Podsumowanie Augmented World Expo 2025

4 dni temu
Sprawdź mój przegląd smart okularów (na obrazku Spectacles 5 – foto: Snap Inc.)

O technologiach AR, XR, MR i VR piszę na swoim blogu od początków ich istnienia (tego w najnowszej fazie, czyli zapoczątkowanej od pierwszych Oculusów). Cyfrowe rzeczywistości ewoluują od ponad dekady, przekształcając się z tych wirtualnych w mieszane i rozszerzone. Te ostatnie wydają się mieć największy potencjał, bo miksują warstwę realną z tą cyfrową. Już praktycznie wszystkie większe marki rozwijają w swoich laboratoriach jakiś rodzaj inteligentnych okularów lub headsetów klasy Augmented Reality. W tym roku widać tego efekty w postaci wielu różnych modeli. Technologie AR powoli wchodzą do mainstreamu.

Dowodem na wzrost zainteresowania rynkiem AR są nie tylko najnowsze statystyki (wzrosty każdego kwartału), ale też liczba uczestników branżowych targów. W zeszłym tygodniu trwało Augmented World Expo (AWE), które śledziłem w sposób zdalny. Poniżej pokusiłem się o krótkie podsumowanie AWE 2025, które odbyło się w dniach 10-12 czerwca w Long Beach (Kalifornia). Co interesującego dowiedziałem się o najbliższej przyszłości AR? Zapraszam do lektury.


Augmented World Expo – co to za wydarzenie?

Tegoroczna edycja w USA była już szesnastą! Targi poświęcone rozwiązaniom Rzeczywistości Rozszerzonej wystartowały w 2010 roku. Augmented World Expo odbywa się też w innych regionach świata. Na Starym Kontynencie (AWE UE) jest organizowane od 2016 roku, a w Azji (AWE Asia) od 2015. Na wszystkich tych wydarzeniach kumulują się najważniejsze prezentacje, premiery oraz zapowiedzi związane z segmentem i tematyką XR (Extended Reality). W ostatnim czasie branża jest reprezentowana przez kilka różnych grup urządzeń, co popularyzuje cały segment. Na expo zobaczymy modele gogli, okularów, ale też efektów spatial computing w obrębie eksperymentalnych jednostek. Większość z nich ma charakter wearable.

Augmented World Expo 2025 (foto: awexr.com)

Za kilka miesięcy odbędzie się europejska edycja Augmented World Expo, na której spodziewać się możemy kolejnych premier i nowych generacji urządzeń, a także aplikacji i technologii ich wyświetlania. Wydarzenie ma mieć miejsce w Wiedniu w dniach 19 i 20 listopada. To jednak amerykańskie targi są uważane za największe tego typu i to tam debiutuje najwięcej nowości. W 2025 roku w ciągu trzech dni expo odwiedziło ponad 5000 uczestników, pokazało się ponad 250 wystawców i ponad 450 prelegentów, którzy opowiadali o najnowszych rozwiązaniach.


Augmented World Expo – najciekawsze premiery i zapowiedzi

Co interesującego pokazano na AWE 2025 w USA? Nie dam rady przedstawić wszystkich prezentowanych na expo gadżetów i modeli, więc uwagę skoncentruję na tych przyciągających największą uwagę. Do Kalifornii przybyło kilka znanych marek, które wykorzystały wydarzenie do zaprezentowania swoich nowinek. O części z nich na blogu już wspominałem przy okazji kilku tematycznych przeglądów dla nowych technologii.

Konsumenckie smart okulary Specs w 2026 roku

Snap Inc. rozwija się w segmencie inteligentnych okularów od wielu lat. Linia Spectacles rozpoczynała od smukłych ramek z kamerkami do nagrywania snapów, by po kilku latach przerodzić się w mocno zaawansowany gadżet z technologiami Rzeczywistości Rozszerzonej. Szkoda tylko, iż w ostatnich generacjach wyłącznie jako elektronika dla develerów. W trakcie AWE) w USA (amerykańska firma zapowiedziała wydanie konsumenckich okularów w tej lepszej konstrukcji. Szósta odsłona ma zadebiutować w 2026 roku.

Snap AR is used over 8 billion times each day. Over 400,000 developers have created more than 4 million lenses, making Snap the world’s leading AR platform on and beyond mobile.

