Rozwiązania Blackmagic Design dla sektora AV i nie tylko, w Expander Integrator IT

4 godzin temu

Branża AV, rozwiązania wideo do rejestracji, transmisji i przetwarzania obrazu oraz sektor broadcastu współpracują dzisiaj bliżej, niż kiedykolwiek.
Nawet najmniejsze i najprostsze instalacje audiowizualne korzystają z transmiterów, konwerterów czy urządzeń umożliwiających przełączanie sygnałów wideo na ścianach wielomonitorowych czy ekranach LED.
To wzajemne przenikanie się branż pozostało lepiej widoczne w studiach podcastowych i YouTubowych, nie tylko wykorzystywanych na co dzień przez twórców contentu, ale także coraz częściej pojawiających się jako część dużego systemu AV w sektorze corporate, a także edukacji.
Wiele z tych rozwiązań ma w swojej ofercie firma Blackmagic Design, która może pochwalić się niezwykle szerokim portfolio, zarówno topowych, referencyjnych rozwiązań, jak i produktów z niższej półki cenowej, przyjaznych inwestycjom o niższych budżetach.
Właśnie ta marka, dołączyła niedawno do oferty firmy Expander Integrator IT, która stała się jednym z oficjalnych, polskich partnerów producenta.
Będzie ona zajmowała się sprzedażą projektową rozwiązań z całego portfolio, ale nie w formie „przerzucania pudełek”, ale dostarczaniem kompletnych rozwiązań wraz z know-how wyniesionym z dziesiątek instalacji i realizacji.
Chociaż produkty z logo Blackmagic Design cieszą się ogromną popularnością na rynku telewizyjnym czy filmowym, nowy dystrybutor z Krakowa, chciałby przede wszystkim postawić mocny akcent na dostarczanie rozwiązań nowej marki w jej ofercie do studiów YouTubowych, Youtuberów, studiów podcastowych, dla rynku proAV czy dla sektora sportowego, na którym firma Expander Integrator IT kreuje wiele projektów.
O nowej marce w ofercie oraz o wszystkich aspektach związanych z wdrażaniem tych rozwiązań w rozmowie z naszym magazynem opowiedział prezes Expander Integrator IT, Jarosław Baran.

