Jest to możliwe, choć i tak wizyta w urzędzie będzie konieczna.
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, iż w tym roku przeszło 3 mln Polaków musi wyrobić nowy dowód osobisty. Głównie to dokumenty, które utracą ważność po 10 lat od wyrobienia – czyli przede wszystkim osób urodzonych w 1996 r., ale też tych, które wymieniły stary dowód (tzw. książeczkowy) na nowy, plastikowy. Ministerstwo szacuje, iż dotyczy to ponad 2 mln Polaków. Reszta to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument.
Wniosek możesz złożyć przez internet lub osobiście w urzędzie
Trzeba jednak pamiętać o tym, iż jeżeli składa się wniosek przez internet, to i tak trzeba uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie jest 30 dni od złożenia wniosku przez internet.
Do złożenia wniosku o dowód przez internet potrzebować będziemy profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, iż chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Niezbędne jest również kolorowe zdjęcie w „formie elektronicznej o rozdzielczości minimalnej 492 x 633 piksele i wielkości maksymalnej do 2,5 MB tak, aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość)”. jeżeli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy potrzebny będzie również załącznik z odpowiednim zaświadczeniem.
Złożenie wniosku przez internet – jak wygląda
Na stronie gov.pl zamieszczono następującą ściągawkę:
- Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty.
- Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
- Wybierz powód ubiegania się o dowód.
- Wybierz dowolny urząd, w którym w ciągu 30 dni dokończysz składanie wniosku, tj. złożysz odciski palców i podpis. Dane te zostaną zamieszczone w twoim dowodzie. W tym urzędzie odbierzesz też gotowy dowód (w ciągu 30 dni od uzupełnienia wniosku w urzędzie).
- Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty.
- Dołącz zdjęcie oraz w razie potrzeby inny załącznik.
- Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie.
- Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, iż masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- podpisem zaufanym,
- e-dowodem,
- certyfikatem kwalifikowanym.
- Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
- Idź do urzędu, do którego składasz wniosek. W urzędzie złożysz swoje odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną zamieszczone w dowodzie. Masz 30 dni od złożenia wniosku na wizytę w urzędzie. jeżeli tego nie zrobisz twój wniosek nie zostanie zrealizowany.
Nowy dowód będzie gotowy w ciągu 30 dni, ale Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, iż czasami urzędy wydają go szybciej.
Więcej o mObywatelu i rządowych aplikacjach przeczytasz na Spider’s Web:
Zdjęcie główne: DarSzach / Shutterstock