Innowacyjny silnik XTS-210 firmy LiquidPiston ma szansę zrewolucjonizować generowanie energii na potrzeby wojska dzięki swojej kompaktowej i wysoce wydajnej konstrukcji. Startup opracował 10-kW generator dla Armii USA, który jest czterokrotnie mniejszy i lżejszy niż w tej chwili używany przez armię zestaw prądotwórczy MEP-1040 napędzany dieslem.
Armia USA doczekała się wyjątkowego generatora
Ważący zaledwie 95 kg generator jest łatwy do transportu przez czterech członków załogi, co stanowi znaczącą przewagę logistyczną. Jego niewielkie rozmiary rzędu ledwie 0,83 metra sześciennego znacznie ułatwiają przechowywanie w porównaniu do tradycyjnych modeli, które zajmują około 3,4 metra sześciennego. Ponadto generator może być zasilany różnymi rodzajami paliwa, a w tym paliwem lotniczym, benzyną, dieslem, propanem lub wodorem, co czyni go wszechstronnym narzędziem dostosowanym do różnorodnych potrzeb wojskowych na polu bitwy.
Czytaj też: Zniszczenie prosto z drukarek. Marynarka USA ma tajny plan
Sercem tego generatora jest silnik XTS-210, oparty na odwróconej konstrukcji rotacyjnej Wankla. W przeciwieństwie do tradycyjnego silnika Wankla, który ma trójkątny wirnik w obudowie w kształcie orzecha ziemnego, projekt LiquidPiston wykorzystuje wirnik w kształcie orzecha w obudowie o trzech płatach. Ta nowatorska konfiguracja, w połączeniu ze stacjonarną komorą spalania, pozwala silnikowi osiągać wysoką kompresję oraz bezpośredni wtrysk paliwa, co skutkuje gęstością mocy sięgającą 1,5 konia mechanicznego na funt. Silnik waży zaledwie 19 kg i dostarcza imponujące 25 koni mechanicznych, co sprawia, iż jest pięciokrotnie mocniejszy od silnika diesla o tych samych rozmiarach. Dzięki temu, iż ma tylko dwie ruchome części – wirnik i wał – konstrukcja ta zwiększa trwałość i zmniejsza problemy z emisjami, które zwykle towarzyszą silnikom Wankla.
LiquidPiston poświęcił 20 lat na udoskonalanie tej technologii, a 10-kW generator stanowi aktualnie istotny krok w kierunku zastosowań komercyjnych. Chociaż silnik był już testowany w mniejszych projektach, takich jak samoloty i gokarty, to jego wykorzystanie w generatorach wojskowych daje możliwość sprawdzenia jego niezawodności w bardziej wymagających warunkach.