W ostatnich latach renowacja – odnowiony rynek, a zwłaszcza rynek telefonów, kwitnie. Błyskawiczny wzrost firm z tego sektora ma zasięg globalny. Jest szczególnie zauważalny w całej Europie, a w szczególności we Francji.
„Ja jestem, ty jesteś, dzisiejsza ludzkość jest całkowicie zależna od technologii cyfrowej” twierdzi Frédéric Bordage, założyciel niezależnego kolektywu GreenIT. fr w 2004 r. Produkcja najnowocześniejszego sprzętu jest w tej chwili szczególnie kosztowna dla planety. Jak daleko jesteśmy gotowi się posunąć, aby powiększyć rozmiar telewizora, który dumnie wisi w salonie? „W przypadku telefona, 80 do 90% wpływu na środowisko pochodzi z fazy produkcji. Regeneracja i naprawa są pierwszymi dźwigniami, które należy zmobilizować, szczególnie w Europie, ponieważ są to dźwignie, nad którymi mamy kontrolę”, mówi Maxime Efoui-Hess, inżynier ds. cyfrowych i branżowych w The Shift Project. Dla Frédérica Bordage’a obserwacja jest taka sama: „Ponad trzy czwarte wpływu technologii cyfrowej na środowisko jest związane z produkcją sprzętu”
Zmiana mentalności
Wraz z pojawieniem się Back Market, który „ewangelizuje” ponowne wykorzystanie i gospodarkę solidarną, mentalność się zmienia. „Dzięki reklamie „Nowe jest stare”, Back Market przyciąga całe pokolenie, które uważa, iż znacznie fajniej jest zoptymalizować swój budżet i środowisko” – mówi Isabelle Albert, autorka Tech it green: digital transformations and ecological transitions (2020). „Zazwyczaj programista blockchain nie może pracować na odnowionym sprzęcie. Ale za każdym razem polecamy pierwszy regenerowany sprzęt, który stawiamy w pełnej zgodności z potrzebami firm „- mówi Alexis Valero, który szczyci się tym, iż ma dla swoich trzydziestu pracowników tylko odnowiony sprzęt. „Sprzedawca, który właśnie otwiera PowerPointa, e-maile i pliki PDF, nie ma ważnego i racjonalnego powodu, aby pracować nad najnowszym MacBookiem M1”.
Rynek odnowionych telefonów
W ostatnich latach odnowiony rynek, a zwłaszcza rynek telefonów, kwitnie. Błyskawiczny wzrost firm z tego sektora ma zasięg globalny. Jest szczególnie zauważalny w całej Europie, a w szczególności we Francji. W sprzedaży odnowionych produktów high-tech cena często wydaje się być pierwszą motywacją do zakupu. Dla przypomnienia, definicja terminu regeneracja jest następująca: odnowiony produkt to już używany towar, który został odnowiony lub naprawiony w celu ponownego wprowadzenia go do obrotu. W przeciwieństwie do prostego urządzenia z drugiej ręki, był on przedmiotem ukierunkowanych testów i kontroli w celu zapewnienia jego żywotności, a także warunków pracy.
Rynek odnowionych telefonów wzrósł o 15% w 2021 r. w porównaniu z rokiem poprzednim. Rekordowa liczba, która znacznie przewyższa wzrost rynku nowych telefonów (+4,5%) według najnowszego raportu opublikowanego przez Counterpoint Research, firmę specjalizującą się w produktach dla branży TMT (technologia, media i telekomunikacja). Coraz bardziej widoczny staje się trend: zakup odnowionych urządzeń (a zwłaszcza telefony), które miały już pierwsze życie, ale naprawione, odnowione z nowymi komponentami, przetestowane i ponownie wprowadzone do obiegu po obniżonej cenie z gwarancją. W zależności od ich stanu (istnieje kilka „klas” wskazujących na poziom zużycia – ślady lub mikro zadrapania na obudowie, na ekranie …), mogą oferować usługi bardzo zbliżone do nowych, ciesząc się zaletami okazji.
Światowy kryzys i pandemia
Światowy kryzys zdrowotny głęboko zmienił nawyki konsumentów na całym świecie, zwłaszcza w zakresie konsumpcji, która dziś chce być bardziej odpowiedzialna i cyrkulacyjna. Odnowiony rynek telefonów nie uniknął tego głównego trendu. Potrzeby i wartości przedstawione w czasie pandemii znalazły zatem konkretną odpowiedź na odnowionym rynku. Konsekwencja? Prawie 60% Francuzów kupiło lub twierdzi, iż zamierza kupić odnowiony telefon (+7 punktów). Podobnie, jeżeli 83% Francuzów zachowało jeden lub więcej telefonów w 2018 r. (bez ich używania), teraz 59% odsprzedało je, aby można je było odnowić.
Liczba ta wzrasta choćby do 66% dla osób poniżej 35 roku życia. Należy jednak podkreślić, iż zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne i nie jest jedynym przywilejem pokolenia Z: 52% wyżu demograficznego twierdzi również, iż zamierza kupić odnowiony telefon!
Globalny sukces odnowionych telefonów
Odnowiony rynek przeżywa ogromną eksplozję na całym świecie. Kraje Ameryki Łacińskiej i Indie odnotowują największy wzrost (odpowiednio +29% i +25% w latach 2020-2021) według Counterpoint Research. Nic dziwnego, iż Stany Zjednoczone i Azja Południowo-Wschodnia również podążają za tą krzywą wzrostową (z +15% i +12%), a następnie Chiny (+10%), związane z Europą. Szacuje się, iż odnowiony rynek będzie reprezentował ponad 330 milionów telefonów w 2023 roku na całym świecie (co stanowi od 60 do 70 miliardów euro).
Bardziej przystępne cenowo telefony z dominacją Apple i Samsunga
W ciągu ostatnich dwóch lat odnotowano średni wzrost cen nowych telefonów o 17,1%. Średnia cena tych urządzeń wynosi 450 € . Nic więc dziwnego, iż konsumenci coraz częściej szukają odnowionych telefonów, które są zwykle oferowane od 30 do 40% taniej niż nowe modele! Wybór odnowionego umożliwia nabycie wysokiej klasy telefona w przystępnej cenie.
Dotyczy to w szczególności iPhone’a firmy Apple i Samsunga Galaxy, które dominują na odnowionym rynku telefonów. Według wewnętrznej analizy grupy Indexia, spośród 20 telefonów sprzedawanych we Francji, 14 to iPhone’y i 4 modele Samsunga. Zjawisko to tłumaczy się głównie wysoką ceną zakupu tych telefonów na nowym rynku. Właściciele pozbywają się go średnio po roku lub dwóch latach użytkowania, co pozwala utrzymać wysoką wartość rezydualną, która motywuje do działania odsprzedaży. Jednak Indexia zauważa pojawienie się innych marek w tym odnowionym sektorze, takich jak Huawei czy Xiaomi, które oferują alternatywę dla hegemonii Apple i Samsunga.
Decyduje ekologia
Odnowiony rynek jest częścią prawdziwego pozytywnego koła pod względem ekologii i gospodarki o obiegu zamkniętym. Według danych ADEME (Francuskiej Agencji ds. Transformacji Ekologicznej) nowy telefon komórkowy generuje prawie 199 gramów odpadów elektronicznych, podczas gdy odnowiony model wytwarza o 88% mniej. Co więcej: zakup odnowionych telefonów przez Francuzów pozwoliłby uniknąć 229 000 ton surowców i 70 000 ton ekwiwalentu CO2 w 2020 roku.
Konsumenci są teraz w pełni świadomi polityki producentów. Francuski kodeks konsumencki uznaje planowane postarzanie za przestępstwo od 2015 r., Jest to jednak prawie zakładane (jak Apple, który publicznie stwierdził, iż urządzenia z systemem iOS mają żywotność średnio 3 lat). Dlatego często zdarza się, iż telefony „umierają” po półtora roku lub dwóch latach użytkowania. Wynik? Zdecydowana większość tych urządzeń trafia na wysypisko, dołączając do około 1,4 miliona ton odpadów elektronicznych i elektrycznych wytwarzanych każdego roku przez Francuzów.
