Chińska firma QIDI daje nadzieję na produkt, który mógłby okazać się rynkowym hitem. o ile oczywiście jego twórcy dotrzymają obietnicy.
Gdyby stworzenie inteligentnych okularów było tak proste, jak się Google’owi wydawało, już dawno biegałabym, przewijając playlisty Spotify oczami. Czy to, co nie wyszło twórcom największej wyszukiwarki świata, uda się Chińczykom? Prawdopodobnie, może, chyba, nigdy? Obietnice są spore, a okulary QIDI Vida wyglądają jak to, co Google próbował skonstruować jeszcze dekadę temu.
QIDI Vida – takie okulary chciał zrobić Google
QIDI to chiński startup z siedzibą w Szanghaju, który został założony przez byłych pracowników jednych z największych chińskich technologicznych przedsiębiorstw, m.in. Huawei, DJI czy Xiaomi. QIDI zajmuje się przede wszystkim produkcją inteligentnych okularów, w tym QIDI Vida, których kampania w tej chwili trwa na Kickstarterze.
QIDI Vida to sportowe okulary rozszerzonej rzeczywistości, z wyglądu przypominające zwykłe okulary sportowe z kamerą w górnej oprawce. Jednak pod soczewkami kryje się serce urządzenia – niewielki ekran oraz garść czujników ukrytych w noskach.
Dzięki nim QIDI Vida zbiera informacje o użytkowniku, z kolei kamera pozwala urządzeniu na „zorientowanie się” w warunkach zewnętrznych i wyświetlenie na ekranie istotnych dla niego informacji. Jakie będą to informacje? To już zależy od użytkownika.
QIDI w czasie rzeczywistym może pokazywać informacje o tętnie, spalonych kaloriach, czasie treningu, obecnej prędkości, obecnych warunkach pogodowych czy mapę trasy (np. dla rowerzystów lub biegaczy). Okulary mają także specjalne funkcje dla różnych sportów, umożliwiając np. graczom golfa otrzymanie informacji o odległości od piłeczki i odpowiedniego ustawienia kija.
Jest to wierzchołek góry lodowej funkcji QIDI Vida. Okulary posiadają także ponad 50 aplikacji dedykowanych różnym sportom, wsparcie eSIM, możliwość odbierania połączeń, kontrolę dzięki komend głosowych, wbudowaną nawigację oraz możliwość komunikacji z innymi użytkownikami tak, by ustalić lokalizację drużyny.
Ekran będący sercem QIDI Vida jest wykonany w technologii AR HUD (Head-Up Display) znanej z m.in. myśliwców, a także najnowocześniejszych modeli motocykli oraz samochodów.
Choć QIDI Vida przez samego producenta nazywane są okularami sportowymi, to chiński startup sugeruje również zastosowania „pod dachem”, takie jak choćby możliwość oglądania filmów, tłumaczenie menu w restauracji lub wyświetlanie treści przemówienia podczas mowy. Co ciekawe, pomimo takiej mnogości funkcji i oparciu działania urządzenia o system dwóch czipów Qualcomm Snapdragon W5, QIDI Vida waży zaledwie 59 gram.
Projekt QIDI zdobył rzeszę fanów, którzy wsparli projekt – pierwotnie zakładający zebranie niecałych 20 tys. złotych – kwotą ponad półtora miliona złotych w czasie zaledwie miesiąca.
Do końca kampanii QIDI Vida pozostały jeszcze dwa tygodnie, w czasie których zainteresowane osoby mogą wesprzeć projekt i tym samym zakupić pierwsze egzemplarze okularów. W najtańszym wariancie okulary kosztują 379 dol (ok. 1500 zł), a w najdroższym 509 dol. (ok. 2003 zł).
Co jeszcze interesującego znaleźliśmy na Kickstarterze: