Czy to jeszcze gravel, czy już górski rower z kierownicą typu baranek? Trek po raz kolejny przeciera szlaki i prezentuje nowy model CheckOUT SL – maszynę, która ma być szybsza niż MTB na asfalcie, pewniejsza na singlach niż klasyczny gravel i przede wszystkim wygodniejsza na długich, mieszanych trasach. Trek twierdzi, iż „to rower stworzony z myślą o wszystkim: od jednodniowych eskapad po epickie wyprawy bikepackingowe w stylu Tour Divide.”

Dlaczego pełne zawieszenie w gravelu?
Trek testował kolejne rozwiązania: najpierw progresywną geometrię, potem przedni amortyzator, aż w końcu pełne zawieszenie. Za każdym razem wrażenia z jazdy były lepsze. Efekt? Jak napisano „więcej komfortu, kontroli i możliwości” – czyli przede wszystkim pryjemności z jazdy. I jak to sformułowano: „Rower pozwala połykać szutrowe kilometry szybciej i bez zmęczenia, a tam gdzie sztywny gravel zaczyna się kończyć, CheckOUT otwiera kolejne drzwi. To sprzęt, na którym można śmiało wjechać na szlak, nie czując, iż „przebraliśmy się” za MTB.”

Testy w boju
Prototypy sprawdzali m.in. Alex Bedinghaus na White Rim oraz Jordan Roessingh podczas wypraw bikepackingowych. Ostateczną poprzeczką były jednak starty – Litwin Justinas Leveika wygrywał na CheckOUcie zarówno The Accursed, jak i Trans Balkan. To jasny sygnał: rower nie tylko istnieje na papierze, ale działa w realnym, wymagającym terenie.
To przy okazji Trans Balkan po raz pierwszy go pokazaliśmy!

Kluczowe elementy
- Pełne zawieszenie – nowy widelec RockShox Rudy XL ze skokiem 60 mm i offsetem 48 mm, z tyłu 55 mm i tłumik Sidluxe.
- Nowa kierownica GR CheckOUT – aerodynamiczna na szosie, a w terenie szeroka i mocno poszerzana na dole, by uzyskać stabilność i kontrolę
- Nowa geometria Gravel Adventure – dłuższy reach i większy stack niż w Checkpoincie, a zarazem bardziej komfortowa, cofnięta pozycja niż w modelach MTB Procal/Supercaliber. Na pewno to sprawdzimy!
- Prześwit na opony 56 mm (2,2”) – standardowo rower przychodzi z szerokimi oponami Betasso 55 mm.
- Integracja z bagażem – rama oferuje aż 18 mocowań, specjalny bagażnik współpracujący z zawieszeniem i sztycą regulowaną, a także dedykowaną torbę do ramy, stworzoną z Topo Designs.
- Sztyca regulowana – TranzX w tańszej wersji SL 5 i Reverb AXS w topowej SL 7.
- Rama 500 OCLV Carbon – lekka, testowana według standardów MTB, z dodatkowymi osłonami dolnej rury.

Nauka potwierdza
Trek prezentuje twarde dane: w porównaniu z klasycznym gravelem CheckOUT ogranicza energię wibracji o 41,5%, zmniejsza wahania kierownicy o 23% i pozwala na 7,3% niższą wentylację oddechową, co realnie przekłada się na mniejsze zmęczenie i większy komfort jazdy. Dane te można znaleźć w materiałach dostarczonych przez Treka.

Modele i wyposażenie
- CheckOUT SL 7 AXS – mulletowa konfiguracja z SRAM Force/XO i sztycą Reverb AXS, cena 31999 zł
- CheckOUT SL 5 – na mechanicznej grupie Shimano GRX, z regulowaną sztycą TranzX, cena 22499 zł
- Rama CheckOUT SL – 13499 zł

Pozycja w kolekcji?
Na tle klasycznego Checkpointa nowy CheckOUT oferuje więcej komfortu, większy prześwit opon, pełną integrację bagażu i geometrię stworzoną na naprawdę długie, wymagające dni w siodle. W porównaniu z hardtailami Procaliber/Supercaliber jest szybszy i wydajniejszy na asfalcie czy szutrze, a przy tym daje możliwość zamontowania całego zestawu bikepackingowego.

Podsumowanie
CheckOUT SL według Treka „redefiniuje pojęcie gravela” – to rower, który ma być naprawdę do wszystkiego, bez kompromisów. Z pełnym zawieszeniem, prześwitem na opony MTB i przemyślanym systemem transportowym wchodzi w obszary dotąd zarezerwowane dla rowerów górskich i wyprawowych, jednocześnie pozostając szybkim i efektywnym na szosie. jeżeli gravel miał być uniwersalny, to właśnie dostał swoje pełne wcielenie. Pytanie tylko, czy to nadal… gravel?
Z chęcią się na nim przejedziemy. jeżeli się sprawdzi, nazwy będą wówczas mniej ważne. A dotychczasowe nasze doświdczenia z pełną amortyzacją w gravelach są pozytywne.
Rower CheckOUT jest dostępny na całym świecie u wybranych Sprzedawcach detalicznych rowerów Trek oraz online na stronie trekbikes.com.