„Blackwell, silnik sztucznej inteligencji, jest już dostępny dla graczy komputerowych, programistów i twórców” – powiedział Jensen Huang, założyciel i dyrektor generalny firmy NVIDIA. „Łącząc renderowanie neuronowe i śledzenie promieni oparte na sztucznej inteligencji, Blackwell jest najważniejszą innowacją w dziedzinie grafiki komputerowej, odkąd 25 lat temu wprowadziliśmy programowalne cieniowanie”. Procesor graficzny GeForce RTX 5090 — najszybszy jak dotąd procesor graficzny GeForce RTX — zawiera 92 miliardy tranzystorów, zapewniając ponad 3352 bilionów operacji AI na sekundę (TOPS) mocy obliczeniowej. Innowacje w architekturze Blackwell i DLSS 4 oznaczają, iż karta graficzna GeForce RTX 5090 przewyższa procesor graficzny GeForce RTX 4090 choćby dwukrotnie.
GeForce Blackwell oferuje laptopy wyposażone we wszystkie funkcje modeli komputerów stacjonarnych, zapewniając znaczną poprawę komputerów przenośnych, w tym niezwykłe możliwości graficzne i niezwykłą wydajność. Generacja Blackwell z technologią NVIDIA Max-Q wydłuża czas pracy baterii choćby o 40% i obejmuje cienkie i lekkie laptopy, które zachowują swój elegancki wygląd bez poświęcania mocy i wydajności.
NVIDIA DLSS 4 zwiększa wydajność choćby 8-krotnie
DLSS 4 debiutuje w technologii Multi Frame Generation, która zwiększa liczbę klatek na sekundę poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji do generowania do trzech klatek na wyrenderowaną klatkę. Współpracuje z pakietem technologii DLSS, zwiększając wydajność choćby 8 razy w porównaniu z tradycyjnym renderowaniem, przy jednoczesnym zachowaniu responsywności dzięki technologii NVIDIA Reflex.
DLSS 4 wprowadza także pierwszą w branży graficznej aplikację architektury modelu transformatora pracującą w czasie rzeczywistym. Oparte na transformatorach modele DLSS Ray Reconstruction i Super Rozdzielczość wykorzystują 2x więcej parametrów i 4x więcej mocy obliczeniowej, aby zapewnić większą stabilność, redukcję efektu duchów, wyższą szczegółowość i ulepszone wygładzanie krawędzi w scenach gier. W dniu premiery DLSS 4 będzie obsługiwany na procesorach graficznych GeForce RTX z serii 50 w ponad 75 grach i aplikacjach.
NVIDIA Reflex 2 wprowadza Frame Warp, innowacyjną technikę zmniejszania opóźnień w grach poprzez aktualizację wyrenderowanej klatki w oparciu o najnowsze dane wejściowe myszy tuż przed wysłaniem jej na wyświetlacz. Reflex 2 może zmniejszyć opóźnienia choćby o 75%. Daje to graczom przewagę konkurencyjną w grach wieloosobowych i sprawia, iż tytuły dla jednego gracza są bardziej responsywne.
Blackwell wprowadza sztuczną inteligencję do shaderów
Dwadzieścia pięć lat temu firma NVIDIA wprowadziła kartę GeForce 3 i programowalne moduły cieniujące, które przygotowały grunt pod dwie dekady innowacji w grafice, od cieniowania pikseli, przez cieniowanie obliczeniowe, aż po śledzenie promieni w czasie rzeczywistym. Oprócz procesorów graficznych GeForce RTX z serii 50, NVIDIA wprowadza RTX Neural Shaders, które przekształcają małe sieci AI w programowalne shadery, odblokowując materiały o filmowej jakości, oświetlenie i nie tylko w grach czasu rzeczywistego.
Renderowanie postaci w grach to jedno z najtrudniejszych zadań w grafice czasu rzeczywistego, ponieważ ludzie mają tendencję do zauważania najmniejszych błędów lub artefaktów u cyfrowych ludzi. RTX Neural Faces pobiera jako dane wejściowe prostą rasteryzowaną twarz i dane dotyczące pozycji 3D, a następnie wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do renderowania tymczasowo stabilnej, wysokiej jakości cyfrowej twarzy w czasie rzeczywistym.
Uzupełnieniem RTX Neural Faces są nowe technologie RTX do pielęgnacji włosów i skóry wykorzystujących technologię ray tracingu. Wraz z nową geometrią RTX Mega Geometry, która umożliwia utworzenie w scenie choćby 100 razy większej liczby trójkątów opartych na ray tracingu, udoskonalenia te mają zapewnić ogromny skok realizmu postaci i środowisk w grach.
