dlatego, iż fizycznie nie obracamy gigantycznego cylindra magnetycznego znanego z innych kierownic z systemem Direct Drive. o ile lubicie jeździć wyścigi dystansowe, to z pewnością będziecie wolniej się męczyć, używając tej kierownicy. Jakiś czas temu testowałem zestaw MOZA Racing R3 do Xboxa, który ma 3.9 Nm. Mimo mniejszej mocy na kierownicy Moza musiałem używać zdecydowanie więcej siły do sterowania pojazdami.

Podsumowanie

Thrustmaster T598 to bez wątpienia świetna kierownica, aby na konsolach zaprzyjaźnić się z systemem Direct Drive. Tym bardziej iż w tym modelu znajdziemy jego zdecydowanie ulepszą wersję, która negatywnie nie wpływa na cenę. Należy jednak pamiętać, iż recenzowany produkt dopiero pod koniec lutego będzie trafiał do sklepów stacjonarnych. Jest to na tyle nowe urządzenie, iż choćby najpopularniejsze produkcje typu Gran Turismo 7 nie są jeszcze gotowe, aby w pełni wykorzystać potencjach tej kierownicy. W pudełku znajdziesz wszystko, aby rozpocząć esportową przygodę na konsolach: fantastyczną bazę 5 Nm (z przetaktowaniem do 10 Nm) z wieloma unikatowymi technologiami. Kapitalne metalowe pedały, które możesz regulować oraz przyzwoitą obręcz kierownicy z fantastycznymi manetkami zmiany biegów. Niestety jakość wykonania plastikowej obręczy oraz skromna liczba przycisków zostawia trochę do życzenia. Jednak w przyszłości możesz kupić np. obręcz Thrustmaster Ferrari 488 GT3, która działa z konsolami PS5.

Zestaw Thrustmaster T598 i shifter TH8S możesz kupić w oficjalnym sklepie Thrustmaster: https://shop.thrustmaster.com Użyj kodu polecającego "KONSOLOWE", aby wesprzeć naszą działalność.
Idź do oryginalnego materiału