Roboty sprzątające coraz mocniej rozgaszczają się w polskich domach. Najnowsze badanie Roborock oraz ARC Rynek i Opinia pokazuje, iż urządzenia tego typu znajdują się w już 16% gospodarstw domowych w naszym kraju. Dodatkowo dla znacznej części użytkowników to dopiero początek budowania pełnego smart home. Co ciekawe, wielu Polaków zaczęło traktować swojego robota niemal jak członka rodziny.
Liczby, które mówią same za siebie
Z raportu wynika, iż właściciele robotów są dość zgodni w ocenach. Aż 84% z nich jest zadowolonych z użytkowania tego typu sprzętu, a 75% najbardziej docenia oszczędność czasu z tym związaną. Dla 70% ankietowanych urządzenie stało się symbolem nowoczesnego stylu życia. Na uwagę zasługuje także aspekt emocjonalny. 43% badanych nadało robotowi imię, a niemal połowa widzi w nim „domownika”.
Polacy chętnie kupują roboty sprzątające / źródło: RoborockDane pokazują, iż wprowadzenie robota do domu często modyfikuje nawyki sprzątania. 69% ankietowanych przyznaje, iż po zakupie urządzenia ich podejście do porządków się zmieniło. U części to większa regularność, u innych mniejsza potrzeba manualnego sprzątania. To także zauważalna oszczędność czasu, który Polacy przeznaczają na rodzinę, odpoczynek lub pracę. Jak podkreśla Luiza Jakubowska-Adamiak z Roborock, dobrze zaprojektowana automatyzacja nie odsuwa ludzi od codzienności, a wręcz pomaga ją uporządkować.
Najbardziej zadowoleni są właściciele zwierząt
Jedną z grup, które szczególnie doceniają roboty sprzątające, są posiadacze czworonogów. 86% badanych ocenia skuteczność robota w radzeniu sobie z sierścią bardzo wysoko, a 83% twierdzi, iż urządzenie znacznie ułatwia codzienne funkcjonowanie.
Dla wielu urządzenie stało się też oznaką statusu technologicznego. 70% użytkowników uważa je za ikonę nowoczesności, a co druga osoba przyznaje, iż robot „robi wrażenie na gościach”. Podobnie myślą także osoby, które robota nie mają – aż 57% postrzega go jako element współczesnego stylu życia.
Roboty sprzątające cenią sobie np. posiadacze zwierząt / Źródło: RoborockW jaki sposób Polacy wybierają roboty sprzątające?
Polacy podchodzą do zakupu robotów sprzątających przede wszystkim pragmatycznie. Największy wpływ na decyzję mają opinie i recenzje znalezione w internecie, które wskazało 46% badanych. kilka mniej osób, bo 45%, kieruje się dopasowaniem funkcji urządzenia do własnych potrzeb, a 41% zwraca uwagę na atrakcyjne promocje. Dopiero później znaczenie zyskują czynniki bardziej emocjonalne np. wygląd robota czy przywiązanie do konkretnej marki.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI na panelu ePanel.pl w październiku 2025 roku. Wzięły w nim udział trzy grupy respondentów: 569 osób posiadających robota sprzątającego, 650 osób, które takiego urządzenia nie mają, oraz 520 użytkowników odkurzaczy pionowych.
Źródło: Roborock / Zdjęcie otwierające: Roborock

1 miesiąc temu







