Historyczne muzeum Sint-Janshospitaal uruchomiło niedawno innowacyjną, wystawę „Bliżej Memlinga”, w ramach której do prezentacji dzieł sztuki, a ściślej malarstwa, wykorzystane zostały najnowsze środki techniczne.
Dzięki zastosowanym ekranom LED firmy Leyard, zlokalizowanym na średniowiecznym poddaszu, zwiedzający wystawę mogli w zupełnie inny, niż do tej pory sposób, poznać życie i twórczość flamandzkiego prymitywisty Hansa Memlinga.
Prace nad stworzeniem wystawy rozpoczęły się w lutym 2024 roku i trwały dziesięć miesięcy. Oficjalne otwarcie ekspozycji miało miejsce 10 grudnia 2024 roku. Projekt jest efektem współpracy muzeum Brugge i specjalizującej się w wystawach immersyjnych i instalacjach multimedialnych firmy Ocular, która wraz z partnerami kreatywnymi, takimi jak: Studio Louter, Shosho, Wondering, Atento i Chrisem Pype’em, opracowała koncepcję i wdrożenie.
Po wcześniejszych, udanych instalacjach cyfrowych w muzeum, firmie Ocular powierzone zostało zadanie przekształcenia zabytkowego poddasza, w angażującą, otwartą dla wszystkich przestrzeń, która będzie atrakcyjna dla zwiedzających w różnym wieku.
Jak mówi założyciel i dyrektor generalny Ocular, Nicolas Vanden Avenne: „po wielu spotkaniach i burzach mózgu, przeprowadzonych wraz z naszym klientem, ustaliliśmy układ, treść i elementy interaktywne, które miały znaleźć się na wystawie. Następnie zbudowaliśmy pełnowymiarową ekspozycję testową, za sprawą której, zarówno dorośli jak i dzieci mogli testować zaproponowane przez nas pomysły, co zapewniło płynne i bezproblemowe wdrożenie. Szukaliśmy sposobu, aby w przystępny sposób przedstawić w ramach wystawy historię flamandzkiego malarza Hansa Memlinga. Zależało nam na tym, aby zachęcić tych nieco starszych, jak i najmłodszych, aby udali się na strych muzeum i poznali życie artysty” – dodaje.

Centralnym punktem wystawy jest imponująca ściana wideo LED Leyard NEV1.9 o wymiarach 4,5 na 4,5 metra. Pozwala ona zwiedzającym na zapoznanie się z arcydziełami Memlinga w najdrobniejszych szczegółach, jednocześnie nie wpływając negatywnie na spójny wygląd całego budynku.
Centralnym punktem wystawy jest imponująca ściana wideo LED Leyard NEV1.9 o wymiarach 4,5 na 4,5 metra. Pozwala ona zwiedzającym na zapoznanie się z arcydziełami Memlinga w najdrobniejszych szczegółach, jednocześnie nie wpływając negatywnie na spójny wygląd całego budynku.
„Największym wyzwaniem całego projektu było wkomponowanie wszystkich, nowoczesnych środków technicznych w monumentalną, historyczną przestrzeń poddasza muzeum. Zastosowana ściana LED firmy Leyard z jednej strony od razu przyciąga wzrok, ale nie umniejsza znaczenia rzeczywistych elementów wystroju. Ekran został zainstalowany z najwyższą starannością i dbałością o szczegóły i doskonale wkomponował się w całą przestrzeń. Bardzo dobrze znamy w naszej firmie produkty Leyard, więc wiedzieliśmy czego się spodziewać” – mówi dyrektor generalny i założyciel firmy Ocular.
Ze względu na specyfikę przestrzeni, nie było tutaj możliwości instalacji projektorów, dlatego technologia LED o wysokiej jasności była najlepszym wyborem dla potrzeb tego projektu.
Na co zwracają uwagę przedstawiciele firmy Leyard Europe: „nasza seria NEV jest sprzedawana w oparciu o dosyć duże cabinety, dzięki temu, przy ich pomocy można łatwo i gwałtownie budować wielkoformatowe wyświetlacze, tak jak zrobiliśmy to w muzeum w Brugii. Dzięki zastosowaniu modelu o rozdzielczości P1,9mm, widzowie mogą znajdować się bardzo blisko ekranu. Seria NEV oferuje również wysoką jasność, na poziomie 800 nitów, co oznacza, iż na ekranie można wyświetlić bardzo jasny, wyrazisty i czytelny obraz, choćby w dużym nasłonecznieniu, czy jasnych, pełnych naturalnego światła przestrzeniach.

Dzięki zastosowaniu modelu o rozdzielczości P1,9mm, widzowie mogą znajdować się bardzo blisko ekranu. Seria NEV oferuje również wysoką jasność, na poziomie 800 nitów, co oznacza, iż na ekranie można wyświetlić bardzo jasny, wyrazisty i czytelny obraz, choćby w dużym nasłonecznieniu, czy jasnych, pełnych naturalnego światła przestrzeniach.
„Projekt Closer to Memling jest przykładem tego, co jest możliwe, gdy dostawcy technologii i partnerzy kreatywni współpracują ze sobą” – mówi reprezentujący firmę Leyard Europę Robin van der Heiden. „Ścisła kooperacja z Ocular od wczesnych etapów planowania pozwoliła nam dostosować nasz ekran LED NEV1.9 specjalnie do tej wyjątkowej, historycznej przestrzeni. Dzięki takiemu partnerskiemu podejściu mogliśmy sprostać zarówno wyzwaniom technicznym, jak i kreatywnej wizji muzeum, nie rezygnując z żadnego z nich”.
Podsumowanie
Stworzona pod koniec 2024 roku w muzeum w Brugii wystawa, doskonale pokazuje, jak instytucje kultury mogą wykorzystywać zaawansowane rozwiązania do wyświetlania obrazu i połączyć technologię z wizją kreatywną, aby tworzyć wyjątkowe korelacje między sztuką o historycznym charakterze, z współczesną publicznością, oczekującą przeżyć i emocji.
Zastosowane ekrany marki Leyard stworzyły prawdziwie angażujące środowisko edukacyjne, szczególnie dla nieco młodszych odbiorców.
Tekst: „AVIntegracje”
zdjęcia: © Stad Brugge