
Polska armia modernizuje kołowe transportery opancerzone Rosomak, wyposażając je w nowoczesne kamery termowizyjne KLW-1R krajowej produkcji. To kolejny krok w kierunku unifikacji i repolonizacji najistotniejszych komponentów naszego sprzętu wojskowego.
Wrocławska 4. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła właśnie nowe postępowanie dotyczące zakupu kamer KLW-1R, które mają trafić na wyposażenie KTO Rosomak z wieżami Hitfist-30P. Choć szczegółowa specyfikacja zamówienia pozostaje dostępna wyłącznie dla zaproszonych wykonawców, wiadomo już, iż jedynym kryterium przetargu będzie cena. Termin składania ofert upływa 5 sierpnia, a dostawa kamer powinna nastąpić w ciągu 80 dni od podpisania umowy.
Termowizja made in Poland
Jak zauważa redakcja Defence24, nie jest to pierwsze tego typu zamówienie. Wojsko sukcesywnie od 2022 r. wymienia kamery Tilde FC włoskiej produkcji na nowoczesne systemu pochodzenia krajowego. Kamery KLW-1R produkowane przez spółkę PCO nie tylko mają poprawić jakość obserwacji i rozpoznania, ale także wesprą standaryzację sprzętu, ułatwiając jego integrację z innymi platformami, jak czołgi PT-91, Leopard 2PL czy zmodernizowane T-72.
Modernizacja Rosomaków poprzez montaż KLW-1R to sygnał dobrych zmian. Zamiast importu rozwiązań z zagranicy, coraz częściej wybierane są produkty rozwijane lokalnie, dopasowane do polskich warunków i potrzeb.
Czym charakteryzuje się KTO Rosomak?
Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli polskiej armii. Został zaprojektowany z myślą o maksymalnej mobilności i wszechstronności. w tej chwili stanowi trzon wyposażenia jednostek zmechanizowanych Wojska Polskiego. W wariancie bojowym mierzy około 7,8 m długości i 2,8 m szerokości, a jego wysokość sięga 3,3 m. Dzięki mocnemu silnikowi wysokoprężnemu o mocy przekraczającej 490 KM Rosomak porusza się z prędkością do 100 km/h po drogach i może pływać z prędkością do 10 km/h. Pozwala mu to operować w trudnym, zróżnicowanym terenie.
Zasięg operacyjny transportera to w sprzyjających warunkach aż 700 km. Pojazdy są oparte na fińskim projekcie modelu Patria AMV, jednak zostały znacząco zmodyfikowane. Dzięki pancerzowi zgodnemu ze standardem STANAG 4569A pojazd chroni załogę przed ostrzałem z broni kalibru do 14,5 mm, a opcjonalne dopancerzenie zwiększa bezpieczeństwo, choć ogranicza zdolność pływania.
*Źródło zdjęcia wprowadzającego: rosomaksa.pl