Orange Polska uruchomiło technologię połączeń wideo ViLTE, która umożliwia prowadzenie rozmowy wideo za pośrednictwem sieci LTE.
Nazwa technologii ViLTE pochodzi od angielskich słów „Video over LTE”, czyli w języku poslkim „wideo w sieci LTE”. Polega ona na przesyłaniu wideo w czasie rzeczywistym w sieci LTE. ViLTE jest dopełnieniem VoLTE (ang. Voice over LTE) – do połączeń głosowych dołożyliśmy teraz opcję włączenia wideo. ViLTE odgrywa też istotną rolę w kontekście wyłączania sieci 3G w Polsce, zastępując dotychczasowy standard rozmów wideo w 3G.
Aby skorzystać z rozmów wideo ViLTE mie trzeba pobierać ani instalować żadnych dodatkowych aplikacji, a wideo jest w wysokiej jakości i ma niskie opóźnienia. Co ważne, korzystanie z technologii ViLTE nie jest związane z żadnymi dodatkowymi opłatami. w tej chwili ViLTE działa dla połączeń wewnątrz sieci Orange oraz między siecią Orange i Play.
Połączenia wideo ViLTE wyróżnia przede wszystkim to, iż nie musimy pobierać żadnych dodatkowych aplikacji i popularnych komunikatorów. Technologia działa bezpośrednio z poziomu telefonu, co znacznie upraszcza wykonanie wideorozmowy. Wystarczy po wybraniu numeru, zamiast słuchawki, kliknąć ikonę kamery. ViLTE działa bezpośrednio w sieci LTE (4G). Połączenie jest stabilne, jakość obrazu wideo wysoka, a opóźnienia niskie. Oznacza to, iż obraz i dźwięk są przekazywane w czasie rzeczywistym, a to pozwala prowadzić wideorozmowę płynnie i naturalnie.
Finalna jakość wideo zależy oczywiście od zasięgu LTE i tego, z jakiego telefonu korzystamy.
Podczas korzystania z ViLTE bateria zużywa się o kilkadziesiąt procent mniej niż wtedy, gdy używamy komunikatorów mobilnych, a połączenie ViLTE ma priorytet względem połączeń wideo realizowanych za pośrednictwem aplikacji internetowych. Przekłada się to na krótszy czas zestawienia połączenia. ViLTE działa też niezależnie od dostępu do sieci internet, nie musimy mieć choćby włączonej transmisji danych, a więc nie zmniejsza pakietu danych internetowych.
Najważniejsze zalety połączeń wideo ViLTE:
- bez instalowania dodatkowych aplikacji mobilnych,
- priorytetowe połączenie – brak opóźnień i szybkie nawiązanie połączenia,
- mniejsze zużycie baterii telefona,
- nie potrzebne połączenie z internetem (transmisji danych),
- bezpieczeństwo i prywatność.
Czy rozmowy ViLTE są bezpieczne?
Połączenia wideo ViLTE są bardziej bezpieczne niż połączenia wideo w aplikacjach internetowych, ponieważ tylko operator ma kontrolę nad wykorzystywaną w ViLTE siecią komórkową. Połączenie ViLTE realizowane jest w wyznaczonym do tego celu kanale w sieci komórkowej, który jest chroniony protokołem bezpieczeństwa. W mobilnej sieci internetowej nie ma takiej możliwości, bo internetowe połączenie wideo kierowane jest przez serwery zewnętrznych dostawców. Dzięki temu mamy pewność, iż wideorozmowy ViLTE nikt nie podsłuchuje, nie podgląda i nie jest w stanie w nią z zewnątrz ingerować.
Jak korzystać z ViLTE?
Żeby zadzwonić do kogoś w technologii ViLTE, obie strony rozmowy muszą:
- być w zasięgu sieci LTE,
- mieć telefon z kartą SIM LTE, który wspiera technologię ViLTE,
- mieć aktualne oprogramowanie,
- mieć włączoną funkcję VoLTE, ponieważ ViLTE jest rozszerzeniem VoLTE.
Nie znajdziemy w ustawieniach telefonu opcji „ViLTE” do włączenia. telefonów i tabletów z obsługą VoLTE jest już całkiem sporo – w Orange jest ponad 60% telefonów z VoLTE, które wspierają także ViLTE.
Sprawdź listę modeli telefonów z oferty Orange, które wspierają VoLTE i ViLTE.