What’s next? pic.twitter.com/c7h03HVgPP

— Snap AR (@SnapAR) June 10, 2025

Co nowego w okularach Specs? Specstacles miały pięć generacji. Szóstej skrócono nazwę. Project Specs ma łączyć cechy testowane w kilku ostatnich eksperymentalnych jednostkach, ale w przystępniejszej rynkowo formie. Smart okulary mają być mniejsze i lżejsze, ale gotowe na erę świata AR. Evan Spiegel obiecuje, iż wearable będzie przy tym mocniejsze, więc poradzi sobie z wieloma zadaniami w sposób płynniejszy. Nie wspomniał jednak jeszcze o cenie, na którą z wiadomych względów jeszcze za wcześnie. Przypomnę, iż za developerskie jednostki trzeba było płacić 99$ miesięcznie (przy minimum rocznej subskrypcji). Ogólnodostępna wersja będzie pewnie konkretnie wyceniona, natomiast abonament może być na jakieś dodatkowe opcje z użyciem AI, czyli coraz popularniejszy model biznesowy wśród wielu znanych marek. W Specs uczestniczyć mają rozwiązania Google i OpenAI.


Qualcomm przedstawia układ AR1+ Gen 1 (z AI dla okularów)

Oferta chipów Qualcomma obejmuje praktycznie wszystkie najważniejsze sekcje elektroniki. Dedykowane procesory są rozwijane też w ramach różnego rodzaju headsetów. Najnowszy z nich ma radzić sobie z zadaniami AI bezpośrednio na urządzeniu, czyli przetwarzając informacje prosto z pokładu okularów. Snapdragon AR1+ Gen 1 ma być układem stworzonym specjalnie pod inteligentne okulary. Producent zapowiedział ulepszenia w optymalizacji pracy oraz obsługę wyższej jakości contentu.

The future’s so bright, you gotta wear #AR shades. #Snapdragon AR1+ delivers on-glass AI, crystal clear clarity, and seamless #XR. This breakthrough tech is set to make an impact at #AWE2025: pic.twitter.com/w4EyGrq2kb

— Snapdragon (@Snapdragon) June 10, 2025

Co nowego w Snapdragonie R1+ Gen 1? Najnowsza aktualizacja chipsetu ma działać niezależnie, przynajmniej w obrębie części zadań. Okularom nie będzie zatem potrzebny do pomocy żaden telefon lub chmurowe połączenie (co jednak uważam za sensowne przy wykorzystaniu potencjału takiego tandemu). Są jednak aplikacje i funkcje, którym komunikacja z telefonem jest zbędna, a dzięki temu może ułatwić obsługę. Spodziewam się, iż Meta i Xreal już opracowują modele okularów, które spróbują wykorzystać te możliwości.

Zajrzałem do specyfikacji AR1+ Gen 1. Chip jest o 28$ mniejszy od swojego poprzednika, a to pozwoli zmniejszyć gabaryty urządzenia. Cieszy też wyższa oszczędność energetyczna, a więc potencjalnie dłuższy czas działania na jednym ładowaniu. Okulary z nowym chipem Qualcomm mają koncentrować się na widzeniu komputerowym, współpracy głosowej z chatbotem/asystentem, ale też odczytywaniu treści przez Bluetooth (na wzór smart zegarków połączonych ze telefonami). Mocniejszy układ ma też ogarniać lepsze wyświetlacze i kamerki. AR1+ Gen 1 ma pracować na trzeciej generacji Hexagon NPU (z miliardem parametrów dla SLM – małym modeli językowych). Taka moc przetwarzania ma pozwolić na uruchomienie Llama 1B z obsługą komend głosowych. Co ważniejsze, odbyła się już demonstracja takich możliwości, udowadniająca, iż powyższe zapowiedzi są rzeczywiste.


Xreal prezentuje specyfikację okularów Project Aura z Android XR

Xreal (niegdyś Nreal) demonstrowało na swoim stoisku sporo swoich smart okularów. Firma oferuje różne rodzaje headsetów już w kilku generacjach. Zaraz po prezentacji przez Google nowej platformy Android XR producent Xreal zapowiedział rozwój swojego gadżetu z tym systemem. O Project Aura opowiedziano więcej w trakcie AWE. Zdradzono m.in. najważniejsze ze specyfikacji okularów, które mają być smuklejsze od reszty oferty marki. Dodam przy okazji, iż Google obiecuje w ramach Android XR rozwiązania Gemini, więć każdy nowy wyrób z tym softwem na pokładzie powinien dysponować wsparciem algorytmów i modeli w ramach asystenta (zarówno w formie chatbota audio, ale i widzenia komputerowego – jeżeli w zasobach elektroniki będzie kamerka).