Firma Blackmagic Design została założona w Australii w 2001 roku. Jej pierwszym produktem była karta przechwytująca o nazwie DeckLink stworzona dla systemu macOS, w kolejnych latach rozwijana i uzbrajana w szereg nowych funkcji.
Z całą pewnością jednym z przełomowych momentów dla rozwoju oferty firmy oraz działalności na nowych rynkach było przejęcie w 2009 roku amerykańskiej firmy DaVinci Systems, znanej z dostarczania kompleksowych produktów do korekcji barwnej. Dzisiaj rozwiązanie DaVinci Resolve, produkowane już pod marką Blackmagic Design, jest najbardziej kompleksowym na świecie rozwiązaniem do montażu wideo, korekcji barwnej, efektów, VFX, tworzenia i edycji ruchomych grafik oraz postprodukcji audio i tym samym również jedną z najchętniej wykorzystywanych platform tego typu przez twórców i specjalistów na całym globie.
Rok później producent włączył w swoje struktury markę Echolab, co dało solidne podstawy dla serii tak popularnych i uznanych dzisiaj przełączników wideo z serii ATEM.
Kolejnym kamieniem milowym dla producenta był rok 2012, w którym to na targach NAB Show zaprezentował swoją pierwszą kamerę Cinema.
Od tego czasu urządzenia do rejestracji obrazu producenta były wykorzystywane m.in. na planach zdjęciowych serii Avengers, Mad Max, chociaż nie jako główne kamery, ale często jako tzw. kamery B czy kamery specjalistyczne, wykorzystywane w miejscach, w których nie zmieściłyby się większe zestawy czy dla potrzeb efektów specjalnych. Ponadto kamery Blackmagic Design pracowały na planie licznych teledysków, filmów niezależnych i dokumentalnych, a także w trakcie wielu produkcji tworzonych z myślą o szklanym ekranie, takich jak: „The Tonight Show Starring Jimmy Fallon” czy „The Grand Tour”.
Jednak Blackmagic Design to nie tylko kamery. To rozwiązania umożliwiające stworzenie całego, kompletnego toru wideo i produkty mające bardzo duży wpływ na branżę proAV i chętnie wykorzystywane w instalacjach tworzonych w ramach tego sektora rynku.
Rozwiązania te są wybierane do licznych projektów przede wszystkim ze względu na to, iż są one przystępne cenowo, oferują wysoką jakość, liczne innowacje, zapewniają pełną współpracę pomiędzy standardami SDI i HDMI, łącząc świat AV i broadcastu, a także zapewniają pełną integrację sprzętu i oprogramowania.
Dlatego właśnie różnorodne urządzenia producenta są chętnie wykorzystywane jako systemy realizacji wideo w trakcie wydarzeń live zarówno dla potrzeb transmisji jak i np. ekranów LED; są stosowane do odtwarzania materiałów w ramach systemów digital signage, umożliwiają przesyłanie sygnałów AV choćby na znaczne odległości, a także umożliwiają rejestrację, również wielokamerową.
Co zdecydowało o włączeniu rozwiązań Blackmagic Design do oferty Expander Integrator IT? Jakie wyjątkowe rozwiązania znajdują się w ofercie producenta? Dla jakich rynków są one przeznaczone? W ramach jakich niecodziennych rynków i instalacji mogą być stosowane?
Zapraszamy do lektury naszej rozmowy z Jarosławem Baranem, prezesem Expander Integrator IT, w której znajdziecie odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Kiedy zainteresowaliście się po raz pierwszy rozwiązaniami marki Blackmagic Design i jak zapadła decyzja o włączeniu tych rozwiązań do oferty spółki Expander Integrator IT i stania się oficjalnym partnerem producenta?
Jarosław Baran, Expander Integrator IT:
Rozwiązania Blackmagic Design przykuły naszą uwagę, w tym samym okresie, gdy powstała nasza firma Live LAB, specjalizująca się w streamingu i rejestracji różnych wydarzeń, a więc w pandemii.
Właśnie z jej powodu, konferencja Sharp/NEC Competence Days miała wtedy po raz pierwszy w historii tylko odsłonę online. Inspiracją dla mnie stało się to, w jaki sposób Mariusz Orzechowski zrealizował ten projekt a następnie wspólnie zaczęliśmy zgłębiać technologię i poszukiwać nowych rozwiązań. Był to czas, gdy pojawiały się pierwsze egzemplarze modelu ATEM Mini i zyskiwały coraz większą popularność, a co za tym idzie w sieci można było znaleźć ogrom praktycznych materiałów instruktażowych, przewodników i poradników podpowiadających, jak konfigurować i jak korzystać z tego rozwiązania.
Od czegoś trzeba było zacząć! Właśnie te materiały ułatwiły nam budowanie naszego know-how i m.in. dzięki nim jesteśmy dzisiaj już lata świetlne od tego miejsca, gdzie zaczynaliśmy.
Zdecydowaliśmy się postawić na Blackmagic Design, ponieważ rozwiązania te mają milion zalet. Przebogate portfolio produktów i tak naprawdę kompletny ekosystem producenta, powodują, iż mamy w naszej ofercie rozwiązanie komplementarne, stabilne i łatwe do zaimplementowania w bardzo różnych instalacjach.

Co ważne, możliwości rozwiązań marki Blackmagic Design osobiście przetestowaliście w ramach własnych projektów czy waszych realizacji.
Tak, jedna z naszych firm, marka Live LAB, zajmuje się realizacją streamingów m.in. z wydarzeń sportowych. Ponieważ mobilność systemu realizacyjnego jest tutaj kluczowa, dla potrzeb tworzonych przez nią projektów zbudowaliśmy skrzynie transmisyjne, które w zasadzie w 80% bazują właśnie na rozwiązaniach Blackmagic Design. Zajmujemy się również budową takich przenośnych racków transmisyjnych dla naszych klientów.

Jednym z bardzo ważnych rozwiązań w ofercie Blackmagic Design są miksery wideo.

