System Bose F1 w Hali Stulecia | Bose Professional | Commercial Audio |

3 dni temu

Najprostszym, często najbardziej efektywnym i zdecydowanie najpopularniejszym, sposobem zapewnienia dźwięku na trybunach w trakcie rozgrywek sportowych, odbywających się w halach, jest instalacja stałego systemu nagłośnieniowego pod sufitem obiektu bądź na specjalnych wysięgnikach zlokalizowanych nad trybunami.
Zdarza się jednak, iż nie ma możliwości wykorzystania, a czasami choćby instalacji stałego systemu dla potrzeb wydarzeń sportowych. Powodem może być chociażby trudna akustyka, skomplikowana architektura, różnorodne scenariusze wykorzystania obiektu, czy impresaryjny model jego wykorzystywania, w myśl którego cała infrastruktura, włącznie z systemami audiowizualnymi jest przygotowana każdorazowo dla potrzeb konkretnego wydarzenia.
Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby w momencie, gdy budowana będzie cała infrastruktura sportowa, instalowany parkiet, kosze czy rozkładane trybuny, równocześnie rozkładany był system nagłośnieniowy, który nie tylko pozwoli na efektywne przebicie się głosu spikera przez wiwatujących kibiców, ale także umożliwi oddanie całej oprawy meczowej, będącej dzisiaj bardzo ważnym elementem niemal wszystkich rozgrywek.
Aby jednak z sukcesem zrealizować takie przedsięwzięcie potrzebne jest adekwatne podejście do tematu i odpowiednie środki techniczne.
Taki „stały-mobilny” system jest wykorzystywany właśnie na przykład w Hali Stulecia we Wrocławiu, gdzie swoje mecze rozgrywają m.in. koszykarze WKS Śląsk Wrocław.
Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej interesującej konfiguracji i zastosowanym rozwiązaniom technicznym.

Wybudowana ponad 110 lat temu Hala Stulecia we Wrocławiu, jest kojarzona ze sportowymi emocjami i przez ponad 11 dekad gościła liczne rozgrywki o randze europejskiej i światowej w wielu, różnych dyscyplinach.
To tutaj pisała się historia zwycięstw polskich koszykarzy, tutaj gościły m.in.: Mistrzostwa Europy w Koszykówce Mężczyzn, Mistrzostwa Świata w Siatkówce Mężczyzn, Mistrzostwa Europy w Piłce manualnej Mężczyzn, Puchar Daviesa, tutaj celebrowano złote czasy polskiego boksu i to tutaj miejsce miała legendarna walka Andrzeja Gołoty z Timem Witherspoonem.
Hala Stulecia jest chętnie wybierana przez organizatorów różnorodnych wydarzeń sportowych nie tylko ze względu na jej legendę czy wyjątkową architekturę, ale także świetną lokalizację oraz możliwość znakomitej organizacji przestrzeni dla potrzeb tego typu wydarzeń. W układzie sportowym, w hali może zasiąść od 5 do 8 tysięcy widzów. Hala Stulecia wraz z Wrocławskim Centrum Kongresowym i atrakcyjnymi przyległymi terenami zielonymi, to idealne miejsce na śledzenie wszelkich dyscyplin, co najlepiej potwierdzają tłumy kibiców.
Wielu kibiców uznaje również Halę Stulecia we Wrocławiu za dom koszykarskiego Śląska, a co za tym idzie naturalną halę domową zmagań koszykarzy WKS-u Śląsk Wrocław. Po wielu latach nieobecności, wraz z powrotem do europejskich pucharów i walki w Energa Basket Lidze, w 2021 roku drużyna wróciła również do rozgrywania meczów w legendarnym, wrocławskim obiekcie.
Po blisko 100 latach nieprzerwanej działalności, w latach 2008–2010 przeprowadzony został gruntowny remont Hali Stulecia we Wrocławiu, w trakcie którego renowacji poddana została betonowa elewacja, stolarka okienna i dachy.
W ramach tej modernizacji została przewidziana instalacja systemu nagłośnieniowego. Jednak remont ten nie został nigdy w 100% ukończony i zastosowano tutaj tylko rozwiązania pełniące dwie funkcje: DSO i systemu rozgłoszeniowego, ze względu na bardzo duży pogłos hali, podzielone na osiem stref.
System ten doskonale radził sobie w trakcie wydarzeń, które w całości wypełniały halę. Jednak biorąc pod uwagę, iż koszykówka wciąż nie jest najpopularniejszą dyscypliną w naszym kraju, i hala w trakcie nie jest wypełniona do ostatniego miejsca, musimy mierzyć się tutaj ze znacznym pogłosem.
Dlatego dużo lepszym rozwiązaniem było wdrożenie systemu nagłośnieniowego, przygotowanego specjalnie dla potrzeb zawodów koszykarzy i elastyczne instalowanie i demontowanie go wtedy, gdy jest taka potrzeba.

1. Na dłuższych bokach, gdzie ustawione w dwóch narożnikach kolumny mogłyby się okazać niewystarczające, na środku trybuny ustawiono po jednej sztuce Bose F1 Model 812, których zadaniem jest dogłośnienie znajdujących się bezpośrednio przed nimi rzędów.

