Aby uprościć to doświadczenie, NVIDIA stworzyła Project G-Assist, eksperymentalnego asystenta AI, który działa lokalnie na komputerach PC wyposażonych w GeForce RTX AI. G-Assist pomaga użytkownikom kontrolować szeroki zakres ustawień komputera, od optymalizacji ustawień gry i systemu, tworzenia wykresów liczby klatek na sekundę i innych kluczowych statystyk wydajności, po kontrolowanie wybranych ustawień urządzeń peryferyjnych, takich jak oświetlenie – a wszystko to dzięki podstawowych poleceń głosowych lub tekstowych.
Asystent systemu Project G-Assist
Project G-Assist wykorzystuje specjalnie dostrojony model języka małego (SLM) do wydajnej interpretacji instrukcji w języku naturalnym i wywoływania różnych interfejsów API komputerów PC firmy NVIDIA i innych firm w celu wykonywania działań na komputerze PC.
G-Assist może zapewnić diagnostykę w czasie rzeczywistym i zalecenia dotyczące łagodzenia wąskich gardeł systemu, poprawy wydajności energetycznej, optymalizacji ustawień gier, podkręcania procesora graficznego i wielu innych.
Może tworzyć wykresy i eksportować różne wskaźniki wydajności, takie jak między innymi liczba klatek na sekundę, opóźnienia, wykorzystanie procesora graficznego, temperatury.
Może odpowiedzieć na pytania dotyczące Twojego komputera lub systemu NVIDIA na karcie graficznej GeForce RTX.
G-Assist może choćby sterować wybranymi urządzeniami peryferyjnymi i aplikacjami dzięki prostych poleceń, umożliwiając użytkownikom porównywanie lub dostosowywanie prędkości wentylatorów lub zmianę oświetlenia na obsługiwanych urządzeniach Logitech G, Corsair, MSI i Nanoleaf.
G-Assist będzie dostępny za pośrednictwem nakładki aplikacji NVIDIA, a użytkownicy będą mogli wpisywać polecenia w interfejsie czatu lub przytrzymywać klawisz skrótu „Naciśnij i mów”, aby rozmawiać z G-Assist.
Sztuczna inteligencja na urządzeniu
W przeciwieństwie do ogromnych modeli sztucznej inteligencji hostowanych w chmurze, które wymagają dostępu online i płatnych subskrypcji, G-Assist działa na karcie graficznej GeForce RTX. Oznacza to, iż jest responsywny, darmowy i można go używać w trybie offline.
Pod maską G-Assist wykorzystuje model Instruct oparty na lamach z 3 miliardami parametrów, upakując zrozumienie języka w niewielkim ułamku wielkości – znacznie poniżej 1% – dzisiejszych wielkoskalowych modeli sztucznej inteligencji. Dzięki temu G-Assist może działać na szerokiej gamie sprzętu RTX z dobrą wydajnością. A wraz z szybkim tempem badań nad SLM, te kompaktowe modele co kilka miesięcy stają się coraz bardziej wydajne i wydajne.
Gdy G-Assist zostanie poproszony o pomoc – na przykład w celu optymalizacji ustawień graficznych lub sprawdzenia temperatury procesora graficznego – procesor graficzny RTX na krótko przydziela część swojej mocy do wnioskowania AI. W ciągu tych kilku sekund może wystąpić krótki spadek szybkości renderowania, jeżeli grasz lub uruchamiasz inną aplikację obciążającą procesor graficzny. Gdy G-Assist zakończy swoje zadanie, procesor graficzny powraca do zapewniania pełnej wydajności gry lub aplikacji.
Wspierający asystenci dla partnerów i majsterkowiczów społeczności
G-Assist opiera się na NVIDIA ACE – tym samym pakiecie technologii AI, którego twórcy gier używają do tchnięcia życia w NPC. Producenci OEM i niezależni dostawcy systemu już wykorzystują technologię ACE do tworzenia niestandardowych asystentów AI, takich jak G-Assist.
MSI zaprezentowało na targach CES silnik „AI Robot”, zaprojektowany do obsługi asystentów AI wbudowanych w MSI Center i MSI Afterburner. Logitech wykorzystuje ACE do opracowania inteligentnego asystenta AI Streamlabs wraz z interaktywnym awatarem, który może rozmawiać ze streamerem, komentować rozgrywkę i nie tylko. HP pracuje także nad wykorzystaniem funkcji ACE do obsługi asystentów AI w Omen Gaming Hub.
Oprócz partnerów branżowych otwieramy te ramy dla szerszej społeczności AI. Narzędzia takie jak CrewAI, Flowise i LangFlow będą mogły wykorzystać tę usługę, umożliwiając entuzjastom i programistom integrację funkcji wywoływania funkcji z niskokodowymi, dostosowywalnymi przepływami pracy przetwarzania języka, aplikacjami AI i przepływami agentów.
Sam G-Assist został zaprojektowany tak, aby społeczność mogła go rozszerzać. NVIDIA opublikuje repozytorium GitHub z przykładami do tworzenia „wtyczek”, które uczą dodatkowej funkcjonalności G-Assist. Majsterkowicze będą mogli definiować funkcje w prostych formatach JSON, a następnie przesyłać je do firmy NVIDIA w celu sprawdzenia i potencjalnego włączenia, udostępniając te nowe możliwości innym. Przed połączeniem wtyczki można przetestować lokalnie, umieszczając pliki konfiguracyjne w wyznaczonym katalogu, co umożliwi G-Assist ich załadowanie i zinterpretowanie.
Szczegóły dotyczące tworzenia, udostępniania i ładowania wtyczek będą dostępne w dokumentacji z repozytorium GitHub po uruchomieniu G-Assist. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, co wymyśli społeczność!
Projekt G-Assist: dostępny w aplikacji NVIDIA w lutym
W 2013 roku wprowadziliśmy na rynek oprogramowanie GeForce Experience z optymalnymi ustawieniami gry, które automatycznie konfigurują opcje gry w celu zapewnienia płynnej rozgrywki dzięki jednego kliknięcia. Na przestrzeni lat dziesiątki milionów graczy kliknęło „Optymalizuj”.
Teraz sztuczna inteligencja odblokowała nowe sposoby inteligentnej interakcji i optymalizacji komputerów PC RTX AI. Po wydaniu w lutym projekt G-Assist pojawi się na karcie Strona główna aplikacji NVIDIA jako nowy wpis w sekcji Odkryj, który właściciele kart GeForce RTX będą mogli pobrać i zainstalować.