Źródło: Blog Avid
Aktualizacja systemu Pro Tools 2024.6 jest już dostępna i wprowadza znaczące nowe możliwości zarówno dla klientów z branży muzycznej, jak i audio post, w tym obsługę ARA 2 dla rozwiązań od iZotope, Synchro Arts i Sound Radix, dwie nowe dołączone wtyczki efektów MIDI od Mixed In Key oraz eksport sesji dla Media Composer. Wydanie to zawiera również ulepszenia Dolby Atmos®, wizualizację nut MIDI, ulepszone wyszukiwanie i importowanie danych sesji, ulepszenia lokalizacji pamięci i wiele innych.
Aby uzyskać szczegółowy przegląd techniczny nowych funkcji, zapoznaj się z przewodnikiem „Co nowego w Pro Tools 2024.6” i informacjami o wersji tutaj. Aby uzyskać podsumowanie wszystkich ostatnich wydań i nie tylko, odwiedź stronę Co nowego w Pro Tools.
OBSŁUGA WTYCZEK ARA 2
Wersja 2024.6 dodaje obsługę ARA 2 dla sześciu wiodących w branży wtyczek, w tym iZotope RX Spectral Editor, Synchro Arts RePitch, VocAlign i Revoice Pro, a także Sound Radix Auto-Align 2 i Auto-Align Post 2. Wraz z istniejącą integracją Celemony Melodyne, obsługa ARA 2 umożliwia użytkownikom znacznie szybsze i łatwiejsze korzystanie z tych narzędzi w Pro Tools bez konieczności zaokrąglania dźwięku. Dodatkowo, klienci z aktywnymi subskrypcjami i wieczystymi planami aktualizacji automatycznie otrzymają iZotope RX 11 Spectral Editor i Synchro Arts RePitch Elements jako część tego wydania. Zapoznaj się z poniższymi blogami, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat każdej wtyczki.
Dowiedz się więcej o integracji iZotope RX Spectral Editor ARA 2 Pro
Dowiedz się więcej o integracji Sychro Arts RePitch, Revoice i VocAlign ARA 2
Dowiedz się więcej o integracji Sound Radix Auto-Align 2 i Auto-Align Post 2 ARA 2
NOWE DOŁĄCZONE WTYCZKI MIDI
2024.6 udostępnia klientom Pro Tools dwie nowe wtyczki MIDI firmy Mixed In Key: Captain Chords Lite i Human Lite. Captain Chords Lite to idealny towarzysz do pisania piosenek, który pozwala użytkownikom wybrać dowolną tonację i natychmiast tworzyć akordy do wypróbowania, z pełną kontrolą nad inwersjami, podstawieniami i przejściami. Captain Chords Lite zawiera również bibliotekę progresji akordów i rytmów do eksperymentowania i tworzenia czegoś niesamowitego. Wtyczka Human Lite dodaje organiczny charakter żywych muzyków do kwantyzowanych występów MIDI, pętli, a choćby całych utworów. Wtyczki Captain Chords Lite i Human Lite są dostępne wyłącznie dla wszystkich klientów Pro Tools z aktywnymi subskrypcjami i wieczystymi planami aktualizacji. Przeczytaj poniższe blogi, aby dowiedzieć się więcej o każdej wtyczce i jak z niej korzystać w Pro Tools.
Poznaj wtyczki Mixed In Key Captain Chords Lite i Human Lite
IMPORT DANYCH SESJI
Import Session Data jest podstawową częścią Pro Tools, używaną przez prawie wszystkich do wymiany danych między sesjami. W miarę dodawania nowych funkcji do Pro Tools, sesje stawały się coraz większe i bardziej złożone, a wymagania dotyczące Import Session Data również rosły. Doszliśmy do punktu, w którym choćby znalezienie miejsca na dodanie pojedynczego pola wyboru było trudne, więc stało się jasne, iż potrzebne są szersze zmiany.