ViLTE wspierane jest tylko przez telefony z systemem Android, i choć iPhone’y obsługują VoLTE nie skorzystamy na nich ani nie zadzwonimy do osoby posiadającej iPhone’a przez ViLTE. Użytkownicy iPhone’ów mogą korzystać z FaceTime’a ale tylko, gdy osoba do której dzwonią ma także iPhone’a. FaceTime, w odróżnieniu od ViLTE, do działania potrzebuje dostępu do internetu.
Wybieranie połączenia ViLTE Z ViLTE można skorzystać na dwa sposoby.
- Wystarczy kliknąć ikonę kamery po wybraniu numeru odbiorcy. Wtedy od razu rozpoczniemy wideorozmowę.
- Dołączyć wideo już w trakcie trwania połączenia głosowego. Aktywna ikona kamerki podczas rozmowy głosowej oznacza, iż osoba z którą rozmawiamy również może korzystać z ViLTE (w przeciwnym razie ikona będzie nieaktywna).
Należy pamietać, iż są sytuacje, gdy ViLTE nie będzie działać. jeżeli w telefonie nie działa VoLTE, nie będzie działać również ViLTE. Na stronie operatora znajdziesz też usługi wykluczające VoLTE. Nie zadzwonisz też z opcją wideo na numery alarmowe, specjalne, jak infolinie oraz na numery stacjonarne. Połączenia przychodzące ViLTE nie działają na urządzeniach w ramach usługi Ekstra karta eSIM. Nie można także wykonać połączenia wideo za granicę — ale tutaj z pomocą przychodzi ViWiFi.
Na poniższym filmie możesz krok po kroku zobaczyć jak korzystać z ViLTE.
ViWiFi to alternatywa dla ViLTE, zwłaszcza gdy jesteśmy za granicą lub mamy kiepski zasięg. ViWiFi, czyli skrót od Video over Wi-Fi to siostrzana technologia Wi-Fi callingu. Obie wykorzystują dostęp do Wi-Fi, aby zrealizować połączenie w sieci komórkowej. W przypadku Wi-Fi callingu mowa o połączeniu głosowym, a dla ViWiFi o połączeniu wideo.
Gdy zasięg sieci komórkowej jest słaby, technologia ViWiFi zapewni wyższą jakość obrazu i płynność odtwarzania niż korzystanie z sieci komórkowej. Przy wybieraniu numeru wystarczy kliknąć ikonkę rozmów przez Wi-Fi i już można rozmawiać. Podobnie jak przy ViLTE, ViWiFi nie wymaga żadnych dodatkowych opłat. Każdy telefon, który wspiera ViLTE, obsługuje także ViWiFi. Technologie te są kompatybilne, to znaczy jedna osoba może korzystać z ViWiFi, druga z ViLTE i będą mogły prowadzić wideorozmowę.
Jak działa ViLTE?
Zarówno ViLTE, jak i wideorozmowy w komunikatorach, wykorzystują protokoły VoIP (Voice over IP). Różnica jest taka, iż aplikacje działają na poziomie internetowej sieci mobilnej, a ViLTE na poziomie sieci telekomunikacyjnej, w której działa też VoLTE.
W sieci wydzielony jest kanał do połączeń głosowych VoLTE i połączeń wideo ViLTE – to tzw. specjalny QCI z nadanym priorytetem. QCI (ang. Quality of Service Class Identifier) to parametr, który identyfikuje klasę jakości usługi w sieci komórkowej. Na podstawie parametru QCI sieć rozpoznaje co to za usługa i nadaje jej odpowiedni priorytet. Najprościej mówiąc, poprzez QCI sieć wie w jakiej kolejności i jakości zestawiać połączenia.
Krok po kroku działa to mniej więcej tak. Użytkownik A (inicjator wideorozmowy) inicjuje połączenie ViLTE na swoim telefonie lub urządzeniu mobilnym. Urządzenie wysyła żądanie zestawienia połączenia do stacji bazowej, która obsługuje technologię LTE. Połączenie trafia do platformy IMS, która jest centralnym punktem zarządzania połączeniami multimedialnymi i zapewnia interakcję między różnymi typami komunikacji (np. głos, wideo, dane). Platforma wyszukuje i identyfikuje użytkownika B, do którego ma zestawić połączenie wideo. I w tym momencie w końcu osoby A i B już rozmawiają, a IMS zarządza jakością usługi podczas trwania rozmowy.
źródło: Orange Polska
zdjęcie wykorzystane w grafice „Ikona wyboru połączenia przez ViLTE” od Depositphotos