Poczta będzie drukowała e-Doręczenia - kupiła specjalne szybkie drukarki

6 dni temu

W styczniu doręczenia elektroniczne staną się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych.

List polecony za potwierdzeniem odbioru zyska swój cyfrowy odpowiednik.

Od 1 stycznia 2025 r. list polecony z urzędu będzie można odebrać przez internet.

Dzięki e-Doręczeniom odpowiedź na urzędowe pismo będzie można również wysłać online.

Aby zacząć korzystać z tego systemu korespondencji cyfrowej, trzeba w pierwszej kolejności założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.

W pierwszym kroku należy wypełnić wniosek o adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Po uzupełnieniu wymaganych danych wniosek musi być podpisany elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). o ile dokument został złożony prawidłowo, wtedy na adres mailowy podany we wniosku jest wysyłane potwierdzenie. Status wniosku jest cały czas widoczny w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl.

Po uzyskaniu adresu doręczeń elektronicznych, czyli ADE, czas na aktywację skrzynki. Po zalogowaniu się do serwisu oraz otwarciu zakładki Twoje skrzynki w menu bocznym trzeba kliknąć przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, która ma być aktywowana. W następnym kroku należy podać adres e-mail, na który będą wysyłane powiadomienia. Ostatnim etapem procesu jest finalna aktywacja skrzynki przyciskiem Aktywuj. Zaraz potem na adres mailowy podany do powiadomień przychodzi informacja, iż skrzynka jest aktywna i można z niej korzystać.

Warto pamiętać, iż po aktywowaniu usługi e-Doręczeń korespondencja wysyłana przez podmioty używające tego systemu trafia właśnie na osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Powiadomienia wysyłane do odbiorcy w momencie pojawienia się nowej wiadomości ułatwiają śledzenie korespondencji. System e-Doręczeń pozwala również sprawdzić status wysłanego pisma, co pozwala na monitorowanie sprawy i usprawnia kontakty z urzędami.

Dla wszystkich obywateli, którzy nie mogą lub nie chcą korzystać z e-Doręczeń, Poczta Polska świadczy Publiczną Usługę Hybrydową (PUH).

Przesyłka elektroniczna np. od urzędu do adresata nieposiadającego skrzynki do e-doręczeń jest przekazywana do systemu Poczty Polskiej, gdzie w wyspecjalizowanych ośrodkach, w zabezpieczonej strefie z kontrolą dostępu jest automatycznie drukowana i kopertowana, a następnie doręczana w tradycyjny sposób odbiorcy.

W ostatnich miesiącach Poczta Polska odnotowuje dynamiczny rozwój usługi hybrydowej – a liczba wytworzonych przesyłek stale rośnie. W październiku było ponad 11 milionów wydrukowanych stron. Poczta zakupiła nowe maszyny, które zasiliły Ośrodki Wydruku i Konfekcjonowania w Pile i Łodzi. Wśród nich jest Kern 3600, wysokowydajny system kopertujący do 24 tys. przesyłek na godzinę. Ponadto ośrodki wyposażono w dodatkowe maszyny drukujące Canon, mające wydajność choćby 328 stron na minutę przy maksymalnym miesięcznym obciążeniu do 10 milionów stron A4.

Idź do oryginalnego materiału