Zmiany zostały wywołane jednym żądaniem: umożliwieniem odfiltrowania nieaktywnych utworów. Aby zrozumieć, w jaki sposób ułatwiliśmy realizację tego żądania, warto dowiedzieć się nieco o tym, co dzieje się pod maską. Gdy sesja jest zapisywana, Pro Tools przechowuje niewielką ilość danych podsumowujących. W ten sposób może znacznie szybciej przejrzeć powierzchnię sesji podczas jej otwierania. Istniejące podsumowanie sesji zawierało już informacje o typach ścieżek, szerokościach i nazwach, więc musieliśmy po prostu dodać do listy „nieaktywne ścieżki”. Ale ponieważ dodaliśmy nowe dane do podsumowania, pomyśleliśmy o innych typach danych, które mogą być przydatne – kolor ścieżki, stan ukrycia, stan zamrożenia, czy na ścieżce są jakieś klipy, a może automatyzacja lub markery? Pozwala nam to wizualizować więcej informacji o ścieżkach, a także filtrować dane. Ponieważ nazwy ścieżek były kolejnym oczywistym elementem, który można było filtrować, dodaliśmy je również.
Dzięki filtrowaniu można ograniczyć liczbę ścieżek, do których ma zastosowanie funkcja match tracks „dopasuj ścieżki”. Oznacza to, iż możesz przefiltrować zestaw, który chcesz dopasować, nacisnąć przycisk „dopasuj utwory”, zmienić filtr, a następnie dopasować ponownie, bez niszczenia poprzedniego dopasowania.
Po tych zmianach cofnęliśmy się i spojrzeliśmy na okno. Ponieważ nie było wystarczająco dużo miejsca na listę utworów, przenieśliśmy ją na prawą stronę i zmieniliśmy jej rozmiar w poziomie. Zoptymalizowaliśmy również ogólny układ okna i ukryliśmy sekcję Source Properties (Właściwości źródła), aby łatwiej było zmieścić więcej opcji importu na ekranie.
Używanie tekstu do opisywania typów ścieżek zajmowało wcześniej dużo miejsca, więc zamiast tego użyliśmy dobrze znanej ikonografii typów ścieżek. Dało nam to ikony folderów, które można kliknąć, tak jak w oknach Edit i Mix. Inną częstą prośbą, jaką słyszeliśmy, było to, iż po zaimportowaniu ścieżki do folderu członkowie nie byli uwzględniani. Chociaż nie chcieliśmy wymuszać, by zawsze tak się działo, dodaliśmy nowy przycisk obok każdego z folderów, umożliwiając zaimportowanie go i wszystkich jego członków. Wspaniałe jest to, iż można choćby zamknąć folder, aby ukryć członków, przez cały czas mając możliwość zaimportowania ich wszystkich.
INTELIGENTNE POKAZYWANIE I UKRYWANIE
Praca, którą wykonaliśmy w celu filtrowania danych ścieżek w oknie Import Session Data, otworzyła również kilka możliwości w oknie edycji. Dostępna jest teraz opcja wyświetlania tylko ścieżek, na których znajdują się klipy, choćby tylko w obrębie zaznaczenia lub w punkcie wstawiania. W ten sposób, jeżeli masz sesję zbudowaną z szablonu, który zawiera ścieżki z pustym materiałem, możesz łatwo znaleźć ścieżki, które faktycznie przyczyniają się do miksu. I tak, polecenie to odfiltrowuje tylko puste ścieżki, na których mogą znajdować się klipy (audio, instrumenty, MIDI i wideo).
Możliwe jest teraz rozwijanie ścieżek zawierających automatyzację. Pomoże to znaleźć pasy z punktami przerwania automatyzacji, a także fragmenty pasów, które mają stopniową zmianę bez punktu przerwania.
Wszystkie te polecenia mają teraz przypisywane skróty klawiaturowe, w tym skrót do polecenia Restore Previously Shown Tracks „Przywróć poprzednio wyświetlane ścieżki”.
WYSZUKIWANIE I FILTROWANIE
Dodanie filtra tekstowego w Import Session Data otworzyło również drzwi dla większej liczby funkcji wyszukiwania i filtrowania w całej aplikacji.
