Test: Thrustmaster Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On

2 dni temu
Zdjęcie: Test: Thrustmaster Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On


Zapraszamy na test repliki kierownicy najbardziej utytułowanego samochodu wyścigowego w historii włoskiej marki, czyli Thrustmaster Ferrari 488 GT3.

Dwa miesiące temu testowałem na naszym portalu najnowszą bazę Thrustmaster do konsol PS5. Był to model T598 z autorskim napędem Direct Axial Drive o mocy 5 Nm stałego momentu obrotowego. To bez wątpienia jeden z lepszych i tańszych zestawów wyścigowych do PS5, aby zaprzyjaźnić się z systemem Direct Drive. Jednak zestaw ten ma pewne niedociągnięcia w postaci budżetowego koła kierownicy Thrustmaster Sportcar. Kierownica waży zaledwie 811 gramów, korpus wykonano niestety tylko z plastiku z imitacją włókna węglowego. Obręcz na godzinie trzeciej i dziewiątej pokryto gumą, reszta to tylko plastik. Dlatego też zwróciłem się do firmy Thrustmaster z propozycją testów znacznie lepiej wykonanej kierownicy. Mój wybór padł na Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On. Zapraszam na test tej nakładki, która bez problemu działa z konsolami PS5/PS4 oraz Xbox.

Test: Thrustmaster T598 – Direct Axial Drive do PS5

Zawartość opakowania.

Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On zapakowano w czerwone pudełko nawiązujące barwami do uznanej włoskiej marki. Oczywiście na pudełku nie mogło zabraknąć logo z charakterystycznym czarnym wierzchowcem. W pudełku znajdziemy:

  • Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On
  • 1 uchwyt do podstawy z gwintem
  • 1 uchwyt do podstawy z zatrzaskiem
  • 1 zestaw podkładek samoprzylepnych
  • 2 klucze montażowe
  • ulotkę gwarancyjną

Na naszym Kanale Konsolowym na YouTube możesz zobaczyć filmik z rozpakowania tego zestawu oraz podłączenie do bazy T598. Zachęcam oczywiście od raz do zostawienia obserwacji oraz łapki w górę.

Aktualizacja oprogramowania

Tuz po wyjęciu Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On z pudełka należy od raz kierownicę zaktualizować. Nie nakładamy w tym momencie żadnego z dwóch uchwytów do bazy, gdyż zasłonimy sobie gniazdo USB-C. Ze strony producenta pobieramy aplikację THRUSTMASTER FIRMWARE UPDATER. Instalujemy na PC i uruchamiamy — najlepiej z prawami administratora. Teraz jedną końcówkę kabla USB podłączamy do PC, a drugą do kierownicy, klikami OK. Po aktualizacji odłączamy kabel USB i podłączamy go ponownie. To wszystko, nasza kierownica od tego momentu posiada najnowsze oprogramowanie.

Montaż uchwytu do kierownicy

Po skończonej aktualizacji możemy zabrać się za montaż odpowiedniego uchwytu do kierownicy. Firma Thrustmaster w zestawie daje nam dwa uchwyty. Jeden z gwintem do starszych baz tego producenta, czyli m.in. T300RS, T-TG i T-GT II, które są kompatybilne z konsolami PS4/PS5. Jednak mnie najbardziej interesuje drugi uchwyt, to szybkozłączka kompatybilna z bazą T598 oraz wszystkimi innymi, które ukażą się w przyszłości. Uchwyt do bazy dopasujecie bez problemu, gdyż jedna z krawędzi ma dwa ścięte rogi. Jednak tuż przed zamontowaniem uchwytu musimy podłączyć kabelek do płyty głównej. o ile nie wiesz, którą stroną podłączyć, to odpowiedni obrazki znajdziesz w instrukcji. Na koniec należy już tylko dokręcić cztery imbusowe śrubki. W zestawie jest oczywiście odpowiedni śrubokręt.

