Samsung umacnia swoją pozycję na rynku telefonów w USA, a Apple notuje spadki udziałów. Najnowsze dane pokazują, iż składane modele Galaxy Z Fold 7 i Z Flip napędzają sprzedaż koreańskiego producenta i zyskują ogromną popularność w sieci. Apple wciąż dominuje, ale po raz pierwszy od dekady jego przewaga zaczyna się kurczyć.
Samsung kontratakuje składanymi ekranami
Według Canalys, w drugim kwartale 2025 roku udział Samsunga w amerykańskim rynku telefonów wzrósł z 23% do 31%. Apple, mimo utrzymania pozycji lidera, spadł z 56% do 49%. Dane te potwierdzają, iż rywalizacja między gigantami powróciła na nowy poziom. Tym razem kluczową rolę odgrywa nie wielkość ekranu, jak w 2014 roku, ale innowacyjne formy konstrukcji.
Premiera Galaxy Z Fold 7 i Z Flip okazała się przełomem. Pierwszy z modeli zamienia się w tablet, drugi przypomina klasyczny telefon z klapką w nowoczesnym wydaniu. Towarzyszył im także ultracienki Galaxy S25 Edge. Nowości Samsunga nie tylko dobrze się sprzedają, ale także budują silny efekt wizerunkowy w mediach społecznościowych. Transmisja na żywo pokazująca wytrzymałość Z Fold 7 (ponad 200 000 zgięć) zdobyła miliony odsłon, a pozytywny odbiór w sieci (83% wzmianek neutralnych lub pozytywnych według Sprout Social) znacząco wsparł kampanię marketingową.
Apple pod presją, ale szykuje odpowiedź
Analitycy wskazują, iż część zmian w udziale rynkowym wynika z czynników zewnętrznych, jak cła i polityka handlowa, które wymuszają na producentach elastyczne strategie dostaw. Jednak siła Samsunga leży w szerokim wachlarzu cenowym, od modeli za 650 USD po flagowce sięgające 2 400 USD. Apple pozostaje wierny prostemu portfolio czterech modeli w przedziale 829–1 599 USD.
Inwestorzy nie pozostają obojętni. Akcje Apple spadły od początku roku o 7,5%, podczas gdy Samsung zyskał 35%. Mimo to Apple w lipcu raportował 13% wzrost sprzedaży iPhone’ów rok do roku. Firma, zgodnie ze swoją filozofią, nie wchodzi na rynek z niedojrzałą technologią. Według prognoz JPMorgan, pierwszego składanego iPhone’a możemy zobaczyć dopiero jesienią 2026 w serii iPhone 18. Wcześniej, jeszcze tej jesieni, Apple planuje premierę ultracienkiego modelu Air o grubości 5,5 mm, który ma być odpowiedzią na Galaxy Edge.
Nowa era form i sztucznej inteligencji
Samsung podkreśla, iż składane telefony są już w pełni gotowe do masowej sprzedaży, a problemy z trwałością znane z 2019 roku zostały rozwiązane. Według firmy liczba zamówień przedpremierowych na Z Fold 7 była o 25% większa niż w przypadku poprzednika, a sprzedaż rośnie o niemal 50%.
Co istotne, większe ekrany składanych telefonów idealnie współpracują z funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji. Użytkownicy Galaxy mają dostęp do modelu Google Gemini, którego możliwości przewyższają Siri. Przykładem jest „circle-to-search”, czyli wyszukiwanie przez zakreślenie elementu na ekranie, które na foldach działa szczególnie wygodnie.
Apple wciąż rozwija własne rozwiązania AI, ale premiera nowej generacji Siri została przesunięta na przyszły rok. Daje to Samsungowi przewagę w wykorzystaniu trendu AI, choć lojalność klientów Apple oraz silny ekosystem sprzętów i usług mogą utrzymać przewagę firmy przez kolejne lata.