#TechMix VOL. 288 – podsumowanie minionego tygodnia w świecie mobajlu. Dwudziesty trzeci tydzień 2023 roku.
Jest piątek, jest TechMix! Pod koniec każdego tygodnia mam dla Was małe podsumowanko nowości i ciekawostek ze świata mobilnych technologii (i rozwiązań im pokrewnych). Zbliżam się już do trzysetnego wydania. Przez te kilka lat seria ewoluowała. Od około roku ma mniej więcej ten sam schemat – kilku sekcji tematycznych i kącików z liczbami, premierami lub przeciekami. Info zbierane trochę subiektywnie – głównie w obrębie moich zainteresowań (wszystkie z rozszerzeniami do pozostałych serii prowadzonych na blogu).
W podsumowaniu dwudziestego trzeciego tygodnia (3-9.06) 2023 roku w świecie technologii dowiecie się m.in.:
- co nowego pokazało Apple w czasie WWDC?
- który telefon otrzymał baterię aż 15500 mAh i wbudowany projektor laserowy?!
- jaka polska gra została wyróżniona w Apple Design Awards?
- jak wygląda poziom przyjęcia system iOS 16?
- które miejsce w rankingu DxOMark zajął flagowy Xiaomi 13 Ultra?
1. #PstryknięteFonem
Od kilku miesięcy do TechMixa dołączam okazjonalnie wrzucane na
zdjęcia w ramach fotograficznego cyklu #PstryknieteFonem. Ujęcia wykonywane przeróżnymi telefonami (mobilna fotografia). Okazjonalnie z wykorzystaniem dodatkowej optyki lub filtrów na obiektyw. Nie w każdym tygodniu uda się ustrzelić coś efektownego, wiec w zamian będę linkował do ogólnej galerii na IG. W tym tygodniu zamiast zdjęć udało się trochę ponagrywać. Pobawiłem się ujęciami z bliska (makro). Załączam wykadrowaną klatkę z filmu, na której widać jakiegoś rododendronowego szkodnika (naprawdę malutkiego).
Zobacz więcej: cotygodniowy przegląd mobilnej fotografii #77
To wykadrowany fragment z klatki video nagrywanego przy użyciu #iPhone14Pro Nieźle! Prawda? #mobilephotography #mobilnafotografia #makro #makrophotography pic.twitter.com/5bIpDCd1ov
— Smartniej (@smartniej) June 7, 2023
2. Apple Vision Pro (projekt tygodnia/roku?)
Doczekaliśmy się! Apple przedstawiło w końcu swój projekt gogli dla Rzeczywistości Rozszerzonej. O urządzeniu spekulowano od lat. Branża szykowała się na nowy sprzęt, który – jak to zwykle bywa w przypadku giganta z Cupertino – miał wnieść powiew świeżości, nowe standardy i przy okazji zainteresowanie segmentowi. Apple Vision Pro zostały określone przez producenta jako „przestrzenny komputer”, ale w rzeczywistości to lepiej doposażony headset. Od razu przygotowany do pracy z ekosystemem rozwiązań Apple. Z wysokiej jakości podzespołami (od optyki, przez ekrany, aż po zestaw czujników i sterowanie). Urządzenie ma zadebiutować na rynku dopiero w 2024 roku. To czas dla twórców aplikacji i imersyjnych „doświadczeń”, których aplikacje trafią do nowego App Store dla systemu visionOS.
Apple już teraz ma sporo własnych narzędzi i usług gotowych na start, ale zabrakło gier VR. Wygląda na to, iż gogle Apple to faktycznie bardziej komputer i centrum dla multimediów, natomiast na gry przyjdzie czas. Firma obiecuje imersyjne biuro, połączenia FaceTime, filmy ze Spatial Audio, aplikacje znane z iPhone’ów i iPadów, tryb monitora dla Maców i jeszcze kilka innych rozwiązań. Czas pokaże, czy wystarczająco przyciągających do Augmented Reality.
Czytaj więcej o: Apple Vision Pro
Kącik liczb tygodnia:
- 288 – to już takie z kolei podsumowanie tygodnia z serii TechMix na moim blogu.