Jak zbudowana jest oferta marki Blackmagic Design i jakie rozwiązania w niej znajdziemy, właśnie dla potrzeb instalacji AV?
Każdy kto kiedykolwiek był na jakichś targach broadcastowych czy targach AV, chociażby w Barcelonie i odwiedził stoisko producenta, miał okazję przekonać się, jak szerokie jest portfolio oferowanych przez niego rozwiązań i jak wiele bardzo interesujących produktów w nim znajdziemy.
Oczywiście tym co rzuca się od razu w oczy są kamery i my jako gadżeciarze bardzo je lubimy! Ale w ofercie znajdziemy również rozwiązania, które może nie powodują, aż takich wypieków na naszych twarzach i nie wiążą się z tak dużymi emocjami, ale za to są prawdziwymi wołami roboczymi, na których można polegać choćby w najbardziej wymagających realizacjach. Mowa tutaj m.in. o streamerach, nagrywarkach, matrycach wideo, macierzach z możliwością wymiany dysków „w locie”, ekstenderach itp.

Przybliżmy zatem jakie kamery znajdziemy w ofercie producenta?
Jeżeli chodzi o kamery do produkcji na żywo, w ofercie producenta znajdziemy całą gamę rozwiązań z tzw. serii studio. Począwszy od prostszych kamer, jak: Blackmagic Studio Camera 4K Plus G2, przez Studio Camera 4K Pro G2, czy Blackmagic Camera 6K Pro, aż po bardzo zaawansowany model Blackmagic URSA Broadcast G2. Dzięki temu, iż mają one własne protokoły komunikacyjne, jesteśmy w stanie sterować różnymi ich parametrami na odległość. Komunikacja odbywa się dzięki albo dwóch złączy SDI, albo HDMI, co również ma ogromne znaczenie właśnie w przypadku konfiguracji studia YouTubowego, podcastowego czy instalacji AV.
Bardzo fajne jest również to, iż większość kamer studyjnych ma wbudowaną sygnalizację tally, a największy model Blackmagic URSA Broadcast G2 ma kilka różnych wariantów sygnalizacji tally, które są dostępne jako akcesoria, dzięki czemu w zależności od potrzeb możemy stworzyć konfigurację z sygnalizacją np. na wizjerze czy na ekranie podglądowym tak, aby spełnić specyficzne oczekiwania operatora.
W naszej ofercie mamy również rozwiązanie interkomowe, które jest wspierane przez kamery Blackmagic, dzięki czemu słuchawkę dla potrzeb zleceń dla operatora, można podpiąć bezpośrednio do kamery.

Referencyjna szafa rack wideo

W odniesieniu do kamer marki Blackmagic Design mówimy o samych głowicach kamerowych, a nie mniej ważnym elementem jest również obiektyw. Jak wygląda kwestia kompatybilności obiektywów i jak wygląda dobór optyki do kamer producenta?
Blackmagic Design oferuje bardzo elastyczne podejście, o ile chodzi o obiektywy współpracujące z jego kamerami. Na etapie konfiguracji jesteśmy w stanie tak dobrać bagnet, aby pasował do ekosystemu danego producenta. Możemy przygotować rozwiązanie, które będzie obsługiwało zarówno obiektywy Canona, Panasonica, Sigma, Zeiss, ale także np. najbardziej zaawansowane obiektywy broadcastowe Fujinona.
Chciałbym tutaj zwrócić uwagę, iż mamy również w naszej ofercie rozwiązania niezwykle budżetowe, które doskonale sprawdzą się w najmniejszych studiach, czy u osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z wideo bądź chcą się uczyć pracy operatorskiej czy realizatorskiej. Za kilkaset złotych można kupić obiektyw z bardzo dobrym światłem, choćby na poziomie 1.8 czy 1.4.

W ofercie producenta znajdziemy bardzo wiele różnorodnych extenderów, konwerterów i transmiterów AV.

