Dla Polek i Polaków telefon jest sprzętem, któremu najchętniej dajemy drugie życie – wynika z najnowszych danych the:protocol zebranych w raporcie „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024”. Wśród czynników motywujących do korzystania z używanego sprzętu ważnym aspektem jest ekologia, ale to finanse i jakość są kluczowe.
Najważniejsze dane:
- 54% badanych zdecydowałoby się na taki zakup, jeżeli używany i odnowiony np. telefon byłby tańszy o połowę od nowego.
- 45% respondentów wskazuje wysoką jakość sprzętu, nie odbiegającą od nowego, jako istotny czynnik skłaniający do decyzji zakupowej.
- 24% Polek i Polaków przyznaje, iż do zakupu sprzętu z drugiej ręki zachęciłaby ich świadomość generowania mniejszego zanieczyszczenia dla środowiska.
Nowy czy używany? Rodzi się istotny trend
Ostatnie lata na rynku technologii to czas napięcia między rosnącą dostępnością urządzeń i ich masową produkcją, a hasłami o rosnącej roli ekologii w strategiach producentów. Właśnie w kontekście ekologii i sprzętów elektronicznych w przestrzeni publicznej pojawiło się tym samym nowe zjawisko – refurbishing. Na czym ono polega?
Refurbishing to renowacja i odświeżanie używanych sprzętów w taki sposób, by w jak najlepszej jakości trafiły do ponownej sprzedaży. Z jednej strony tego typu praktyki to furtka dla osób o mniej zasobnych portfelach, by korzystać z dobrze zachowanych urządzeń wysokiej klasy (ale też sposób na oszczędność), a z drugiej – praktyka wpisująca się w ekologiczne korzystanie z elektroniki. Proces refurbishingu ma najważniejsze znaczenie w strategiach zrównoważonego rozwoju i ekonomii obiegu zamkniętego, minimalizując zapotrzebowanie na nowe surowce i energię potrzebną do produkcji. Czy ambitne założenia mają odzwierciedlenie w rzeczywistości?
Używana elektronika? Przede wszystkim telefony
Jak wynika z badania the:protocol „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024” Polki i Polacy chętnie sięgają po używaną elektronikę, ale najczęściej, co raczej nie dziwi, są to telefony. Już 7 na 10 badanych zdarzyło się kiedykolwiek w swoim życiu sprzedać lub kupić używanego telefona.
Wśród używanych sprzętów, na których zakup się decydujemy, drugie miejsce pod względem popularności zajmują laptopy. Zakupu lub sprzedaży tego typu używanego sprzętu dokonało 54% badanych, przy czym zdecydowanie częściej je kupujemy (32%). Co ciekawe, w przypadku komputerów stacjonarnych dysproporcja udziałów procentowych badanych między sprzedażą i zakupem jest wyraźnie mniejsza (19% sprzedało, a 26% kupiło), co potwierdza trend wyparcia z rynku na rzecz laptopów.
– W przypadku produktów cieszących się największym popytem są telefony i laptopy, czyli urządzenia pracujące „na baterii”. jeżeli „odnowienie” sprzętu wymaga wymiany baterii to czy dalej możemy mówić o rozwiązaniu ekologicznym? Oczywiście! Wymiana sztuki baterii jest dużo bardziej ekologiczna, niż wymiana sprzętu na nowy. Używając urządzenia, które już zostało wyprodukowane, przyczyniamy się do zmniejszenia śladu węglowego powstałego w wyniku procesu produkcji. Warto nadmienić, iż produkcja jednego telefona wiąże się z emisją aż 50-100 kg dwutlenku węgla – tłumaczy Jakub Kalinowski, innovation manager, NOKIA.
Polki i Polacy sprzedają lub kupują również używany sprzęt audio – zdarzyło się to 45% z nas. Z kolei monitor zewnętrzny czy telewizor kupiło lub sprzedało odpowiednio 44% i 44%. Niższe wyniki dotyczyły urządzeń, które mają także w Polsce ogółem mniej użytkowników – konsoli do gier (38%) oraz smartwatchy (30%).
