Według najnowszego raportu TrendForce, globalne przychody z rynku pamięci NAND flash spadły w czwartym kwartale 2024 roku o 6,2%. Główną przyczyną tego trendu była słabnąca konsumpcja, co zmusiło największych producentów do większego skupienia się na rozwiązaniach dla sektora enterprise, aby zrekompensować straty.
Średnie ceny sprzedaży pamięci NAND flash obniżyły się o 4% w ujęciu kwartalnym, a całkowita liczba dostaw spadła o 2%. Na koniec 2024 roku producenci komputerów i telefonów starali się pozbyć nadwyżek magazynowych, co dodatkowo wywierało presję na ceny. TrendForce przewiduje, iż trudna sytuacja na rynku utrzyma się również w pierwszym kwartale 2025 roku, z prognozowanym spadkiem przychodów w branży aż o 20%.
W czwartym kwartale 2024 roku przychody sektora NAND flash wyniosły 16,52 miliarda dolarów, co oznacza spadek o 6,2% w porównaniu do poprzedniego kwartału. Już wcześniejsze raporty sugerowały możliwe trudności, a niektórzy producenci rozważali przekształcenie części linii produkcyjnych NAND na DRAM lub HBM, co mogłoby poprawić rentowność. TrendForce wskazuje jednak, iż sytuacja może ulec poprawie w drugim kwartale 2025 roku, kiedy produkcja powinna lepiej dostosować się do popytu.

Analiza udziałów rynkowych wskazuje, iż wszyscy czołowi producenci pamięci NAND odnotowali straty. Samsung, który przez cały czas kontroluje 35,2% rynku, zanotował spadek przychodów o prawie 10% w stosunku do trzeciego kwartału. SK Group odnotowało spadek o 6,6%, Kioxia o 0,2%, Micron o 9,3%, a Western Digital (WDC) o 0,4%.
Producenci coraz częściej koncentrują się na rynku enterprise SSD. Samsung i SK hynix mierzyły się z problemami związanymi z nadprodukcją w stosunku do rzeczywistego popytu. Kioxia stawia na rozwój technologiczny, zwiększając szybkość transferu danych i warstwy w pamięciach 3D NAND – dowodem na to jest wprowadzenie 10. generacji 332-warstwowej V-NAND. Micron planuje ograniczenie kosztów operacyjnych w segmencie NAND, ale jednocześnie zamierza rozwijać ofertę pojemnych SSD dla sektora enterprise, aby poprawić wyniki finansowe. Mimo obecnych trudności, rynek może zacząć się stabilizować w drugiej połowie roku, gdy podaż i popyt znajdą nowy punkt równowagi.