Okulary Project Aura (foto: Xreal)

Project Aura (nazwa kodowa) mają być okularami w inteligentnym wydaniu i elementami dopracowywanymi wspólnie z Google i Qualcomm. Ci drudzy w obrębie chipsetu. Model ma być niezależnie pracującym gadżetem z funkcjami spatial computing. To ma wyraźniej odróżniać urządzenie od wszystkich wcześniejszych propozycji producenta. Przede wszystkim z uwagi na „prawdziwe” efekty rzeczywistości mieszanej. Pomóc w tym ma sam Android XR z bardziej imersyjnym ekosystemem (a nie tylko mirrorowaniem treści z podłączonego urządzenia, np. telefonu).

Xreal zapowiedział obecność 70-stopniowego pola widzenia (dla porównania: Xreal One Pro oferują 57 stopni), ulepszony chipset Qualcomm X1S, czyli większe zdolności obliczeniowe. Poprawę jakości obrazu przez spłaszczenie optyki pryzmatycznej i jednoczesne zmniejszenie gabarytów urządzenia. Możliwość obsługi systemu gestami rąk, czyli przez zestaw czujników przypominających technologie znane z gogli Meta Quest 3 i Apple Vision Pro. Hardware ma wykorzystywać rozwiązania AI, które zaczynamy doceniać na naszych telefonach, ale w bardziej komfortowej wersji, bo prosto przed okiem. Z tego co dało się odczytać z prezentacji na Augmented World Expo, Xreal planuje wprowadzić projekt do sprzedaży w 2026 roku.


KiWear Smart Ring, czyli pierścień do kontroli okularów AR

Już od jakiegoś czasu zauważa się, iż idealnym dopełnieniem dla wszelkiego rodzaju headsetów (gogli i inteligentnych okularów) są urządzenia wearables, dzięki którym oprócz ewentualnego sterowania gestami dłoni dochodzą sensory z ubieralnej elektroniki. Część marek zwiastowała takie elementy już w ubiegłych latach. Na rynku pojawi się kolejna. KiWear Smart Ring to smart pierścień, którego zalety gestowego wspomagania obsługi okularów zademonstrowano na otwierającym keynote marki Qualcomm. Urządzenie ma współpracować z rozwiązaniami spatial computing na głowę w ramach częściowej ich kontroli.

Czujniki zegarków (które posiadają już rozpoznawanie różnych gestów nadgarstka i dłoni) oraz popularyzujących się w ostatnim czasie obrączek mają w sobie spory potencjał we współpracy z okularami i goglami. Ja już kilka lat temu przewidywałem, iż to naturalna droga do ich wspólnego wykorzystania. Wearables muszą ze sobą lepiej współpracować, bo mogą zaoferować efekt synergii, czyli lepszego wykorzystania możliwości we wspólnej komunikacji. W środku konstrukcji zaproponowano sensory i haptykę, a na zewnątrz dotykową powierzchnię wspomagającą nawigację. Otrzymamy zatem na palcu trzy najważniejsze elementy: wykrywanie ruchu, sygnalizacje wibracyjne oraz dotykowe sterowanie. Do obsługi najważniejszych funkcji okularów może to wystarczyć, a z czasem będzie ewoluowało w coraz precyzyjniejsze gesty (żeby nie bazować wyłącznie na śledzeniu rąk przez kamery).

Ubieralny kontroler dla rozwiązań XR w pierścieniu KiWear Smart Ring to ważna funkcja, ale nie zabraknie w nim też optycznych czujników PPG do monitorowania zdrowia i pracy organizmu w trakcie aktywności. Wszystko po to, by noszenie obrączki na palcu było możliwie wszechstronne. Domyślam się, iż producenci aktualnych smart pierścieni będą wdrażać do swoich wearable funkcje sterowania, więc takich możliwości powinniśmy oczekiwać od większości kolejnych modeli. W trakcie demonstracji KiWear pokazywał swoje funkcje we współpracy z okularami RayNeo X3 Pro.


Google opowiada o zaletach Android XR z Gemini

System Android XR został zapowiedziany już pod koniec zeszłego roku, a w trackie majowych Google I/O opowiedziano o nim więcej. Kilka tygodni później amerykański gigant zjawił się też na Augmented World Expo, by w trakcie swojej prezentacji przypomnieć o zaletach platformy. Większość wystąpienia to powtórzenie możliwości Androida dla headsetów, które ma przecież obejmować wszelkiego rodzaju gogle MR (Mixed Reality), okulary AR (z Rzeczywistością Rozszerzoną) oraz ich prostszych smart odmian z AI na pokładzie. Google podało jednak w trakcie AWE kilka nowych informacji o Android XR.

W trakcie wystąpienia na AWE spółka Google kierowała uwagę głównie do developerów, bo to kooperacja z nimi ma nadać całej platformie rozpędu. Android XR jest opracowywany wspólnie z Qualcomm i Samsungiem, natomiast narzędzia Gemini i ich adaptacja ma też zależeć od twórców aplikacji, którzy będą je w swoich aplikacjach AR wykorzystywać. Android XR to nowy etap rozwoju rozwiązań Google dla headsetów. Wcześniej opracowywano okulary Glass, rozwiązania ARCore, Lens, czy Live View. Teraz doświadczenie z ponad dekady ma zaprocentować w docelowym ekosystemie. Pojawi się w czasie, który dla smart okularów będzie teraz idealny.

Na AWE zwrócono uwagę na narzędzia developerskie dla Android XR. Mają zostać udostępnione jeszcze w 2025 roku. Platforma ma obejmować sporo różnych grup urządzeń, więc spodziewam się, iż system otrzyma niedługo jakąś wersję lite (dla prostszych okularów). Wszystko z uwagi na inny „ciężar” aplikacji dla gogli i okularów AR, a odmian bazujących na samym wsparciu AI. Google obiecuje gotowość Android XR w obrębie silnika Unity, Android Studio, czy OpenXR 1.1. Przydałby się też jakiś emulator, by twórcom było łatwiej tworzyć oprogramowanie na okulary. Pod koniec roku miałem nadzieję na start platformy w tym roku i być może Samsung się wyrobi, ale realnie należy spoglądać dopiero na 2026 rok, gdy całość zacznie w końcu pokazywać moc. Wyżej załączyłem demo Android XR z majowego Google I/O.


Augmented World Expo 2025 – podsumowanie

To co przedstawiłem wyżej to nie wszystko, bo na targach działo się znacznie więcej. Nie sposób jednak poświęcić wszystkiemu tyle samo miejsca, więc o reszcie ciekawostek wspomnę w podsumowaniu. Na 16. edycji Augmented World Expo swoje nowinki przedstawiło wiele znanych ze świata technologii marek. Samsung Display pokazał ekrany OLEDoS o ultra wysokiej jasności aż 20 tysięcy nitów i gęstości pikseli ponad 5000 diod na cal. Sony z kolei opowiadało o headsecie z pierścieniowymi kontrolerami i ekranem w wysokiej rozdzielczości 3552 x 3840 pikseli. Interesująco wyglądał też wyświetlacz NeuralDisplay od Kopin ze śledzeniem oczu bez użycia kamer (co przydaje się przy renderingu obrazu).

Final day at the AWE USA 2025 Expo Hall and the energy is unreal. From immersive demos and gaming showcases to the Builders Nexus and last lightning rounds, it’s the ultimate close to an incredible week. One last chance to experience the future of XR, live from Long Beach! pic.twitter.com/fomSNRkZ3M

— AWE (@ARealityEvent) June 12, 2025

Na stoiskach nie zabrakło urządzeń peryferyjnych dla VR/XR. bHaptics pokazał kombinezony TactSuit Pro i swoje rękawice haptyczne TactGloves, dzięki którym poszerzana jest imersja wirtualnych światów. W sekcji Playground demonstrowano różniste aplikacje. Anywhere Bungee VR wyglądało najciekawiej. Zostało choćby wyróżnione nagrodą za najlepszy projekt. Twórcy podjęli się próby odwzorowania skoku na linie. Viture z kolei pokazał okulary dla Switcha 2 z panelami Micro-OLED. Funkcjonują jako monitor na wzór zestawów Lenovo dla przenośnych Legionów.

Augmented World Expo 2025 pokazało, iż branża warta ok. 40 miliardów dolarów mocno się rozpędza. W trakcie imprezy podobają mi się wyróżnienia Best in Show i Auggie Awards oraz XR Hall of Fame, które podkreślają ważnych dla segmentu reprezentantów. W ramach nagród wyróżniano w bardzo różnych działach. Od sztuki, aż po rozwiązania klimatyczne. Podsumowując: w tegorocznej edycji mocno podkreślano nowości spatial computing, połączenia AR z AI oraz nowych interfejsów (zarówno tych systemowych, jak i przez przystawki ruchowe). Na 2026 rok szykowanych jest mnóstwo lekkich okularów, które spopularyzują całą branżę. Pojawi się też kilka modeli bardziej zaawansowanych jednostek AR, a wszystko ma nakręcić konwergencja AI z XR. Mogą okazać się połączeniem idealnym. Aż chce się pojechać na europejską edycję!


Idź do oryginalnego materiału