Rynek VR w dół, AR w górę. Sprzedaż gogli mieszanej rzeczywistości w I połowie 2025 roku

2 tygodni temu

Widać wyraźnie, iż gogle VR tracą na popularności, za to okulary/gogle AR stają się coraz bardziej popularne.

Według najnowszych danych Counterpoint Research globalne dostawy gogli wirtualnej rzeczywistości (VR) spadły w pierwszej połowie 2025 roku o 14% rok do roku. Rynek pozostaje w stagnacji, a niewielka liczba nowych premier nie pomogła przełamać słabego popytu konsumenckiego. Liderem segmentu VR pozostaje Meta, z około 80% udziałem w rynku.

Zupełnie inny obraz widać w segmencie inteligentnych okularów rozszerzonej rzeczywistości (AR). Ich globalna sprzedaż wzrosła aż o 50% rok do roku, co świadczy o odradzającym się zainteresowaniu konsumentów i dynamicznym rozwoju technologii. Wzrost napędzały przede wszystkim nowe modele od firm Xreal i RayNeo.

Największą część rynku wciąż stanowią okulary typu Birdbath, skoncentrowane na wideo (78% udziału), choć coraz większą rolę odgrywają lżejsze i droższe konstrukcje typu waveguide, odpowiadające już za 17% dostaw. Średnia cena sprzedaży modeli waveguide była w I połowie 2025 roku o 27% wyższa niż produktów Birdbath. Najchętniej wybieranym modelem AR był Xreal One z procesorem X1 i polem widzenia 50°, przed RayNeo Air 3s i Air 3. W kategorii waveguide najlepiej sprzedawały się Even Realities G1 – ultralekkie okulary o wadze ok. 40 g, wyposażone w silnik MicroLED i soczewkę dyfrakcyjną, oferowane w cenie 599 dolarów.

Xreal i RayNeo łącznie kontrolowały ponad 60% globalnego rynku AR, przy czym RayNeo w II kwartale 2025 roku wyprzedziło rywali dzięki premierze nowych modeli, w tym flagowego RayNeo X3 Pro z procesorem Qualcomm AR1 Gen 1 i pełnokolorowym MicroLED. Z kolei Rokid, zapowiadający swój długo oczekiwany model waveguide, opóźnił masowe dostawy do III kwartału.

Eksperci prognozują, iż druga połowa 2025 roku przyniesie jeszcze ostrzejszą rywalizację. Produkcję rozpoczynają Xreal One Pro z nową technologią „flat-prism”, seria Luma od VITURE, a także Rokid Glasses, Meta Ray-Ban Display i Neural Band oraz Quark Glasses od Alibaby. Szczególnie wejście na rynek okularów Meta Ray-Ban Display może zmienić układ sił w branży.

AR smart glasses będą jednym z najszybciej rozwijających się segmentów elektroniki użytkowej, z prognozowaną 69-procentową średnioroczną stopą wzrostu (CAGR) do 2027 roku. Integracja z usługami internetowymi, płatnościami i komunikacją ma sprawić, iż AR stanie się kluczowym akcesorium obok telefonów, ograniczając stopniowo ich dominację.

Idź do oryginalnego materiału