Lista klipów przez długi czas posiadała funkcję Find Clips (Znajdź klipy) przy użyciu osobnego okna wyszukiwania. Wyzwanie związane z poprzednią funkcją polegało na tym, iż trudno było sprawdzić, czy zastosowano filtr. Teraz dodaliśmy to samo pole filtrowania tekstu z okna Import Session Data do listy klipów. Dzięki temu filtrowanie jest znacznie bardziej zauważalne i łatwiej dostępne. Dostęp do filtra listy klipów dzięki polecenia klawisza otworzy choćby zamkniętą listę klipów.
Dodaliśmy również pole wyszukiwania do Preferences, które wykorzystuje wiele z tych samych funkcji, co inne nowe filtry. Zamiast filtrować, podświetla zarówno zawierającą kartę, jak i określony obszar, w którym znaleziono dopasowanie tekstu. Ułatwia to wyszukiwanie elementów w preferencjach według słów kluczowych, jeżeli nie znasz dokładnej nazwy lub lokalizacji.
ULEPSZENIA DOLBY ATMOS
Pro Tools 2023.12 wprowadził wewnętrzny renderer Dolby Atmos, a Pro Tools 2024.3 wprowadził niestandardowe renderowanie na żywo. Pro Tools 2024.6 ma jeszcze więcej usprawnień Dolby Atmos.
Oprócz Dolby wprowadziliśmy kilka nowych formatów do monitorowania i niestandardowego renderowania na żywo. 9.1.4 i 7.1.2 odblokowują wewnętrzny renderer dla większej liczby środowisk odsłuchowych. Stereo Direct umożliwia słuchanie bezpośredniej reprezentacji stereo miksu, bez przechodzenia przez kaskadowe downmixy.
Ustawienia trybu obuusznego można teraz przypisywać bezpośrednio z okien Edit i Mix, co pozwala usłyszeć efekt na miksie natychmiast podczas odtwarzania. Ustawienia grup Dolby Atmos można również przypisywać z poziomu okien Edit i Mix, co zapewnia lepszy kontekst podczas dokonywania przypisania.
Grupy Dolby Atmos można teraz izolować i wyciszać z poziomu okna renderowania. Oznacza to, iż gdy tylko przypiszesz grupę do np. obiektu, przycisk solo / wyciszenia jest automatycznie dostępny, aby gwałtownie odizolować lub wyciszyć wszystkie elementy przypisane do tej grupy.
Nowy panel ustawień w oknie renderowania zapewnia szybki dostęp do podstawowych elementów sterujących Dolby Atmos, w tym różnych ustawień ponownego renderowania, konfiguracji we/wy, przycinania i downmixu oraz konfiguracji grupy. W poprzednich wersjach używaliśmy pomarańczowego tekstu, aby wskazać, kiedy ustawienia przycinania i downmixu sesji różniły się od osobistych ustawień domyślnych. Ponieważ przycisk Trim and Downmix nie zawsze jest teraz widoczny, upewniliśmy się, iż kolor ten jest przenoszony na ikonę ustawień, gdy panel jest zamknięty, więc przez cały czas otrzymujesz to samo powiadomienie.
Wreszcie, dodaliśmy możliwość odbijania, zatwierdzania i zamrażania sygnału z wewnętrznego renderera Dolby Atmos. Oznacza to, iż jeżeli korzystasz z wewnętrznego renderera, możesz użyć Bounce Mix i wybrać fizyczne wyjście ścieżki monitora, które jest docelowym wyjściem renderera. Odbicie obejmie wyjście renderera, dowolny sygnał manualnie przypisany do ścieżki monitora, a także wszelkie przetwarzanie na suwakach głównych dla renderera lub ścieżki monitora.
Możesz także zamrozić, zatwierdzić lub śledzić odbicie ścieżek, które otrzymują renderowanie na żywo jako swoje wejście. Jest to bardzo przydatne, gdy wymagane jest przetwarzanie dynamiki dla wszystkich dostarczonego renderowanego pliku stem, ponieważ wszelkie wstawki na ścieżkach odbiorczych zostaną uwzględnione.