Ekologia ważna, ale… liczą się pieniądze
Mniejsze zanieczyszczenie środowiska wciąż nie jest przekonującym argumentem do kupna sprzętu refurbished. Wyniki badania the:protocol pokazują, iż tylko 24% respondentów uznaje aspekt eko jako zachęcający do kupna sprzętu z drugiej ręki. Jest to jedna z rzadziej wskazywanych motywacji do zakupu urządzeń z tego segmentu – zajmując dopiero 9. miejsce pod względem liczby wskazań wśród 11 przedstawionych opcji. Na kwestię ekologii częściej zwracają uwagę kobiety niż mężczyźni (odpowiednio po 28% i 21%), oraz – co jednak zaskakujące – reprezentanci najstarszej grupy wiekowej – 45-65 (27%), a nie najmłodsi badani.
Co zatem stanowi dla nas główną motywację do zakupu używanego sprzętu? Przede wszystkim rachunek ekonomiczny, gdyż aż 54% badanych zdecydowałoby się na taki zakup, jeżeli używany i odnowiony np. telefon byłby tańszy o połowę od nowego. 1/4 różnicy w cenie byłaby już mniej atrakcyjna – skłoniłaby do zakupu 30% respondentów. Śledząc oferty w sieci można zauważyć, iż w przypadku wielu z nich różnica ceny wynosi ½ lub jest choćby wyższa – stąd kryterium cenowe może być mocnym motorem wzrostu popularności sprzętu refurbished w Polsce w przyszłości.
Jakość zweryfikuje trend
Dla rozwoju trendu istotna będzie również jakość dostarczanego sprzętu refurbished. Producenci zapewniają, iż po odświeżeniu ma on nie odbiegać od fabrycznie nowego. Właśnie ta kwestia stanowi drugi czynnik – po znacznej różnicy cenowej – najbardziej zwiększający skłonność do zakupu sprzętu tego typu – tak odpowiedziało 45% badanych.
Wszystkie te wątpliwości związane są z wiarygodnością i jakością pracy firm odpowiadających za naprawę sprzętu. Im wyższa będzie jakość ich usług i atrakcyjność oferty – tym większa szansa na rozwój trendu – zwłaszcza, iż blisko ¼ badanych byłaby dodatkowo zachęcona dzięki pozytywnym doświadczeniom znajomych, posiadających takie urządzenia.
– Aby trend ten mógł się rozwijać, firmy oferujące sprzęt refurbished muszą stawiać na transparentność i rzetelność. Konsumenci oczekują jasnych informacji na temat procesu renowacji oraz gwarancji jakości. Tylko w ten sposób można zbudować zaufanie i przekonać sceptycznych klientów do wyboru urządzeń z drugiej ręki. Z drugiej strony należy mieć świadomość, iż nie każdy sprzęt można wyposażyć „w drugie życie”. Osobista elektronika użytkowa jak smartwatche czy słuchawki swoją niską ceną zakupu sprawiają, iż taniej i wciąż „bezpieczniej” jest zakupić nowy sprzęt (lub często otrzymać w zestawie z nowym telefonem).
Rosnące koszty utrzymania oraz ceny elektroniki będą istotnie wpływały na wybory konsumentów. Dzięki świadomym konsumentom, transparentej polityce oraz adekwatnej edukacji i informacji w zakresie zakupów produktów z drugiej ręki, możemy kształtować proekologiczne postawy w tym zakresie – co w dłuższej perspektywie, jest słuszną drogą do istotnego zmniejszenia śladu węglowego powstałego w procesie produkcji. – dodaje Jakub Kalinowski z NOKIA.
Refurbishing ma szansę stać się ważnym trendem społecznym, a używane sprzęty mogą otrzymać drugie życie. Aspekt ekologiczny jest już widoczny, natomiast Polki i Polacy są bardziej pragmatyczni – liczy się dla nas przede wszystkim rachunek ekonomiczny i dobra jakość proponowanych urządzeń.
O badaniu
Raport „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024” został oparty na wynikach badania, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie the:protocol w styczniu 2024 roku. Pomiar przeprowadzono metodą CAWI (profesjonalnego formularza online) na grupie 774 pracujących Polaków w wieku 18-65 lat posiadających pracę. W próbie badawczej uwzględniono 321 pracowniczek i pracowników branży IT, w tym osoby specjalizujące się w: programowaniu, testowaniu, zarządzaniu projektami, projektowaniu graficznym i zarządzaniu sieciami komputerowymi.