- 1509 – już tyle dni nie działa mi Surface Pro 3 (ponad cztery lata)
- 9700 – równo takim z kolei wpisem na moim blogu jest TechMix z tego tygodnia
- 81% – na tylu iPhone’ach pracuje już system iOS 16 (90% na modelach z ostatnich czterech lat)
- 13% – na tylu iPhone’ach pracuje system iOS 15
- 71% – na tylu iPada pracuje system iPadOS 16 (20% dla iOS 15)
- Q4 2023 – w tym kwartale rozpocznie się produkcja gogli Apple Vision Pro | wg Morgan Stanley
- 6.06.2023 – od tego dnia użytkownicy Fitbit mogą logować się kontami Google (do 2025 roku Google wyłączy możliwość korzystania z konta Fitbit)
- 5-26.06.2023 – w tych dniach HTC proponuje zniżki na swoje zestawy VR (-900 zł za VIVE Pro 2 Full Kit, czyli 6399 zł; -450 zł za same gogle VIVE Pro 2, czyli 3699 zł; -900 zł za okulary Vive Flow, czyli 1799 zł)
- 140 – tyle punktów w fotograficznym rankingu DxOMark otrzymało Xiaomi 13 Ultra (dopiero czternasta pozycja w globalnym zestawieniu najlepszych telefonów do zdjęć):
The @Xiaomi #13Ultra has secured itself a position among the top part of the #DXOMARK camera ranking. It benefitted especially from its remarkable results in the zoom category & impressive combination of four camera modules.
The #Xiaomi13Ultra: pic.twitter.com/fJBuxfVHNL
— DXOMARK (@DXOMARK) June 8, 2023
- 3 GHz – taki zegar ma otrzymać główny rdzeń chipa Tensor 3 (Google)
- 5600$ – tyle kosztuje nowy smartwatch Hublot Big Bang e Gen 3
- 90Hz – takie odświeżanie zaoferują gogle Apple Vision Pro
- 1.96″ – taki ekranik ma otrzymać zegarek Amazfit Pop 3S | wg PhoneArena
- 200 – tylu pracowników kadry zwolni Spotify (z działu podcastów)
- 15500 mAh – aż taką pojemność ma bateria telefona Unihertz Tank 2
- 12 ms – tylko takie opóźnienie w streamingu zaoferuje chip R1 w goglach Apple Vision Pro
- 10000 – tyle składanych Motoroli Razr Ultra sprzedano pierwszego dnia w Chinach
- 3 – taki rok z rzędu tablety ze spadkami w przychodach
- 300$ – aż tyle mogą kosztować korekcyjna optyka dla Apple Vision Pro od Zeiss (Zeiss oferuje aktualnie takie moduły dla aktualnych gogli na rynku w cenie 70-100€)
- 99$ – nie trzeba już będzie płacić takiej kwoty za dostęp do iOS w wersji beta
- 400% – aż takie wzrosty sprzedaży telefonów w Q1 2023 odnotowała w Europie marka Honor (spadkobierca technologii Huawei) | wg Counterpoint Research
3. Apple WWDC 2023 (event tygodnia)
5 czerwca Apple zorganizowało kolejne już WWDC, na którym jak zwykle zapowiedziano kolejne generacje systemów operacyjnych, ale i trochę nowego sprzętu. Worldwide Developers Conference trwało rekordowo długo, bo aż ponad dwie godziny. Przewidywano (na podstawie przecieków i spekulacji), iż będzie to jedna z ważniejszych edycji z uwagi na większe zmiany jakie gigant z Cupertino planuje w najbliższym czasie. Gwiazdą wieczoru był całkowicie nowy produkt amerykańskiej marki – headset dla Rzeczywistości Rozszerzonej, o którym zresztą mówiło się w branży od lat. Amerykańska marka przedstawiła też nowości w ramach praktycznie wszystkich systemów operacyjnych. jeżeli chcecie obejrzeć keynote w całości to Apple wrzuciło pełen zapis na swój jutubowy kanał:
Oto garstka najciekawszych informacji w telegraficznym skrócie:
- gogle Apple Vision Pro (o których szerzej pisałem w drugim podpunkcie)
- system iOS 17 (z Live Voicemail, StandBy i Journal – system nie będzie dostępny na iPhone’ach 8 i X)
- system iPadOS 17 (doda personalizację ekranu blokady widgetami w stylu iOS 16 z iPhone’ów, dorzuci aplikację Zdrowie z nowym trybem śledzenia nastroju; aplikacja Notes ze wsparciem PDF)
- zegarkowy watchOS 10 (z przeprojektowanym UI – nacisk na widgety)
- system tvOS 17 (ze wsparciem FaceTime przez kamerki iPhone’a)
- Siri nie będzie wymagała wybudzania frazą „Hey” (wystarczy imię asystentki)
- nowe funkcje chroniące wzrok (konkretnie krótkowzroczność)
- adaptacyjne do otoczenia ANC w słuchawkach AirPods
- kontrola AirPlay przy użyciu asystentki Siri
4. visionOS (aplikacja tygodnia)
Ten tydzień zdominowało Apple i nie ma się co temu dziwić. WWDC to zawsze bogate w informacje wydarzenie. Producent sprzętu i twórca systemu odsłonił nowe wersje swoich flagowych systemów operacyjnych, ale uwagę przykuł visionOS. Software, a adekwatnie imersyjna platforma dla headsetu Vision Pro. Nie wiem czy powinno się stosować wobec niej pojęcia „przełomowa”, ale na pewno mogąca rozbujać branże AR/VR/MR/XR, która stara się o zainteresowanie potencjalnych użytkowników już od lat. Apple ma patent na takie rzeczy, więc jest szansa, iż pomoże upowszechniać się usługom w wirtualnej, rozszerzonej lub mieszanej rzeczywistości.
VisionOS ma rozszerzyć zakres pracy, ale i postrzegania multimediów, szczególnie w ramach ekosystemu Apple. Jest integralną częścią wizji Apple odnośnie koncepcji Extended Reality.
Kącik ciekawszych premier i zapowiedzi:
- smartwatch Hublot BigBang e Gen 3 z Wear OS 3.0
- smartfon OnePlus Nord N30 5G
- smartfon Samsung Galaxy F54
- aplikacja Rocksmith+ od Ubisoft (iOS/Android) – do nauki gry na gitarze
- smartfony Realme 11 Pro i Realme 11 Pro+ (globalnie)
- ZAPOWIEDŹ: 12 czerwca Xiaomi 13 Ultra w Europie
- ZAPOWIEDŹ: 29 czerwca premiera ASUSa Zenfone 10
- ZAPOWIEDŹ: 26 lipca Galaxy Unpacked (w Korei Pd) – składane Z Fold5 i Z Flip5 (oraz prawdopodobnie zegarki Galaxy Watch6)
- ZAPOWIEDŹ: premiera gogli Apple Vision Pro w 2024 roku
5. Unihertz Tank 2 (smartfon tygodnia)
Segment telefonów już od dawna jest niemal w pełni zagospodarowany. Dominuje Apple i Samsung, zaraz za nimi w peletonie chińskie marki, a potem producenci, którzy oferują swoje modele w mniejszych liczbach, ale wciąż z wpływem na rynek (np. Sony w kwestiach fotograficznych podzespołów). Jest tu jednak też miejsce dla urządzeń niszowych. Unikatowe konstrukcje nie są gwarancją wysokiej sprzedaży, ale dają szansę na przyciągnięcie uwagi konkretnych klientów. Unihertz od dawna już stawia na modele wzmocnione, a ostatnio wzbogacane o dodatkowe, rzadko spotykane podzespoły. Najnowszy Unihertz Tank 2 to dobry tego przykład.