Jeff Fieldhack, dyrektor ds. badań przeprowadzonych przez Counterpoint Research, wyjaśnia, iż „w interesie zrównoważonego rozwoju niektórzy producenci OEM zaczęli reklamować i zapewniać wszystkich interesariuszy o swoich zrównoważonych praktykach, od zamówień i produkcji po koniec cyklu życia urządzenia. Jest to szereg bieżących inicjatyw, które będą się rozwijać. „
Nie tylko telefony
Po odnowionych telefonach przyszła kolej na nowe produkty, które zostaną dotknięte tym zjawiskiem: małe / duże urządzenia gospodarstwa domowego, komputery, rowery, opieka nad dziećmi, produkty luksusowe, meble, gry i zabawki … Zakup odnowionych urządzeń to podejście, które interesuje coraz więcej konsumentów.Te zmiany paradygmatu popychają coraz więcej nabywców do korzystania z odnowionych urządzeń.
badanie przeprowadzone przez Counterpoint Research Institute pokazuje, iż odnowiony rynek wzrósł o 15% na całym świecie w 2021 roku. Dla porównania, w 4 r. wzrosła ona tylko o 2020%. Boom w sprzedaży sprzętu komputerowego po lockdownach jest jedną z przyczyn tego szybkiego wzrostu.
Biznes, który rośnie dzięki telefonom
W 2017 roku sprzedano 140 milionów odnowionych telefonów, co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z 2016 rokiem, wynika z badania przeprowadzonego w tym roku przez firmę badawczą Counterpoint Research, specjalizującą się w firmach technologicznych w sektorze telefonów komórkowych. We Francji w ubiegłym roku sprzedano ponad 2 miliony urządzeń, co stanowi 10% sprzedaży telefonów komórkowych w tym kraju. Liczba ta prawie podwoiła się w ciągu niecałych dwóch lat. Ale dlaczego taki boom? W obliczu coraz bardziej wyrafinowanych, ale rekordowych cen telefonów, konsumenci zwracają się ku tańszym rozwiązaniom, w tym odnowionym telefonom. W przeciwieństwie do produktu używanego, zostanie całkowicie odnowiony, ze znacznie niższą ceną sprzedaży. Ponadto regeneracja zmniejsza ekologiczne konsekwencje telefonii komórkowej poprzez wydłużenie jej żywotności. W ciągu dwóch lat 85 do 95% emisji CO2 nowego telefona będzie wynikać z jego produkcji. W obliczu produktów elektronicznych, telefonów, zawsze bardziej wyrafinowanych i wyświetlanych w wygórowanych cenach, regeneracja okazuje się niezawodną i atrakcyjną alternatywą. Nierzadko zdarza się, iż najnowocześniejsze telefony oferowane w cenie -50% w głównych zakładach remontowych, zmniejszając jednocześnie przepaść cyfrową, udostępniając technologie informacyjne jak największej liczbie osób. Według 5. edycji barometru „rynek telefonów używanych”, 51% Francuzów planuje kupić odnowiony telefon od profesjonalisty. Inni europejscy konsumenci wydają się być tego samego zdania, ponieważ ta opinia popierająca renowację dotyczy 54% Niemców i 67% Rumunów. Liczby te doskonale odzwierciedlają stan rynku regeneracji w całej Europie: sukces idący z duchem czasu, który wciąż zyskuje na popularności.
Wybór odnowionego telefona zamiast nowego pozwala uniknąć 87 do 64% rocznego wpływu na środowisko (z wyłączeniem promieniowania jonizującego) i zapobiega wydobyciu 76,9 kg surowców, unikając emisji 4,6 kg gazów cieplarnianych rocznie użytkowania.
Zmiana nawyków
Obecnie część firm oferujących odnowione telefony odróżnia się od swoich konkurentów, oferując je w sklepach stacjonarnych, aby zapewnić lokalną obsługę i ze względu na przejrzystość wobec klientów, aby umożliwić im zobaczenie, co kupują, bez żadnych niespodzianek.
Zrodzony z ambicji i innowacji przedsiębiorcy Sadriego Fegaiera, Hubside.Store oferuje oprócz naprawy i regeneracji urządzeń, szereg produktów i usług w celu optymalizacji siły nabywczej poprzez promowanie ponownego użycia, wydłużenie cyklu życia produktów i wynajem „przydatny” do zakupu nieużywanych urządzeń: telefony lub produkty multimedialne odnowione po niższych kosztach (do 40% tańsze niż nowe, gwarancja na 24 miesiące, wśród największych światowych marek, odnowiona we Francji przez własnych ekspertów w warsztacie naprawczo-regeneracyjnym), oferty serwisowe, które wyposażają całą rodzinę: karta lojalnościowa, aby zaoszczędzić pieniądze dzięki zwrotowi gotówki, oferta odkupu na odnowienie swoich produktów multimedialnych po niższych kosztach, poprzez miesięczną subskrypcję i wiele innych.