Regulacja manetek zmiany biegów

Nowe łopatki zmiany biegów z czujnikami magnetycznymi bez wątpienia cechują się wyraźną i precyzyjną aktywacją. Manetki dostępne w kierownicy Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On można regulować pod względem odstępu i zakresu ruchu. Dostępne są cztery konfiguracje, które umożliwiają optymalną obsługę zgodną z naszymi preferencjami. Regulacja odstępu polega na zmodyfikowaniu rozstawu między łopatkami zmiany biegów w osi poziomej, co powoduje zmianę odległości między chwytami i łopatkami. Modyfikacja zakresu ruchu przy użyciu elementów dystansowych powoduje zmianę odległości aktywacji łopatek zmiany biegów. Ponadto dzięki dostarczonego zestawu podkładek możemy dostosować czułość magnetyczną i poziom dźwięku wytwarzanego przez łopatki zmiany biegów.

Przyciski

Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On zawiera 11 przycisków czynności, D-Pad, 2 pokrętła kodujące i 2 kodery kciukowe, które stanowią realistyczne odwzorowanie elementów dostępnych w oryginalnej kierownicy. Dzięki nim kierowca może wyjątkowo gwałtownie zmieniać różne ustawienia samochodu podczas wyścigu, zachowując pełną kontrolę nad sytuacją. Warto jednak zaznaczyć, iż ergonomiczna konstrukcja tej kierownicy sprawia, iż ​​jest ona praktyczna w grach wyścigowych. Ponieważ wszystkie przyciski są w zasięgu ręki i dokładnie tam, gdzie gracz może się ich spodziewać.

Mapowanie na konsoli PS5

Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On to uniwersalna kierownica, która działa z odpowiednimi bazami na PC, PS5/PS4 oraz konsolach Xbox. Stąd też nie ma na niej żadnych konsolowych oznaczeń, są tu opisy z prawdziwego sportowego samochodu, jakim jest Ferrari 488 GT3. Osobiście uważam, iż dobrym pomysłem mogłoby być dodanie do zestawu naklejek z odpowiednimi przyciskami z kontrolerów PlayStation oraz Xbox. Moglibyśmy je nakleić na okrągłe przyciski kierownicy. A tak musimy się po prostu nauczyć i zapamiętać co gdzie jest według poniższych wzorów.

Dodatkowo na stronie producenta znajdziemy już gotowe plansze z mapowaniem do najpopularniejszych gier. Poniżej możecie zobaczyć domyśle przypisanie przycisków w takich grach jak Gran Turismo 7 i Assetto Corsa Competizione na PS5. Oczywiście w ustawieniach gry możemy wszystkie przyciski przypisać według własnych potrzeb.

Działanie diod

Cztery diody umieszczono w górnej części centralnej płyty czołowej koła kierownicy. Diody działają na PC i konsolach PS4/PS5. W przypadku konsol Xbox Series i Xbox One diody nie działają z powodu ograniczeń protokołu konsoli. Kierownica Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On przekazuje dane dotyczące wyścigu dzięki diod flagi, pit-stopu i prędkości obrotowej silnika (RPM). Wyświetlane dane można dostosować, modyfikując natężenie i kolor diod prędkości obrotowej w zależności od trybu (GT3 lub Formula).

Jakość wykonania

Koło kierownicy Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On zostało specjalnie zaprojektowane pod kątem najlepszych osiągów w grach wyścigowych. Nakładka z uchwytem waży 1140 gramów i jest to optymalna waga uzyskana przez zastosowanie centralnej płyty czołowej z okładziną z włókna węglowego. Średnica kierownicy wynosi 31 cm, wysokość 17,5 cm oraz 7,5 cm głębokości. Ta konstrukcja pomaga kierowcy w pełnym wykorzystaniu mocy posiadanej podstawy kierownicy. Do tego w fantastyczny sposób przekazuje efektów siłowego sprzężenia zwrotnego z bazy T598. Dzięki tej nakładce otrzymujemy możliwość wyjątkowo precyzyjnego kierowania pojazdem.

Na pierwszy rzut oka kierownica nie emanuje luksusem i bez wątpienia nie dorównuje kierownicom do symulatorów wyścigowych z najwyższej półki, które są wykonane w całości z o wiele lepszych materiałów (np. włókna węglowego). Jednak jak na produkt za tysiąc złotych nakładka 488 GT3 przez cały czas wygląda dobrze w swojej cenie. Co ważne jest to produkt stabilny, który nie wygina się ani w żaden sposób nie wpływa negatywnie na wydajność w grze. Gumowe uchwyty są dosyć twarde, ale dłonie wygodnie na nich leżą, na tyle, iż choćby nie trzeba korzystać z rękawiczek wyścigowych. Warto dodać, iż uchwyty nie są lepkie, więc nie przywiera do nich kurz ani inne zanieczyszczenia. Dzięki czemu przez długi czas będą wyglądać jak nowe.

Wrażenia z jazdy

Nie ulega wątpliwości, iż prostokątna budowa kierownicy dedykowana jest głównie sympatykom sektora aut GT. Jednak z nie mniejszą przyjemnością można jej również używać w samochodach LMP i bolidach wzorowanych na F1. Wszystkie te pojazdy znajdziemy oczywiście w Gran Turismo 7. Pojeździłem trochę różnymi pojazdami po torze LeMans oraz brazylijskim Interlagos i to była naprawdę świetna zabawa. Kontrolki obok logo Thrustmaster informują o wrzuceniu biegu. Lewym enkoderem ustawiamy jeden z pięciu poziomów trakcji, natomiast prawy enkoder przyłącza nam mapę toru,pogodę, balans hamulców, zarządzanie mieszanką paliwa, itd.

Stworzona do Assetto Corsa

Podobnie działa to w Assetto Corsa Competizione na PS5. Lewy enkoder zarządza mieszanką paliwową, prawy balansem hamulców. Natomiast lewe górne pokrętło odpowiada za ABS, a prawe za wspomaganie trakcji. Ta nakładka jest po prostu stworzona do grania w Assetto Corsa Competizione, gdyż to właśnie tu znajdziemy wiele aut z różnych kategorii GT, którą mają podobna, prostokątną kierownicę. W tym oczywiście nasz wspaniały model Ferrari 488 GT3. To naprawdę niesamowite uczucie, gdy możesz grać w świetny symulator, a w dłoniach trzymać replikę kierownicy z samochodu, którym aktualnie się ścigasz.

Podsumowanie

Ferrari 488 GT3 nie jest tak naprawdę stworzona z myślą o nowicjuszach. Początkowy proces konfiguracji (który już poznaliście) obejmuje znacznie więcej niż proste konstrukcje typu plug-and-play, takie jak Thrustmaster T248. To droga inwestycja, ale entuzjaści symulatorów wyścigowych będą z niej bardzo zadowoleni dzięki jej fachowemu wykonaniu, wyjątkowej wydajności i fantastycznemu sprzężeniu zwrotnemu. jeżeli posiadasz kompatybilną bazę Thrustmaster i jesteś wielkim fanem najlepszej włoskiej marki supersamochodów, to Ferrari 488 GT3 jest bez wątpienia produktem dla Ciebie.

Osobiście jeszcze nigdy nie czułem się tak wciągnięty w gry wyścigowe, jak podczas korzystania z tej nakładki. Przygotowując recenzję Forza Horizon 5 na konsole PS5, zdecydowaną większość czasu z 30 godzin spędziłem, właśnie grając na testowanej replice kierownicy Ferrari. Tak naprawdę na kontroler lub okrągłą kierownicę przełączałem się tylko na wyścigi off-roadowe. Z całkowitą pewnością nie mogę doczekać się, aż zagram w pełną wersję F1 25 na PS5, oczywiście w bolidzie Ferrari. Premiera już 30 maja. Brałem udział w beta testach, ale na ten temat trzeba milczeć.

Kierownicę Ferrari 488 GT3 Wheel Add-On możesz kupić w oficjalnym sklepie Thrustmaster: https://shop.thrustmaster.com Użyj kodu polecającego "KONSOLOWE", aby wesprzeć naszą działalność.

Pamiętajcie, iż znajdziecie nas również w mediach społecznościowych. Bardzo chętnie porozmawiamy z Wami zarówno na Facebooku, jak i w serwisie X (na dawnym Twitterze). Zapraszamy was również na nasz Discord.

Idź do oryginalnego materiału