Recenzja Intel ARC A770. Pierwsze koty za płoty
Serial Intel ARC nadchodziła, nadchodziła i nie mogła nadejść. Apetyt, zamiast rosnąć, malał z miesiąca na miesiąc. Jednak w końcu w październiku 2022 roku doszło do światowego debiutu topowych modeli, czyli Intel ARC A770 z 4096 procesorami strumieniowymi i kilka mu ustępującego ARC A750. Na premierę w Polsce musieliśmy poczekać nieco dłużej, ale wreszcie trafiają do sklepów pierwsze niereferencyjne konstrukcje.
Ekscytacja w międzyczasie uleciała, ale mimo wszystko wciąż intrygowały nas możliwości Intel ARC. Do naszego laboratorium zawitał ASRock ARC A770 Phantom Gaming D OC 8GD, jednak Intel w swojej ofercie ma też model Limited Edition z 16 GB pamięci VRAM o nieco wyższym taktowaniu (17500 zamiast 16000 MHz). Między tymi modelami nie ma dużych różnic wydajnościowych, a pojemniejsza i szybsza pamięć może przyda się tylko w wybranych tytułach w wyższej rozdzielczości (przynajmniej w 1440p).
Mimo spóźnionej przynajmniej o rok premiery nie odstaje od najnowszych RTX-ów 4000 pod względem kompatybilności z nowoczesnymi standardami, a wręcz przewyższa. Intel ARC A770 obsługuje nie tylko (de)kodowanie AV1, przydatne dla twórców kreatywnych treści i streamerów, ale także ma złącze DisplayPort 2.0, którego zabrakło w NVIDIA Lovelace. O kartach graficznych Intel ARC jeszcze przed oficjalną premierą mówiło się różnie, a sam sprzęt wzbudzał niebezpodstawne obawy, które mamy nadzieję rozwieje nasz test.
Platforma testowa
Testy w grach przeprowadziliśmy naturalnie na najnowszych sterownikach i przy włączonej funkcji Resizable BAR. Jej aktywacja, do której potrzebujesz kompatybilnego sprzętu (procesora i płyty głównej), jest konieczna do optymalnej pracy kart graficznych Intel ARC. Poznaj wszelkie niezbędne informacje o Resizable BAR i wymaganiach stawianych przed Twoim komputerem:
- Co to jest Resizable BAR i jak działa? Jak zyskać darmowe fps w grach?
- Chcesz kupić kartę graficzną Intel ARC? Sprawdź wymagania sprzętowe
Test wydajności Intel ARC A770 8 GB w grach. Czy to godny rywal RTX 3060 (Ti)?
Testy wydajności w rozdzielczości 1080p i maksymalnych ustawieniach graficznych potwierdziły, iż Intel ARC A770 lepiej spisuje się w nowszych grach (z DirectX 12), ale choćby i w nich oferuje bardzo nierówną wydajność. W 1440p może wypaść porównywalnie (albo choćby lepiej, mimo testowania wersji 8 GB, przez cały czas optymalnej na dzisiejsze gry dawki VRAM-u).
Najlepiej karta wypadła w Metro Exodus Enhanced Edition, ale nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ ona działa jedynie w ray tracingu, a tutaj trzeba pochwalić Intela. Karty z serii ARC Alchemist zdecydowanie lepiej spisują się w tych zastosowaniach niż Radeony RX 6000 i bez problemu dorównują, a czasem choćby przewyższają możliwości GeForce’ów RTX 3000. To zresztą udowadnia test w tej wersji Metro Exodus.
W pozostałych grach już bywa różnie – Intel ARC A770 a RTX-em 3060 wymieniają ciosy na zmianę. Jest to więc raczej bezpośrednio konkurencja tego modelu NVIDII, jak i Radeona RX 6600, a nie RTX-a 3060 Ti.
W oczy rzuca się na pewno test w CS:GO. Niestety, karta może sprawiać problemy, nie tylko z wydajnością, ale choćby uruchamianiem czy poprawnym działaniem. W wielu testowanych przez nas produkcjach pojawiał się mocno widoczny efekt rozrywania obrazu (ang. screen tearing). A ryzyko niestabilności rozgrywki i problemów w grach z obsługą DirectX 11 lub starszej wersji bibliotek pozostało większe.
Z milszych nowin w wybranych grach, takich jak Shadow of the Tomb Raider, Marvel’s Spider-Man Remastered, Hitman 3 czy Death Stranding, włączysz technikę skalowania obrazu Intel XeSS do zwiększenia fps. Jest to prawdziwa konkurencja dla DLSS (2.0), bo w przeciwieństwie do FSR 1.0 i FSR 2.0 wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i specjalne rdzenie, w które jest wyposażone ARC A770 (XMX). Zobacz porównanie wydajności i grafiki w Shadow of the Tomb Raider:
- Intel XeSS – co wiemy o konkurencji dla NVIDIA DLSS i AMD FSR 2.0? Sprawdź test wydajności
Assassin’s Creed: Valhalla
Counter-Strike: Global Offensive
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Horizon Zero Dawn
Metro Exodus Enhanced Edition
Shadow of the Tomb Raider
Watch Dogs Legion
Pobór mocy i temperatury Intel ARC A770
Współczynnik TBP w karcie graficznej Intel ARC A770 wynosi 225 W, więc w kwestii efektywności energetycznej nie wypada szczególnie dobrze. Dla porównania RTX 3060 (170 W) i RTX 3060 Ti (200 W) mogą się pochwalić lepszym poborem mocy, nie mówiąc już o Radeonach RX 6600 XT (160 W) i RX 6600 (132 W). 6-nanometrowy proces technologiczny TSMC nie pomaga, bo w zasadzie kilka zmienia względem 7-nanometrowej litografii poza tym, iż pozwala obniżyć koszty produkcji.