Moc renderowania neuronowego, DLSS 4 i nowy model transformatora DLSS została zaprezentowana na procesorach graficznych GeForce RTX z serii 50 w Zorah, przełomowej wersji demonstracyjnej nowej technologii firmy NVIDIA.
Autonomiczne postacie w grze
Procesory graficzne GeForce RTX z serii 50 oferują wiodące w branży rozwiązania AI TOPS, które umożliwiają autonomiczne postacie w grach równolegle z renderowaniem gier.
NVIDIA wprowadza zestaw nowych technologii NVIDIA ACE, które umożliwiają postaciom w grach postrzeganie, planowanie i działanie jak ludzie. Autonomiczne postacie zasilane przez ACE zostaną zintegrowane z grami PUBG: BATTLEGROUNDS i InZOI firmy KRAFTON, nadchodzącą grą symulującą życie wydawcy, a także MIR5 firmy Wemade Next.
W PUBG towarzysze zasilani przez NVIDIA ACE planują i wykonują strategiczne działania, dynamicznie współpracując z ludzkimi graczami, aby zapewnić przetrwanie. InZOI zawiera inteligentne postacie Zoi, które autonomicznie dostosowują zachowania w oparciu o cele życiowe i wydarzenia w grze. W MIR5 bossowie rajdowi, korzystający z modelu dużego języka (LLM), dostosowują taktykę w oparciu o zachowanie gracza, tworząc bardziej dynamiczne i wymagające starcia.
Modele AI Foundation dla komputerów RTX AI
Pokazując, w jaki sposób entuzjaści i programiści RTX mogą wykorzystywać mikrousługi NVIDIA NIM do tworzenia agentów i asystentów AI, NVIDIA opublikuje szereg mikrousług NIM i planów AI dla komputerów PC RTX AI od najlepszych twórców modeli, takich jak Black Forest Labs, Meta, Mistral i Stability AI.
Przypadki użycia obejmują LLM, modele języka wizyjnego, generowanie obrazów, mowę, modele osadzania na potrzeby generowania wspomaganego wyszukiwaniem, ekstrakcję plików PDF i wizję komputerową. Mikrousługi NIM zawierają wszystkie komponenty niezbędne do uruchomienia sztucznej inteligencji na komputerach PC i są zoptymalizowane pod kątem wdrożenia na wszystkich procesorach graficznych NVIDIA.
Aby zademonstrować, w jaki sposób entuzjaści i programiści mogą wykorzystywać NIM do tworzenia agentów i asystentów AI, NVIDIA zaprezentowała dzisiaj Project R2X, awatar komputera PC z funkcją wizyjną, który może umieszczać informacje w zasięgu ręki użytkownika, pomagać w aplikacjach komputerowych i wideokonferencjach, czytać i podsumowywać dokumenty i nie tylko.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji dla twórców
Procesory graficzne GeForce RTX z serii 50 usprawniają twórczy przepływ pracy. Procesory graficzne RTX z serii 50 to pierwsze konsumenckie procesory graficzne obsługujące precyzję FP4, zwiększające wydajność generowania obrazów AI w modelach takich jak FLUX dwukrotnie i umożliwiające lokalne działanie generatywnych modeli AI przy mniejszym zużyciu pamięci w porównaniu ze sprzętem poprzedniej generacji.
Aplikacja NVIDIA Broadcast zyskuje dwie funkcje beta oparte na sztucznej inteligencji dla osób zajmujących się transmisją na żywo: Studio Voice, które ulepsza dźwięk mikrofonu, oraz Virtual Key Light, które ponownie oświetla twarze w celu uzyskania dopracowanych transmisji. Streamlabs przedstawia inteligentnego asystenta przesyłania strumieniowego, obsługiwanego przez NVIDIA ACE i Inworld AI, który pełni rolę współgospodarza, producenta i asystenta technicznego w celu ulepszenia transmisji na żywo.
Dostępność
W przypadku użytkowników komputerów stacjonarnych karty graficzne GeForce RTX 5090 z 3352 AI TOPS i GeForce RTX 5080 z 1801 AI TOPS będą dostępne od 30 stycznia w cenach odpowiednio 1999 i 999 dolarów.
Karty graficzne GeForce RTX 5070 Ti z 1406 AI TOPS i GeForce RTX 5070 z 988 AI TOPS będą dostępne od lutego w cenach odpowiednio 749 i 549 dolarów.
Edycje NVIDIA Founders Edition kart graficznych GeForce RTX 5090, RTX 5080 i RTX 5070 będą dostępne bezpośrednio u firmy NVIDIA i u wybranych sprzedawców detalicznych na całym świecie.