Back Market
Francuski start-up Back Market ma wiatr w żagle. Założona pod koniec 2014 roku firma początkowo koncentrowała się na sprzedaży odnowionych telefonów, oferując zewnętrznym sprzedawcom (specjalistom, supermarketom, markom itp.) sprzedaż swoich starych produktów na swojej platformie. Od tego czasu poszerzyła swoją ofertę i oferuje sprzęt komputerowy czy konsole do gier – dwie kategorie szczególnie poszukiwane w tej chwili – ale także sprzęt AGD czy narzędzia. Yann du Rusquec z funduszu Eurazeo, który wszedł już do kapitału firmy w 2018 roku stwierdził: „Back Market ma potencjał, aby stać się platformą odniesienia gospodarki o obiegu zamkniętym dla produktów elektronicznych, a może i poza nią”.
Zadowolenie klienta, kluczowa kwestia
Prowadzona przez Goldman Sachs zbiórka funduszy odzwierciedla przede wszystkim chęć firmy do rozwoju międzynarodowego, w szczególności w Stanach Zjednoczonych, które są w tej chwili drugim co do wielkości rynkiem firmy – wiedząc, iż Francja przez cały czas stanowi nieco ponad połowę jej obrotów. „Naszą wizją jest, aby w niedalekiej przyszłości renowacja stała się normą, a zakup nowych produktów alternatywą. jeżeli jednak chcemy zdemokratyzować ten nowy sposób konsumpcji, musimy to zrobić przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych „- mówi Thibaud Hug de Larauze, dyrektor generalny i współzałożyciel Back Market. Jednocześnie start-up wzmocni swoją obecność na rynku europejskim, szczególnie w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Wreszcie, ma mocny argument, aby przekonać nowych konsumentów, aby mu zaufali. W kontekście recesji gospodarczej, która jest równoznaczna ze spadkiem siły nabywczej, jego przecenione oferty są zaletą. „Dla wielu to nie jest czas na zakup iPhone’a za 1 500 euro”, zgadza się Thibaud Hug de Larauze.
Dlaczego odnowiony sprzęt ma przyszłość
- Spełnia oczekiwania konsumenta, który ma wybór między nowym, mniej i mniej przystępnym finansowo rynkiem a rynkiem wtórnym, który nie jest zbyt uspokajający.
- Wartość tych produktów jest często zmniejszana o połowę w ciągu dwóch lat. To nie przypadek, iż 90% odnowionych produktów dotyczy marek Apple i Samsung.
- Zniknięcie dotacji wśród operatorów sprzyja popytowi na odnowione produkty.
- W grę wchodzi również moda na gospodarkę o obiegu zamkniętym, troska o ochronę środowiska i kwestia planowanego skracania cyklu życia.
Jak to się robi?
W Poilley, w kanale La Manche, technicy i inżynierowie z Remade, wiodącej francuskiej witryny z odnowionymi produktami elektronicznymi, z ilością 400 000 telefonów i 50 000 tabletów rocznie, konfigurują urządzenia. W ten sposób płyta główna iPhone’a X zostanie najpierw przetestowana, a następnie produkt zdemontowany, dane osobowe usunięte, ekran przerobiony, powłoka, piaskowana i wypolerowana. W sumie operacja trwa dwie godziny. Stworzyliśmy prawdziwy proces przemysłowy, mówi Matthieu Millet, który stworzył Remade w 2013 roku. Jesteśmy w stanie sprawdzić wszystkie komponenty i złożyć je razem, aby konsument nie zastanawiał się nad baterią przy zakupie używanego telefonu. Musimy być czujni na tym rynku. Wielu graczy jest zbyt oportunistycznych, kupuje używane baterie bez certyfikatu – dodał.
Tworząc własną strukturę, aktorzy starają się eksportować swój model. Lider Remade, obecny już w Stanach Zjednoczonych, przyglądają się kilku krajom europejskim, ale także Maroku i Bliskiemu Wschodowi. Jego rywal Recommerce zamierza wykorzystać część swoich nowych funduszy na podbój Ameryki i udział w zewnętrznych operacjach wzrostu. Od lutego Back Market znajduje się w fazie rozruchu w Stanach Zjednoczonych. A jutro producenci nie uciekną od pytania o drugie życie. «Nie będą już mieli wyboru w obliczu niedoboru surowców, takich jak kobalt czy lit – mówi Vianney Vaute, jeden z założycieli Back Market