Jak wspomniałeś, wszystko zaczęło się od ATEMa Mini i wciąż miksery wideo stanowią bardzo dużą i istotną grupę produktów.
Tak, miksery wideo mają duży udział w całej ofercie marki Blackmagic Design. To oczywiście cała rodzina rozwiązań ATEM od małych mikserów Mini Pro i Mini Pro ISO, przez model ATEM Mini Extreme ISO G2, które pozwalają na podłączenie choćby do ośmiu kamer i co niezwykle ważne mają wbudowane złącza HDMI, które wciąż są standardem komunikacji dla branży AV.
Jednak dla klientów, którzy tego oczekują, producent przygotował także wersje z wejściami SDI. Mowa tutaj o modelach ATEM SDI czy ATEM SDI Pro ISO.
Dla potrzeb bardziej wymagających przestrzeni np. dużych studiów YouTubowych, podcastowych czy instalacji, w których potrzebne jest zaawansowane zarządzanie bardzo wieloma kamerami, mamy w ofercie miksery ATEM Television Studio HD8, ATEM Television Studio HD8 ISO, ATEM Television Studio 4K8.
Jak już wspomniałem, firma Blackmagic Design ma w swojej ofercie wszystkie komponenty, potrzebne do stworzenia kompletnego toru kamerowego. I tutaj na uwagę zasługują przenośne panele sterowania kamerami (CCU), dostępne zarówno w wariancie pojedynczym ATEM Micro Camera Panel, jak i poczwórnym ATEM Camera Control Panel.
Jednak mikser wideo, o funkcjonalności i możliwościach, które znamy z innych urządzeń, nie musi koniecznie być fizycznym urządzeniem stojącym na biurku. W ofercie są również rozwiązania w formie niewielkiego urządzenia instalowanego w szafie rack, a do sterowania wystarczy tylko mały panel czy wirtualny interfejs na ekranie komputera, tabletu czy telefonu, które dają nam dokładnie takie same możliwości, jakbyśmy siedzieli przed fizycznym mikserem. Oczywiście rozwiązania z serii Constellation, o których mowa, mogą również współpracować z dużymi panelami, jak ATEM 1 M/E Advanced Panel 10 czy ATEM 4 M/E Advanced Panel 40, które mają najwięcej fizycznych przycisków i zapewniają natychmiastowy dostęp do wszystkiego co jest nam w danym momencie potrzebne.
Tutaj chciałbym zwrócić uwagę, iż wszystkie urządzenia firmy Blackmagic Design mają dokładnie to samo „serce” odpowiadające za przetwarzanie obrazu. Oczywiście w zależności od wielkości i stopnia złożoności konkretnego urządzenia, te możliwości są nieco mniejsze lub większe.

Światła, kamera – AKCJA!

Szczególnie ciekawym rozwiązaniem dla integratorów AV może być produkt o nazwie Smart Videohub CleanSwitch.
Tak, to kompaktowy router 6G-SDI 12×12 albo inaczej rzecz biorąc matryca wideo wiele do wielu, z obsługą sygnałów SD, HD i Ultra HD 4K. Co ważne, na każdym z dwunastu wejść pracuje pełna synchronizacja, dzięki czemu możemy być pewni, iż sygnał źródłowy, wprowadzany na każde z wejść, będzie zawsze zgodny z sygnałem referencyjnym.
Co niezwykle istotne, w ofercie znajdują się również mniejsze matryce: 4×2, 6×2 oraz 8×4, dzięki czemu każdy może wybrać najbardziej odpowiadające jego potrzebom rozwiązanie, co pozwala śmiało korzystać z branży AV i z rozwiązań z branży broadcastowej.

Czy w portfolio Blackmagic Design, a co za tym idzie również w waszej ofercie, znajdziemy także rozwiązania wspierające najpopularniejszy dzisiaj sposób transmisji sygnałów audio i wideo, a więc AVoverIP?
Tak, Blackmagic Design wprowadził niedawno do swojej oferty całą gamę rozwiązań IP i bardzo mocno rozwija tę gałąź. W katalogu znajdziemy szeroką gamę produktów wideo IP w standardzie SMPTE-2110. Są to takie rozwiązania, jak: konwertery, monitory wideo, monitory audio czy kamery, które choćby mogą obsługiwać rozdzielczość Ultra HD i to w dodatku w oparciu o porty sieciowe Ethernet 10G, które wciąż są bardzo popularne i nie tak bardzo kosztowne jak rozwiązania 100G.
Ciekawostką może być fakt, iż większość konwerterów z nowej serii SMPTE-2110 jest dwukierunkowa, co pozwala – korzystając z tego samego urządzenia – na przesłanie sygnału z kamery i w drugą stronę wysłanie podglądu realizowanego programu.
Większość produktów z nowej serii może być zasilana zdalnie, bez konieczności uzbrajania ich w zewnętrzne zasilacze, dzięki czemu mogą być one znakomitym rozwiązaniem, aby przekształcić całą infrastrukturę wideo na konfigurację wspierającą SMPTE-2110.