ULEPSZENIA LOKALIZACJI PAMIĘCI
Nieustannie ulepszamy nasze lokalizacje pamięci i funkcjonalność markerów. Pro Tools 2023.6 wprowadził znaczniki ścieżek. Pro Tools 2023.12 dodał cztery dodatkowe linijki markerów, możliwość wielokrotnego wybierania lokalizacji pamięci w oknie lokalizacji pamięci oraz skróty klawiaturowe do nawigacji po poprzednich i następnych lokalizacjach pamięci. Pro Tools 2024.6 jeszcze bardziej udoskonala tę funkcjonalność.
Po udostępnieniu funkcji wielokrotnego wyboru obserwowaliśmy fora i rozmawialiśmy z naszymi klientami. Chociaż ludzie byli bardzo zadowoleni z możliwości wsadowego usuwania lokalizacji pamięci, zauważyliśmy, iż implementacja wprowadziła również pewne nieefektywności dla niektórych przepływów pracy. Ludzie zauważyli, iż niektóre najważniejsze polecenia, takie jak strzałki w górę i w dół, były przetwarzane przez okno lokalizacji pamięci zamiast okna edycji, jeżeli okno lokalizacji pamięci zostało przypadkowo pozostawione w fokusie. Zauważyliśmy również, iż ludzie mieli trudności z ustaleniem, jak użyć modyfikatora shift + kliknięcie w kolumnie przywołania, aby wybrać z bieżącego wstawienia do lokalizacji znacznika. Z tego powodu zdecydowaliśmy się nieco poprawić implementację. Teraz dostępny jest tryb Manage „Zarządzaj”. Tryb zarządzania umożliwia wielokrotne wybieranie lokalizacji pamięci, usuwanie, a choćby wsadową zmianę ich nazw. Gdy tryb zarządzania jest wyłączony, zezwalamy na wybór tylko jednej lokalizacji pamięci na raz, dzięki czemu zachowuje się ona podobnie jak we wcześniejszych wersjach Pro Tools.
Otrzymaliśmy również wiele opinii na temat poprzednich i następnych poleceń. Istniało silne pragnienie, aby polecenie było stosowane względem pozycji na osi czasu, więc tak właśnie zrobiliśmy. Teraz w Pro Tools 2024.6 dostępny jest nowy tryb, który umożliwia stosowanie poleceń „idź do” i „wybierz” poprzednią/następną lokalizację pamięci względem punktu wstawienia na osi czasu. Ponieważ polecenia te są przez cały czas oparte na filtrowaniu w oknie lokalizacji pamięci, można filtrować tylko docelową ścieżkę lub linijkę i ograniczyć, na które znaczniki mają wpływ polecenia. Jest to przydatne, jeżeli masz linijkę dedykowaną sekcjom utworu lub notatkom reżysera. Można ograniczyć się tylko do tej linijki i zignorować resztę.
EKSPORT SESJI MEDIA COMPOSER
Połączony zespół inżynierów Media Composer i Pro Tools aktywnie pracuje nad ulepszeniami każdej aplikacji, aby usprawnić wymianę i przepływ pracy między dźwiękiem a obrazem. Pierwszą funkcją, za którą odpowiedzialny był zespół, była możliwość eksportowania przez Media Composer plików sesji Pro Tools w Media Composer 2022.12. Od tego czasu zespół wprowadza ulepszenia ogólnego przeznaczenia do każdej aplikacji, mając na celu poprawę interoperacyjności. Markery ścieżek i eksportowanie zakresu sesji były tego przykładami. Teraz w Pro Tools 2024.6 istnieje możliwość eksportowania sesji kompatybilnych z Media Composer (pliki .ptxm).