Innowacyjny pomysł nagłośnienia trybun
Próba pokrycia dźwiękiem wypełnionych w głównej mierze dolnych trybun, przy pomocy nagłośnienia znajdującego się w odległości 20 czy więcej metrów, nie tylko wygenerowałoby mnóstwo odbić od pustych, wyższych rzędów, ale także ze względu na znacznie mniejsze możliwości zapanowania nad kierunkowością, mogłoby również generować uciążliwości na samym parkiecie.
Tak pojawił się pomysł, aby dopasować się do zastanej sytuacji i zamiast „atakować” dźwiekiem z góry, spróbować zagrać od dołu, z podłogi.
Postanowiono wypróbować zatem ten pomysł w oparciu o system Bose F1. Jeszcze przed jego dostarczeniem do hali, obawiano się czy rozwiązanie, które teoretycznie, pełną skuteczność oferuje na odległości kilkunastu metrów da sobie radę. Drugim wyzwaniem była również skuteczność sekcji niskotonowej. Rozgrywanym spotkaniom towarzyszy dosyć bogata oprawa meczowa, a co za tym idzie często bardzo dynamiczna muzyka.
Z tego powodu zdecydowano się zastosować system złożony z 12 pełnozakresowych głośników Bose F1 Model 812 i dziesięciu kolumn niskotonowych F1.
Na dłuższych bokach, gdzie ustawione w dwóch narożnikach kolumny mogłyby się okazać niewystarczające, na środku trybuny ustawiono po jednej sztuce Bose F1 Model 812, których zadaniem jest dogłośnienie znajdujących się bezpośrednio przed nimi rzędów.
Co bardzo istotne, osiem przetworników zestawu głośnikowego F1 Model 812 umieszczonych w układzie array, jest zainstalowanych na specjalnie zaprojektowanej, ruchomej przegrodzie, z zawiasami umieszczonymi w dwóch punktach. Dzięki temu, gdy zmienia się pozycja układu przetworników, algorytmy wewnętrznego układu korekcji, automatycznie dostosowują charakterystykę do wybranego ustawienia, dzięki czemu głośnik zachowuje równowagę tonalną, niezależnie od tego w jakiej znajduje się pozycji.
Był to bardzo istotny element konstrukcyjny, za pomocą którego bez problemu, ustawiona na parkiecie kolumna, jest w stanie zagrać do góry.
Do dyspozycji użytkownika są cztery różne ustawienia, wybierane automatycznie przez system. Wariant „Straight” jest przeznaczony do konfiguracji, w której publiczność znajduje się mniej więcej na takiej samej wysokości jak kolumna pełnozakresowa, wariant „Reverse-J” jest przeznaczony do grania „w górę”, doskonale sprawdzi się w układzie, w którym kolumny będą znajdowały się np. na podłodze, a słuchacze zasiądą na trybunie. Konfiguracja „J” najlepiej sprawdzi się natomiast w odwrotnym układzie, a więc w sytuacji, w której kolumny będą ustawione np. na scenie czy na podwyższeniu, a słuchacze np. zasiądą przed sceną.
Wariant „C” również pozwala na zagranie „w górę”, ale równocześnie zapewnia nagłośnienie obszaru znajdującego się poniżej kolumny.
Najwyższa trybuna została natomiast dogłośniona przy pomocy zainstalowanego na stałe systemu, który został w odpowiedni sposób wystrojony, tak aby tworzył spójną całość.
Po przeprowadzeniu całego procesu strojenia, ekipa przygotowała markery, które ułatwiają szybkie i precyzyjne ustawienie wszystkich kolumn we adekwatnych miejscach, w trakcie każdorazowego montażu infrastruktury boiskowej.
Cały system został przygotowany wraz z precyzyjnie opisanymi kablami o odpowiednich długościach, co w znaczący sposób przyspiesza cały proces instalacji.
Za miksowanie do systemu wszystkich sygnałów, pochodzących z różnym źródeł, odpowiedzialna jest konsoleta Allen & Heath SQ-3.

Bose F1 Model 812 to pełnozakresowy głośnik o mocy 1000W z technologią Bose Flexible Array. W jednej obudowie został zamknięty 12-calowy głośnik niskotonowy oraz osiem bardzo wydajnych przetworników wysokiej mocy. Technologia Flexible Array pozwala na łatwą regulację propagacji, tak aby zapewnić optymalne pokrycie zarówno w przypadku ustawienia kolumn na podłodze, na scenie, jak i w miejscach nachylonych do sceny, takich jak trybuny. Pełnozakresowa kolumna Bose F1 Model 812 może zostać uzupełniona o dodatkową kolumnę niskotonową o mocy 1000W.

Podsumowanie
System nagłośnieniowy Bose F1 można śmiało określić mianem „profesjonalnego rozwiązania, dla wszystkich tych użytkowników, którzy nie są i nie chcą być specjalistami od nagłośnienia”. To bardzo elastyczny model, który doskonale sprawdzi się zarówno jako: system główny, system stały, rozwiązanie mobilne, ale także w roli odsłuchu czy jako nagłośnienie w dużej sali prób, zarówno teatru dramatycznego, muzycznego jak i zespołu.
Dzięki wyjątkowej konstrukcji i zaawansowanym rozwiązaniom technicznym, może być on z powodzeniem wykorzystywany zarówno przez zespół coverowy, przez DJ-a, może pracować w klubie, w trakcie niewielkiej imprezy plenerowej, a także doskonale sprawdzi się jako nagłośnienie trybun sportowych i zapewni, z dużym powodzeniem, wysokiej jakości transmisję głosu spikera i ułatwi stworzenie odpowiedniej atmosfery w ramach oprawy meczowej, czego prezentowana Hala Stulecia i jego wykorzystanie w trakcie meczów koszykówki jest najlepszym przykładem.

Tekst: „AVIntegracje”
zdjęcia: Commercial Audio

Idź do oryginalnego materiału