Niewielkie kamery producenta, do których można podpiąć bardzo różne obiektywy, to niezwykle przydatne rozwiązanie, dające bardzo szerokie możliwości potencjalnych zastosowań.

Oferta Blackmagic Design to jednak nie tylko sprzęt, ale także oprogramowanie.
Oczywiście! Mowa tutaj o oprogramowaniu Blackmagic Design DaVinci Resolve, które jest kompleksowym rozwiązaniem do montażu, korekcji barwnej, efektów wizualnych, ruchomych grafik i postprodukcji audio. Ma ono bardzo czytelny interfejs użytkownika, jest szybkie w działaniu i proste, choćby dla początkujących.
Co ważne, aplikacja występuje w dwóch wariantach: bezpłatnym i komercyjnym, który jest naprawdę atrakcyjny cenowo!
Nie można zapomnieć również o bezpłatnej aplikacji Blackmagic Camera, która posiada funkcje umożliwiające zarówno tworzenie programów telewizyjnych, dokumentalnych jak i fabularnych i pozwala na przemienienie zarówno telefonów pracujących pod kontrolą systemu iOS jak i Android w zaawansowaną kamerę, której dodatkowo można użyć w każdej sytuacji, gdy nie mamy dostępu do dużej, profesjonalnej, fizycznej kamery lub potrzebujemy użyć jej w miejscu, w którym nie ma miejsca dla urządzeń o standardowych gabarytach.
W dodatku używając wielu urządzeń mobilnych, na których jest zainstalowana aplikacja Blackmagic Camera oraz oprogramowanie DaVinci Resolve, można na bieżąco podglądać wszystkie ujęcia i montować program operując wieloma kadrami równocześnie.

Producent ma w swojej ofercie wiele praktycznych rozwiązań, które mogą być instalowane w szafach rack i sterowane zdalnie, zarówno z poziomu współpracujących z nimi paneli, jak i przy pomocy tabletu czy telefonu.

Niedawno w ofercie producenta pojawiło się również bardzo interesujące rozwiązanie chmurowe.
W istocie są to choćby dwa różne rozwiązania połączone z chmurą! DaVinci Resolve od 19. odsłony zapewnia pełne wsparcie dla rewolucyjnej platformy Blackmagic Cloud, która pozwala na natychmiastowe wykorzystywanie wgrywanych do niej materiałów. Wystarczy tylko utworzyć Blackmagic Cloud ID, zalogować się na serwer DaVinci Resolve i przygotować odpowiednią bibliotekę materiałów dla potrzeb projektu nad którym pracujemy. Dodatkowo może pracować nad nim równocześnie dowolna liczba użytkowników, a wprowadzane zmiany będą pojawiały się w tworzonym materiale dopiero po ich zaakceptowaniu, co wyklucza ryzyko ewentualnej pomyłki.
Z chmurą Blackmagic współpracuje również wspomniana aplikacja Blackmagic Camera, dzięki temu choćby rejestrując materiały przy pomocy własnego telefonu, możemy od razu udostępniać je montażystom z dowolnego miejsca na świecie, choćby wówczas, gdy równocześnie są one zapisywane na naszym telefonie. To pozwala na dostarczenie kadrów do newsroomu czy studia postprodukcyjnego w mgnieniu oka.
Bezpośrednio w Blackmagic Cloud można rejestrować choćby pliki o rozdzielczości 8K, a dzięki plikom proxy HD, które są nagrywane równocześnie z materiałami w pełnej rozdzielczości, możemy w czasie rzeczywistym przesyłać pliki do dalszej postprodukcji, nie czekając, gdy na serwer wgrają się ogromne pliki w najwyższej dostępnej rozdzielczości.
Oprócz tego, producent przygotował również rozwiązanie o nazwie Blackmagic Cloud Storage. Jest to pamięć masowa, która synchronizuje i udostępnia pliki z chmurą, a dzięki możliwości obsługi plików proxy czy czterem portom ethernetowym 10G, platforma zapewnia dostęp do wszystkich potrzebnych materiałów – natychmiast – z możliwie najniższą latencją, co zapewnia pełną responsywność. Jest to idealne rozwiązanie do współdzielenia materiałów między montażystami, kolorystami, inżynierami dźwięku czy specjalistami odpowiedzialnymi za grafikę i animacje. Dzięki Blackmagic Cloud Storage, żaden z pracujących nad danym projektem użytkowników nie musi przechowywać plików na własnym komputerze, jednocześnie wciąż mając natychmiastowy dostęp do nich!

