Niemcy intensyfikują działania na rzecz czystszego i bardziej efektywnego transportu kolejowego, wprowadzając zaawansowane akumulatory litowo-tytanianowe (LTO) w nowych pociągach zasilanych wodorem.
Innowacyjne akumulatory trafią do niemieckich pociągów na wodór
Te akumulatory, dostarczane przez firmę Saft, będącą spółką zależną TotalEnergies, zasilą wodorowe pociągi Mireo Plus H produkowane przez Siemens Mobility. Są one innowacyjne nie bez powodu, bo charakteryzują się żywotnością od 10 do 15 lat i mają dziesięciokrotnie dłuższą żywotność cykliczną w porównaniu do innych akumulatorów. To właśnie czyni je wyjątkowo trwałym i niezawodnym wyborem do dalekobieżnych, bezemisyjnych podróży kolejowych w Niemczech. Wyróżniają się dzięki unikalnej anodzie z tytanianu litu, która to pozwala na znacznie wyższe prędkości ładowania i rozładowania w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami litowo-jonowymi.
Czytaj też: Rosja ma zamiar zrewolucjonizować swoje okręty. Projekt 22160 będzie jeszcze lepszy
Pryzmatyczna konstrukcja ogniw tych akumulatorów optymalizuje przestrzeń, zapewniając większą niezawodność i elastyczność operacyjną. Jedną z ich kluczowych cech jest zdolność do pełnego naładowania w ciągu dziesięciu minut, co sprawia, iż są idealnym rozwiązaniem dla pociągów dużych prędkości, które wymagają szybkiego doładowania między trasami. Dodatkowo ich wrodzone bezpieczeństwo eliminuje potrzebę kosztownych systemów przeciwpożarowych, co czyni je bezpieczniejszą i bardziej wydajną opcją. Poza pociągami, wszechstronność akumulatorów LTO rozciąga się na różne sektory – od pojazdów autonomicznych przez magazyny energii i na satelitach kończąc. Wszystko przez to, iż sprawdzają się w ekstremalnych temperaturach i wymagają mniej systemów wspomagających, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem dla branż takich jak technologie kosmiczne czy radarowe.