
Stało się to, czego nikt się nie spodziewał (a najmniej chyba Adobe).
Affinity, od marca należąca do Canvy, ogłosiła całkowitą zmianę modelu biznesowego. Nowa, przeprojektowana i zunifikowana aplikacja Affinity, łącząca w sobie funkcje Photoshopa, Illustratora i InDesign, jest od dzisiaj dostępna dla wszystkich całkowicie za darmo.
To historyczny ruch, który bezpośrednio rzuca wyzwanie dominacji Adobe i promowanemu (niektórzy wolą określenie wciskanemu na siłę) przez twórców Photoshopa i Premiere modelowi subskrypcyjnemu.

Decyzja jest odpowiedzią na rosnącą frustrację branży kreatywnej, związanej z rosnącymi kosztami systemu i przymusowymi abonamentami. Zamiast trzech oddzielnych programów (Photo, Designer, Publisher), Affinity oferuje teraz jedną, potężną i zintegrowaną aplikację, która ma obsługiwać wszystkie potrzeby profesjonalistów – od edycji zdjęć, przez grafikę wektorową, po skład DTP.
Kluczową zmianą jest też nowy, ujednolicony format pliku, który jest w pełni nieniszczący i obsługuje wszystkie funkcje (warstwy, edycję) w jednym miejscu. Aplikacja zachowuje przy tym pełną kompatybilność z plikami branżowymi, takimi jak PSD (Photoshop), AI (Illustrator), PDF czy SVG. Całość działa na nowym, wysokowydajnym silniku, który ma pozwalać na edycję przy 10 000 000% powiększenia i obsługę tysięcy warstw w czasie rzeczywistym.
![]()
Jaki jest więc model biznesowy? Podstawowa, w pełni profesjonalna aplikacja Affinity jest darmowa i nie wymaga subskrypcji. „Kreatywna wolność nie powinna wiązać się z kosztami” – deklaruje firma. Haczyk, a adekwatnie model zarobkowy, opiera się na integracji z ekosystemem Canvy. jeżeli użytkownik zechce skorzystać z zaawansowanych, generatywnych funkcji Canva AI (takich jak Generatywne Wypełnienie czy Usuwanie Tła) bezpośrednio w Affinity, będzie musiał posiadać płatną subskrypcję premium Canvy.
To dopiero początek ofensywy Canvy i Affinity, które zapowiadają dalsze inwestycje w profesjonalne narzędzia. Nowe, darmowe Affinity jest już dostępne do pobrania na systemy macOS i Windows. Wersja na iPada ma pojawić się w przyszłym roku.
Jeśli artykuł Rewolucja w branży kreatywnej. Cały pakiet Affinity jest od dzisiaj darmowy nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

4 godzin temu
