Jarosław Baran prezentuje jeden z konwerterów dostępnych w ofercie producenta.

W instalacjach na jakich rynkach, waszym zdaniem, najlepiej sprawdzą się rozwiązania Blackmagic Design?
Z rozwiązaniami Blackmagic Design chcemy dotrzeć m.in. do szkół i to zarówno uczelni wyższych, jak i szkół podstawowych czy średnich, również szkół profilowanych czy techników. Dzisiejsza szkoła jest kompletnie czymś innym niż miało to miejsce jeszcze kilkanaście czy choćby kilka lat temu. Chcemy budować pracownie YouTube’owe i w ramach tych pracowni prezentować właśnie oferowane przez nas rozwiązania.
Mamy w naszej ofercie oświetlenie studyjne, a od niedawna również adaptacje akustyczne, dzięki czemu jesteśmy w stanie kompleksowo zrealizować studio i to o różnej wielkości.
Chcemy budować system edukacji, tworzyć tzw. „klasy wideo” co będzie podnosiło ofertę szkoły i ją uatrakcyjniało. Dzięki temu np. uczniowie wychodząc ze szkoły średniej będą mogli ukierunkować już swoje zainteresowania, a w przypadku, gdy nie będą chcieli kontynuować nauki na poziomie wyższym, będą mieli wiedzę i umiejętności, które umożliwią im samym tworzenie kompletnych produkcji wideo.
Warto tutaj zwrócić uwagę, iż my nie tylko sprzedajemy same urządzenia, ale również zajmujemy się ich konfiguracją w ramach całościowego systemu, a choćby szukamy finansowania koniecznego, aby można było zrealizować dane wdrożenie.

Jakie rozwiązania znajdujące się w ofercie Blackmagic Design, są produktami, które najlepiej sprawdzą się na rynku proAV?
To dobre pytanie! Tak naprawdę wszystkie! Oczywiście są to przede wszystkim wszelkiego rodzaju konwertery SDI-HDMI, extendery, rozwiązania OverIP, a także matryce.
Natomiast muszę powiedzieć, iż rynek proAV zaczyna dojrzewać do tego, iż coraz większy udział będą miały w nim właśnie studia YouTube’owe i podcastowe.
O ile wciąż bardzo mocno na rynku działają najwięksi integratorzy broadcastowi, specjalizujący się w budowie wozów specjalistycznych czy wyposażaniu studiów telewizyjnych, to jednak te mniejsze i średnie studia właśnie dla YouTuberów czy innych twórców treści, czy rynek studiów w korporacjach i na uczelniach jest mocno zaniedbany i wciąż jest tutaj ogromny potencjał.
Zachęcam zatem do wsparcia się naszą wiedzą, wiedzą naszych inżynierów. W przypadku największych, najbardziej zaawansowanych projektów, służymy również pomocą inżynierów z Blackmagic Design. Chętnie pomożemy w zaprojektowaniu studia, ale nie tylko. Uważam, iż na przykład matryce wideo pracują w co drugim, tworzonym dzisiaj, projekcie na rynku AV.

Rozwiązania Blackmagic Design gotowe do dostawy do klienta! To oczywiście, tylko niewielka część z przebogatego portfolio producenta, dostępnego w ofercie firmy Expander Intgrator IT.