Telefon z Androidem oferuje baterię o pojemności aż 15500 mAh oraz laserowy projektor. W przypadku tego drugiego elementu nie jest to może nowość (smartfony i tablety z wbudowanym rzutnikiem pojawiały się choćby dekadę temu), ale w laserowej technologii już tak. Oprócz tego jest 12 GB RAM (+8 GB wirtualnie) i kamerka z Night Vision, a także penel LED z trybem latarki na tyle obudowy. Tank 2 to faktycznie wyróżniający się telefon. Wrzucę jeszcze pozostałe specyfikacje:
- ekran: 6.81″ (2340 x 1080) z odświeżaniem 90Hz
- chip: MediaTek Helio G99
- konfiguracja: 12 GB RAM (LPDDR4) + 256 GB na dane (+ microSD do 1 TB)
- potrójny aparat: 108 mpx + 64 mpx (z Night Vision) + 16 mpx (wide)
- kamerka selfie: 32 mega
- łączność: WiFi 5, Bluetooth 5.1, NFC i modem 4D
- bateria: 15500 mAh z ładowaniem 66W
- wytrzymałość konstrukcji zgodna z MIL-STD-810H i IP68
- system: Android 13
- dodatki: laserowy projektor i latarka (panele LED)
Czytaj więcej o: smartfony tygodnia #75
6. Hublot Big Bang e Gen 3 (wearable tygodnia)
Rodzinę smart zegarków z Wear OS 3 wzbogaci kolejna propozycja. Tym razem z sekcji ultra premium, przynajmniej biorąc pod uwagę cennik. Wyceniony na 5600$ model skorzysta z najnowszej wersji platformy, ale nie z najnowszej generacji Snapdragona. Jak zwykle gadżet debiutuje przy okazji piłkarskich wydarzeń. Pierwszy pojawił się w 2020 roku (ale imprezę przesunięto), ostatni – Big Bang World Cup 2022 – (jak sama nazwa wskazuje) w trakcie Mistrzostwa Świata w Katarze. Big Bang e Gen 3 ma premierę przed finałami Ligi Narodów (i Ligi Mistrzów).
The newly released #BigBangE Gen 3 White Ceramic & Black Magic are packed with advanced technology powered with @WearOSbyGoogle and fit in perfectly with Hublot’s watchmaking tradition. Available now on pic.twitter.com/xqrUen7LTJ
— Hublot (@Hublot) May 23, 2023
Nowy wariant jest smuklejszy i mniej sportowy. Chyba najładniejszy z dotychczasowych propozycji Hublota. W środku układ Qualcomm Snapdragon Wear 4100+, więc niezły, ale niestety nie ten najświeższy, czyli W5/W5+. Tym bardziej szkoda, iż w takiej cenie nie otrzymujemy topowego chipa. Od strony użytkowej są prawie wszystkie standardy oferowane przez system Google: analizy aktywności, GPS, płatności zbliżeniowe itd. Jest też wbudowany głośniczek i mikrofony do połączeń głosowych i asystenta. Ekran spory, bo aż 1.4″ z 454 x 454. Oczywiście w technologii AMOLED. Na pokładzie jedenaście własnych, stylowych tarcz.
Ze słabszych stron wymieniłbym odporność 3ATM (dzisiaj standardem jest już minimum 5ATM) i czas pracy na jednym ładowaniu. Niby bateria ma aż 400 mAh, ale wciąż głównym problemem Wear OS jest ok. doba na baterii.
Czytaj więcej o: wearables tygodnia #64
Kącik ciekawostek tygodnia:
- Google zaangażuje uczenie maszynowe do lepszego przeszukiwania mobilnego Gmaila
- posiadaczom zegarków Pixel Watch odkleja się tylny panel koperty (klej puszcza albo od przegrzewania przy ładowaniu, ewentualnie przy nadmiernej potliwości)
- Android 14 może wprowadzić natywny tryb battery health na wzór iOS (zauważono w API managera baterii w kodzie Androida 14 beta) | wg XDA-Developers
- Microsoft zakończy wsparcie Cortany także na Windows (wzorem iOS/Androida)
- w iOS 17 pojawi się opcja udostępniania AirTagów innym użytkownikom
- Samsung patentuje spektroskopowy czujnik skóry, który pozwoli na analizy przyjmowanych kalorii (przyszłe smartwatche Galaxy Watch mogą analizować więcej danych)
- posiadacze zegarków Galaxy Watch4 i Watch5 w Korei mogą już testować nową wersję nakładki One UI 5 Watch dla Wear OS (oczywiście nakładka w wersji beta)
7. Roborock Q Revo (smart home tygodnia)
Chyba gdzieś około roku temu Roborock zaprezentował high-endowego robota sprzątającego S7 Max Ultra. Wszystkomającą jednostkę z sonicznym mopem, który w stacji przechodził odświeżanie do kolejnej pracy. Teraz chińska firma proponuje podobnie wyposażony model z nowej serii. Roborock Q Revo ma różnić się od poprzednich modeli (także tych z serii S8) techniką mycia. Ścierki mają pracować obrotowo. Zamiast szybkich i regularnych drgań zastosowano obroty i docisk, czyli rozwiązania adaptowane przez konkurencję. IMO to znacznie efektywniejsze technologie.
