Chińska firma Pony.ai rozpoczęła w Pekinie, Kantonie oraz Shenzhen całodobowe, publiczne testy pojazdów autonomicznych na otwartych drogach. Oznacza to, iż auta bez kierowcy będą testowane nieprzerwanie przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, co stanowi istotny krok w rozwoju technologii bezzałogowego transportu w Państwie Środka.
Autonomiczne pojazdy Pony.ai w trybie 24/7
Pony.ai, czołowy chiński gracz w dziedzinie pojazdów autonomicznych, oficjalnie ogłosił uruchomienie całodobowych testów bezzałogowych samochodów w trzech kluczowych metropoliach: Pekinie, Kantonie (Guangzhou) i Shenzhen. Dotychczas testy prowadzone były wyłącznie w godzinach od 7 rano do 23 wieczorem. Zmiana oznacza, iż systemy autonomiczne będą funkcjonować także nocą, co pozwala na weryfikację ich działania w trudniejszych warunkach, przy ograniczonej widoczności i mniejszym natężeniu ruchu.
Według oficjalnych informacji, nocą komunikacja publiczna realizuje tylko około 30% dziennej liczby kursów. Pony.ai podkreśla, iż ich rozwiązanie pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i wypełnienie luki w nocnych usługach transportowych. Całość oparto na fuzji danych z wielu czujników: lidarów, radarów milimetrowych oraz kamer, co umożliwia rozpoznawanie przeszkód choćby do 650 metrów, również w warunkach słabego oświetlenia, deszczu czy mgły.

Zaawansowana technologia i rosnące doświadczenie
Pony.ai może pochwalić się już ponad 50 milionami kilometrów przejechanych podczas testów na całym świecie oraz 500 tysiącami godzin bezzałogowej jazdy. Kluczowym elementem platformy L4 są algorytmy percepcji łączące różne typy sensorów, które umożliwiają samochodom analizę otoczenia w pełnym zakresie 360 stopni. Dzięki autorskiej technologii „modelu świata i wirtualnego kierowcy”, pojazdy siódmej generacji potrafią samodzielnie oceniać ryzyko choćby podczas intensywnych opadów, mgły i w ciemnościach. Innowacyjne rozwiązania, takie jak systemy samooczyszczania czujników, mają najważniejsze znaczenie dla niezawodności działania w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Siódma generacja pojazdów Pony.ai wdrażana jest w tej chwili na szeroką skalę w największych chińskich miastach, gdzie liczba mieszkańców i gęstość zabudowy generują znaczne zapotrzebowanie na bezpieczny, całodobowy transport.
Nowy etap rozwoju rynku autonomicznego transportu
Decyzja o rozszerzeniu testów na całą dobę jest istotnym sygnałem dla rynku i potwierdza technologiczną dojrzałość rozwiązań Pony.ai oraz rosnące zaufanie regulatorów do tej klasy pojazdów. Wprowadzenie usług dostępnych przez całą dobę może znacząco poprawić komfort mieszkańców miast, ograniczyć nocne wykluczenie komunikacyjne oraz pozwoli na przetestowanie skalowalności systemów autonomicznych w warunkach miejskich, które diametralnie różnią się w ciągu dnia i nocy.
Testy całodobowe w trzech kluczowych aglomeracjach to nie tylko krok w kierunku komercjalizacji robotaksówek w Chinach, ale także element rywalizacji z globalnymi konkurentami. Według danych z 2025 roku Chiny są jednym z liderów rozwoju pojazdów autonomicznych, a tego typu wdrożenia pozwalają przyspieszyć proces upowszechnienia bezzałogowych usług transportowych.