Pliki .pxtm są tworzone poprzez wybranie zestawu ścieżek, które chcesz wyeksportować, otwarcie okna Save Copy In i wybranie eksportu sesji kompatybilnej z Media Composer. Pro Tools wyrenderuje dźwięk na granicy klatek dla wszystkich klipu lub jako cały plik stem. jeżeli format panoramowania to stereo, 5.1 lub 7.1, Pro Tools daje również możliwość zachowania dokładnej głośności próbki i automatyzacji panoramowania. Alternatywnie, można wybrać, aby zawsze renderować. Każdy downmix będzie korzystał z preferencji współczynnika Pro Tools, co oznacza, iż masz kontrolę nad tym, jak będzie brzmiał downmix.
Możliwe jest również eksportowanie renderowania Dolby Atmos jako pliku .ptxm. Każdy render na żywo można przypisać do ścieżki wejścia pomocniczego, a następnie wybrać te ścieżki i zakres osi czasu. Jest to świetny sposób na wykorzystanie grupowania Dolby Atmos i podzielenie re-renderingu na różne grupy żywności, co skutkuje prawdziwymi renderowanymi stemami Dolby Atmos, które można przekazać bezpośrednio do Media Composer. Wszelkie znaczniki dodane do ścieżek Aux lub osi czasu zostaną uwzględnione.
Media Composer 2024.6 będzie pierwszą wersją obsługującą tego typu sesje. Dodaje ona 16 kolorów markerów, a także obsługę odbierania dokładnej głośności próbki i automatyzacji panoramy. Media Composer może również kontynuować edycję automatyzacji na granicach podramek.
Plik .ptxm jest, dla wszystkich intencji i celów, plikiem sesji. Można go otworzyć w Pro Tools tak jak każdy inny plik sesji, ale gwarantuje to, iż cała jego zawartość może być obsługiwana przez Media Composer. Z biegiem czasu będziemy rozszerzać możliwości każdej aplikacji, zbliżając ich funkcjonalność i zwiększając zakres obsługi pliku .ptxm.
WIZUALIZACJA NUT MIDI
Wcześniej nie było możliwości sprawdzenia wartości wysokości nagranych lub zagranych nut. A dla tych, którzy nie są zaznajomieni z teorią muzyki, łatwe śledzenie nut w rolce pianoli mogło być wyzwaniem, ponieważ nuty inne niż C nie miały wskazania wysokości. W edytorze MIDI (zadokowanym i w oknie) dodano pozycję menu Display Options z dwiema opcjami, które umożliwiają wyświetlanie etykiet Pitch na nutach MIDI i na klawiaturze. Dodatkowo, nowy przycisk Flats display umożliwia przełączanie pomiędzy wyświetlaniem bemoli i krzyżyków zarówno na nutach MIDI, jak i na klawiaturze. Wszystkie wspomniane ustawienia można zapisać oddzielnie dla zadokowanych i okienkowych edytorów MIDI.
Wreszcie, odtwarzane nuty (z zewnętrznej klawiatury MIDI lub klawiatury wirtualnej) są teraz kolorowe dla lepszej widoczności.
ULEPSZONE KOPIOWANIE/WKLEJANIE MIĘDZY PRO TOOLS I SIBELIUS
Pro Tools 2024.3 wprowadził płynne kopiowanie i wklejanie MIDI do i z Sibeliusa, umożliwiając kompozytorom i producentom łatwe przenoszenie muzyki z jednej aplikacji do drugiej. Rozszerzając tę funkcjonalność w wersji 2024.6, użytkownicy mogą teraz kopiować i wklejać oznaczenia tonacji, metrum i tempa między oboma programami, zapewniając bardziej wydajny przepływ pracy przy tworzeniu muzyki.
W Pro Tools skopiowanie klipu MIDI spowoduje również skopiowanie odpowiednich danych tonacji, metrum i tempa dla tej konkretnej sekcji. Włączając linijki do zaznaczenia na osi czasu, można teraz bez wysiłku wkleić wszystkie dane nut, tonacji, metrum i tempa z programu Sibelius.
Aby uzyskać większą elastyczność i kontrolę, można wkleić dane linijki oddzielnie do nut MIDI, wybierając pojedynczą lub wiele linijek i używając polecenia Wklej w normalny sposób.
Sibelius umożliwia kopiowanie i wklejanie nut, tonacji, metrum i temp jednocześnie poprzez utworzenie zaznaczenia systemowego i wykorzystanie poleceń Kopiuj lub Wklej MIDI do schowka.
ULEPSZENIA PRZECIĄGANIA I UPUSZCZANIA SZKICU
Użytkownicy mogą zachować swoją kreatywność podczas pracy między oknem edycji Pro Tools a oknem szkicu dzięki wygodnym przepływom pracy typu „przeciągnij i upuść”. Podczas przeciągania całych Scen i kompletnych Aranżacji z Okna Sketch do Okna Edit zachowywane są zarówno elementy audio, jak i MIDI. Od wersji 2024.6 będzie to obejmować parzystość Pro Tools | PlayCell na obu platformach. Gdy pomysł zostanie przeciągnięty ze Sketch z załadowanym presetem PlayCell do okna edycji, Pro Tools automatycznie doda wtyczkę AAX z odpowiednim presetem.
JESZCZE WIĘCEJ
Wersja 2024.6 zawiera również wiele drobnych usprawnień, więc koniecznie zapoznaj się z dokumentacją, aby uzyskać szczegółowe informacje.
Oto niektóre z najważniejszych:
- Włączanie/wyłączanie klastrów pól wyboru w menu wielokrotnego wyboru przez Opt+kliknięcie (mac) / Alt+kliknięcie (win)
- Przenoszenie bieżącego zaznaczenia edycji do linijki znaczników przez Cmd+kliknięcie (mac) / Ctrl+kliknięcie (win)
- Przypisanie skrótu klawiaturowego umożliwiającego jednoczesne wyświetlanie i ukrywanie wszystkich linijek znaczników
- Używanie nowych zaawansowanych skrótów klawiaturowych do zmniejszania bieżącego zaznaczenia edycji, dopasowywania tylko początku lub końca osi czasu i zaznaczeń edycji oraz ustawiania przewijania przed/po przy użyciu bieżącego zaznaczenia edycji.
Mamy nadzieję, iż zauważyliście ostatnio pewne trendy w naszych wydaniach. Dokładamy wszelkich starań, aby dostarczać wartość w miarę jej dostępności, zamiast czekać latami na coś, co ma wszystkie dzwonki i gwizdki. Nie tylko to, ale także stale obserwujemy wydawane przez nas funkcje i wprowadzamy niezbędne poprawki. Zdajemy sobie sprawę, iż może to być niepokojące, jeżeli nowa funkcja nie zawiera pożądanej funkcjonalności, ale mamy nadzieję, iż to pokazuje, iż każda wersja nie jest końcem. Dziękujemy wszystkim za nieustające wsparcie i opinie.
DOSTĘPNOŚĆ
Pro Tools 2024.6 jest teraz dostępny dla wszystkich klientów Pro Tools z aktywną subskrypcją lub licencją wieczystą z aktualnym planem aktualizacji, a także dla wszystkich użytkowników Pro Tools Intro. Aktualizacji można dokonać za pośrednictwem Avid Link lub na koncie Avid. Aplikację Pro Tools Sketch na iPada można pobrać bezpłatnie tutaj. jeżeli chcesz zaktualizować swoją wieczystą licencję Pro Tools, aby uzyskać najnowsze funkcje, możesz znaleźć opcje, aby to zrobić tutaj. A jeżeli jesteś nowym użytkownikiem Pro Tools, możesz wypróbować najnowszą wersję dzięki naszej bezpłatnej 30-dniowej wersji próbnej.
Aby uzyskać więcej informacji na temat tej wersji, zapoznaj się z nową dokumentacją dostępną teraz na koncie Avid.
Dolby Atmos jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Dolby Laboratories. Celemony, Melodyne, DNA Direct Note Access i ARA Audio Random Access są zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Celemony Software GmbH.