W benchmarku FurMark do mocnego obciążania GPU ARC A770 błyskawicznie dobiło do 210 W, ale generalnie utrzymywało się maksymalnie w rejonach 187 W. Podczas testów temperatury sięgnęły 78 stopni Celsjusza, a biorąc pod uwagę około 1900 obrotów na minutę, nie ma mowy o żadnej rewelacji, delikatnie rzecz ujmując. Rzecz jasna, w grach przy mniejszym obciążeniu GPU zarówno temperatury, jak i obroty będą odpowiednio niższe.
Chłodzenie ASRock ARC A770 Phantom Gaming D OC 8GD
Testowana przez nas wersja Intel ARC A770 to ASRock Phantom Gaming o dość mocno gamingowym wyglądzie. To konstrukcja trzywentylatorowa z porządnym aluminiowym radiatorem i charakterystycznym podświetleniem ARGB (Polychrome Sync). Z tyłu skrywa się też solidna płytka wzmacniająca, a całość jest utrzymana w czarnym kolorze z drobnymi czerwonymi akcentami. Karta wyposażona jest w jedno złącze HDMI 2.1 oraz w trzy DisplayPort 2.0. Wymaga do podłączenia dwóch wtyczek 8-pinowych.
Jest to wersja podkręcona (OC). Zegary rdzenia pracują o 100 MHz szybciej (2200 MHz zamiast 2100 MHz) niż model Limited Edition. W praktyce podczas grania udało się dobić choćby do 2400 MHz (wartości podawane w specyfikacji nie są równoznaczne z rzeczywistym limitem). Jednak kultura pracy modelu ASRock Phantom Gaming D OC nie należy do najlepszych.
Podsumowanie testu Intel ARC A770. Czy to karta tylko dla odważnych?
Ocena topowej karty graficznej Intel ARC A770 jest trudna. Karta graficzna potrafi nie tylko pokonać RTX-a 3060, ale choćby zbliżyć się wydajnością do RTX-a 3060 Ti (lub go przewyższyć!). Z drugiej jednak strony – wydajność testowanego modelu ASRocka jest bardzo nierówna. Tak bardzo, iż potrafi on wypaść w niektórych grach znacznie gorzej od Radeona RX 6600 i GeForce’a RTX 3060, szczególnie w tych, które nie obsługują bibliotek DirectX 12 (CS:GO jest tego ewidentnym dowodem).
Intel ARC A770 to karta graficzna, która z jednej strony intryguje (np. przebłyskami w grach i możliwościami w ray tracingu), ale z drugiej – bywa (mocno) problematyczna. Przez to trudno traktować ją jako coś więcej niż ciekawostkę. Kłopoty z wydajnością w grach – czy choćby ich poprawnym działaniem – bez trybu DirectX 12 i Resizable BAR są zbyt duże, by przejść obok nich obojętnie. Intel wciąż musi mocno popracować nad sterownikami do serii Alchemist.
Jeśli szukasz (względnie) taniej i wydajnej karty graficznej do nowych gier (DirectX 12) i ray tracingu, a Twoja platforma obsługuje Resizable BAR, możesz śmiało rozważyć ARC A770. To przyzwoita, choć spóźniona odpowiedź na RTX-a 3060, która obsługuje całkiem niezłe Intel XeSS. jeżeli jednak pogrywasz namiętnie także w starsze tytuły, karta może sprawiać problemy, których unikniesz na GPU konkurencji. A RTX-a 3060 i Radeona RX 6600 kupisz mimo wszystko w niższej cenie.
Z czasem seria Intel ARC może wyrosnąć na godną konkurencję kart graficznych NVDII i AMD. Pierwsza generacja, Alchemist, pokazała, iż w GPU „niebieskich” tkwi spory potencjał. Aby jednak rywalizacja na rynku kart graficznych się zaostrzyła, sprzęt wymaga jednak dopracowania (zwłaszcza na poziomie software’owym).
Mamy nadzieję, iż już przy drugiej generacji, Battlemage, Intel wyciągnie wnioski i przygotuje się jeszcze lepiej do kolejnego starcia z „zielonymi” i „czerwonymi”, oby tym razem – nie tak spóźnionego. I nie skończy się tylko na propozycji dla odważnych.
Recenzja powstała we współpracy z Jackiem Pelką, inżynierem produktu, który przeprowadził testy karty graficznej ASRock ARC A770.
Minusy
- bardzo nierówna wydajność
- problemy z działaniem gier, szczególnie tych opartych na DX 11 lub starszych API
- do optymalnej pracy GPU wymagany jest w miarę nowoczesny sprzęt kompatybilny z Resizable BAR
- sterowniki przez cały czas wymagają dopracowania
- mocno spóźniona premiera i trochę mało konkurencyjna cena w obliczu ewentualnych problemów z kompatybilnością i poprawnym działaniem
Plusy
- niezła wydajność w wybranych grach z DX 12 przy włączonym Resizable BAR
- wyśmienite osiągi w ray tracingu
- obsługa nie tylko RT, ale też opartej na algorytmach SI techniki skalowania Intel XeSS, które działa jak pierwsze iteracje DLSS 2.0
- złącze DisplayPort 2.0 i sprzętowa obsługa kodeka AV1