Wspomniałeś też, iż firma Expander Integrator IT chce kreować również wiele projektów na rynku sportowym, a co za tym idzie wdrażać tam rozwiązania Blackmagic Design. Czy możesz przybliżyć jakiego rodzaju będą to projekty?
Dzisiaj w zasadzie każdy już stadion ma własną reżyserkę, w której, w trakcie meczów, realizowana jest oprawa i tam właśnie bardzo często wykorzystywane są rozwiązania Blackmagic Design. Jest jednak cały szereg innych elementów, które doskonale mogą pomóc obiektom w skomercjalizowaniu wydarzeń sportowych. Mowa tutaj np. o Kiss Camach, prezentowanych przed meczem i w jego trakcie materiałach itp.
My proponujemy również klubom budowanie studiów YouTube’owych, czy studiów do realizacji zdjęć, z odpowiednią scenografią i pełną adaptacją akustyczną. Może być to znakomite miejsce np. do realizacji wywiadów przedmeczowych, konferencji prasowych itp.
Wspólnie z naszą firmą LiveLAB oraz klubami sportowymi zaczynamy również promować jeszcze jeden format, a więc telewizję klubową.
Oczywiście konkretne stacje telewizyjne mają prawa do transmisji wydarzeń sportowych. Jednak kluby chcą i wręcz powinny maksymalnie komercjalizować sam dzień meczowy. Nie tylko w ciągu 90 minut meczu, ale również dużo przed i chwilę po spotkaniu. To jest oczywiście cały szereg wyzwań z którymi mierzymy się, współpracując z klubami, ale w skrócie, wraz z naszymi partnerami chcemy zaproponować klubom ekstraklasowym, pierwszoligowym możliwość stworzenia wewnętrznej telewizji klubowej. Tworzone przez nią materiały, takie jak wywiady z zawodnikami, sztabem, relacje z treningów czy wyjazdowych meczy, mogą być później emitowane na nośnikach znajdujących się na stadionie, takich jak ekrany LED czy monitory zainstalowane wewnątrz stadionu. Oczywiście te materiały mogą zostać wzbogacone o treści reklamowe, co umożliwi samofinansowanie telewizji, a choćby generowanie dla klubu dodatkowych przychodów.
Te same materiały mogą być z powodzeniem wykorzystywane także na klubowym kanale YouTube, na oficjalnych stronach czy w social mediach.
Z pomocą w tworzeniu takich materiałów przychodzi fakt, iż kamery Blackmagic Design mogą pracować również jako kamery mobilne, mogą być obudowywane klatkami, jesteśmy w stanie dodać transmitery do niskolatencyjnej transmisji live itd.

Kamery marki Blackmagic Design można z łatwością zabudować w formie kompletnego rigu, który zapewni wygodną i komfortową pracę np. w trakcie streamingów czy realizacji live.

Jacy klienci powinni się zainteresować oferowanymi przez was rozwiązaniami Blackmagic Design i was odwiedzić?
Myślę, iż przede wszystkim specjaliści reprezentujący różne sektory rynku AV. Specjaliści działający w tych obszarach, integratorzy, projektanci instalacji AV, powinni zauważyć niszę, która się pojawiła, a więc wdrażanie rozwiązań broadcastowych ze średniej i nieco niższej półki właśnie od instalacji stałych. Uważam, iż np. hotele są znakomitym przykładem miejsca, które potrzebuje takich rozwiązań jak te, które w ofercie ma firma Blackmagic Design. Każdy hotel, w którym znajduje się sala konferencyjna, potrzebuje kamer, systemów realizacji i transmisji, które umożliwią pokazywanie organizowanych wydarzeń np. na znajdujących się w różnych jego częściach monitorach, ale także np. na oficjalnym kanale YouTube czy na kanałach organizatorów wydarzeń. I wcale nie mówimy tutaj o bardzo skomplikowanych produkcjach. Hotele naprawdę bardzo gwałtownie i łatwo mogą produkować, transmitować i prezentować treści.
Jeszcze raz chciałbym podkreślić, iż rozwiązania Blackmagic Design to kompletny ekosystem od kamery do postprodukcji. Pomożemy uzupełnić instalację AV o adekwatne rozwiązania, przeszkolimy, pomożemy w uświadomieniu klientów końcowych, dlaczego takie rozwiązania są im potrzebne, chętnie nauczymy również odbiorców, jak posługiwać się poszczególnymi rozwiązaniami.
Zachęcamy do tego, aby spotkali się z nami projektanci AV, a także projektanci z sektora niskich prądów, bo moim zdaniem niedługo tych projektów wykorzystujących rozwiązania wideo, będzie naprawdę ogrom. I warto zapoznać się z nimi już dzisiaj, żeby nie przespać tych zmian na rynku.
Oczywiście do jednego z naszych dwóch showroomów, znajdujących się na Stadionie Miejskim im. Henryka Reymana w Krakowie oraz przy ul. Suchej 2 w Krakowie zapraszamy również integratorów AV, a także klientów końcowych, którym z powodzeniem możemy zaprezentować, jak wygląda oferta rozwiązań Blackmagic Design i dlaczego powinni się oni nimi zainteresować!

rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”

Idź do oryginalnego materiału