The Roborock Q Revo: It’s the simple things!
Multifunctional dock Available 6/11#ItsTheSimpleThings
pic.twitter.com/NHjKs5iatM — Roborock (@roborockglobal) May 23, 2023
Smart Obstacle Avoidance
Dual liftable spinning mops
Easy-to-use app control
Powerful suction
Reactive Tech Obstacle Avoidance
Roborock Q Revo ma sporo funkcji, elementów i opcji dostarczonych we wcześniejszym flagowcu (z równie sporym „garażem”). Jest radar LiDAR i komplet czujników do rozpoznawania przeszkód i przestrzeni (z Reactive Tech). Sprzątanie odbywa się przy użyciu pojedynczej szczotki ze wsparciem dodatkowej bocznej Moc niezła, bo do dyspozycji aż 5500 Pa. Mopy obrotowe są w stacji suszone, a zbiorniki pozwalają na wymianę wody i pozbycie się kurzu. Szmatki obracają się z prędkością 200 razy na minutę. Detektor dywanów nie pozwoli wjechać robotowi na miękkie powierzchnie. Nie wymieniam już oczywistości, czyli mapowania domu, zapisu wielu poziomów itd. W USA wyceniono sprzęt na ok. 700$.
Czytaj więcej o: smart home tygodnia #59
8. Railbound wygrało Apple Design Awards (gaming tygodnia):
WWDC to nie tylko nowości i zapowiedzi systemów, ale i mała „gala” Apple Design Awards, na której gigant z Cupertino przedstawia wygranych konkursu na najciekawsze gry i aplikacje ze sklepiku App Store. W tym roku wśród zwycięzców znalazła się polska produkcja Railbound. W konkursie wyróżniane są tytuły wnoszące coś innowacyjnego, pomysłowego i ogólnie unikatowego. W jednej z sześciu kategorii (zawsze jedna gra i jedna apka) zauważono grę logiczną o psach podróżujących po świecie pociągami. Apple nagrodziło pozycję w ramach kategorii Interakcje. Tytuł zachwycił prostotą, a więc równocześnie intuicyjnością. Railbound kosztuje niecałe 30 zł. Nagroda w Apple Design Awards na pewno przyniesie polskiemu developerowi sporo pobrań.
9. GoChess (crowdfunding tygodnia):
Szachy to jedna ze starszych i najbardziej klasycznych gier jakie w swoim dorobku ma ludzkość. Do dziś utrzymuje wysoki poziom zainteresowania z racji swojej ponadczasowości i stylu rozgrywki. Uchodzi za jedną z najinteligentniejszych odmian i w erze nowożytnej doczekała się choćby kilku inteligentnych rozwiązań (nie wspominając o botach). Crowdfunding widział już kilka efektownych wariacji szachów. GoChess będzie kolejną, w której potyczki online połączono ze zmechanizowanymi figurami. To drugi wyrób firmy Particula, która wcześniej przygotowała inteligentną kostkę rubika GoCube (o niej też w crowdfundingowych przeglądach pisałem).
Szachownica GoChess wygląda normalnie, ale dysponuje rozwiązaniami pozwalającymi na samodzielne przemieszczanie się figur po magnetycznej powierzchni. Jest też podświetlenie oraz aplikacja mobilna, dzięki której synchronizowane są gry (i ruchy). Graczy znajdziemy na platformach Lichness lub Chess.com. Przeciwnicy mogą grać w pełni cyfrowo, czyli na ekranach swoich urządzeń. Po naszej strony będzie więcej uroku, bo wszystko „ożyje”. Ruchy możemy wykonywać normalnie, ale także używać komend głosowych. Wtedy figury samie zmienią położenie. Można też grać solo z AI, rozwiązywać układy, uczyć się ruchów przez LEDowe wskaźniki lub obserwować słynne pojedynki.
- Cena w crowdfundingu: od 259$ (finalnie 379$)
- Premiera: maj 2024
- Wyróżnienie za: zmechanizowanie szachownicy i sporo trybów gry
- Znalezione na Kickstarterze
O czymś w TechMix’sie zapomniałem? Wrzucajcie w komentarzach lub hashtagu #TechMix co interesującego w zeszłym tygodniu mogłem pominąć. Za tydzień kolejny TechMix! Już gromadzę info!