Kierując się zasadą:
Zanim zaczniemy wprowadzać działania SEO dla swojej strony internetowej powinniśmy zastanowić się nad podstawowymi sprawami.
Podstawowymi nie tylko dla SEO, ale w sumie dla wszystkiego – tak ogólnie.
Chodzi o nasz cel i sposób w jaki mamy zamiar ten cel osiągnąć. Ale wróćmy do SEO…
Dokładny cel może się różnić w zależności od tego jaką formę działalności prowadzimy:
- czasami będzie to sprzedaż produktu,
- innym razem przekazanie jakiejś informacji jak najszerszej grupie odbiorców,
- jeszcze innym, może to być poszukiwanie nowych pracowników.
Jednak jedna rzecz je łączy, próba dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani treścią na naszej stronie. Właśnie to powinno być podstawowym celem każdej kampanii SEO.
Skoro określiliśmy już cel to przejdźmy do sposobu osiągnięcia tego celu.
Na SEO składa się szereg różnych działań wykonywanych dzięki narzędzi operujących danymi dotyczącymi interakcji użytkowników (wyszukujących) z wyszukiwarką internetową. Dane te obejmują takie informacje jak:
- pozycja danej strony w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy (słowa kluczowego),
- ilość wyświetleń strony,
- ilość wejść na stronę,
- dane geograficzne i demograficzne dotyczące odwiedzających,
i sporo innych informacji, które pozwalają na dotarcie do osób, które mogą być zainteresowane, tym co mamy im do przekazania.
W każdym razie można z tego wywnioskować, iż głównym narzędziem dla SEO są…
DANE
I właśnie o danych w aspekcie SEO, a konkretnie o sposobie gromadzenia i analizy tych danych będzie dzisiejszy wpis.
Powiedziałem już o czym jest poniższy wpis, ale w zasadzie dlaczego będę o tym pisał?
Główny powód jest taki, iż jakość raportów SEO jest słaba, choćby w przypadku agencji, które zawodowo zajmują się prowadzeniem kampani optymalizacyjnych.
Z czego to wynika?
Nie wiem, ale się domyślam… powodów jest prawdopodobnie przynajmniej kilka.
- Część agencji pewnie uważa, iż wystarczy „rzucić” klientowi dostęp do Google Analytics i Search Console i w sumie to powinien wszytko mieć. Niestety to nie wystarczy…
- Jeszcze inne mogą nie czuć presji ze strony klienta na raportowanie. Klient często nie ma czasu w co dzień porównywać stron danych między sobą, żeby sprawdzić co zostało wykonane, a co nie. Z tym, iż raz na jakiś czas może (i powinien) znaleźć na to trochę czasu i wtedy robi się problem.
- Kolejne agencje wysyłają klientowi miesięczne kliknięcia, wyświetlenia i pozycje, a resztą zajmują się same.
Powodów jeszcze by się pewnie trochę znalazło, ale jest to tylko gdybanie. I żeby nie było, nie mówię, iż nie ma dobrze raportujących agencji SEO.
Jest ich pewnie dużo, a część z nich prawdopodobnie raportuje lepiej, częściej i dokładniej niż my, ale…
Problem występuje, choćby jeżeli w nie dużej skali, to warto zwrócić na niego uwagę.
A w Dogtronic do raportowania podchodzimy bardzo skrupulatnie. O postępach swoich działań informujemy bardzo szczegółowo i regularnie, ale w taki sposób, żeby klient miał jak połapać się w natłoku danych.
W najsensowniejszy w jaki się da.
Na własnym przykładzie.
Przydałoby się również wiedzieć czym jest SEO. jeżeli nie jesteście w pełni wtajemniczeni w ten temat, to sprawdźcie nasz artykuł wyjaśniający czym jest i jak działa SEO dla wyszukiwarki Google.
Czego o raportowaniu SEO nauczycie się z poniższego wpisu?
Na jakie pytania odpowiemy?
- Jak tworzymy swoje raporty?
- Jakie informacje w nich umieszczamy,?
- Po co to robimy?
- Jaką wartość to wnosi dla nas i dla klienta?
- Jak tę wartość odpowiednio odczytać?
Czego się nauczycie?
- Po stronie klienta nauczycie się czego powinniście wymagać od agencji SEO w temacie raportowania,
- po stronie agencji, dowiecie się co powinniście w tym temacie klientom prezentować (nie żebyśmy kogoś pouczali…),
- a po stronie samodzielnego SEO na własnej stronie, dowiecie się jakie raporty powinniście sporządzać dla siebie.
Jakie informacje powinny znaleźć się w raporcie SEO?
Skończmy wreszcie ten przydługi wstęp i zajmijmy się konkretami. Zaczniemy od wymienienia jakie informacje powinny znaleźć się w raporcie SEO i wyjaśnienia w jakim celu powinny się tam znaleźć.
Raportowanie bieżących działań
Po pierwsze, powinniśmy zapisywać gdzieś wszelkie czynności jakie wykonaliśmy w ramach usługi. Czyli konkretnie:
Każdy napisany artykuł, z zaznaczeniem:
- linków, które się w nim znajdują,
- słów kluczowych, które prowadzą do artykułu,
- miejsc, w których został udostępniony,
- daty jego publikacji, oraz zatwierdzania wszelkich zmian.
Zewnętrzne miejsca, w których umieszczamy linki do swojej strony, z zaznaczeniem:
- daty i okresu publikacji linku,
- formy publikacji linku.
Czynności w ramach optymalizacji formy i treści strony:
- nowe nagłówki,
- zmiany w metatagach,
- dodawanie, usuwanie, edytowanie treści,
- dodawanie, usuwanie, edytowanie innych elementów znajdujących się na stronie.
Ale po co to wszytko?
Już spieszę z wyjaśnieniem.
Po pierwsze
Klient powinien mieć wgląd w to, za co płaci. Nie tylko w efekty pracy, ale również w to w jaki sposób je osiągamy. Może się okazać, iż któreś z naszych działań kłuci się z inną formą działalności naszego klienta, czego my nie wiemy.
Po drugie
Takie działanie dostarczy nam informacje na temat przyczyn zmian w wyświetlaniu naszej strony w wyszukiwarkach internetowych.
Przykładowo
Zauważamy nagły, jednorazowy spadek wyświetleń na naszej naszej stronie. Spadek miał miejsce tydzień temu. Teraz wystarczy przejrzeć raport działań optymalizacyjnych i zobaczyć jakie działania pokrywają się z datą spadku wyświetleń, a w konsekwencji możemy wyeliminować przyczynę.
Raport z działań konkurencji
Po co obserwować konkurencję?
Z przynajmniej kilku powodów, ale zacznijmy od wymienienia czego możemy się o konkurencji dowiedzieć.
Jakie informacje powinien zawierać raport z działań konkurencji?
Nasze raporty obejmują:
- Słowa kluczowe, które prowadzą do konkurencyjnej witryny.
- Informacje o tym, do jakiej podstrony prowadzą.
- Średnią miesięczną liczbę wyświetleń tych słów kluczowych.
- Informacje o pozycji strony konkurenta po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce.
Posiadanie tych danych daje nam sporo wartościowych informacji.
Co dają nam te informacje?
Zestawione w raporcie dane pozwalają określić mocne i słabe strony konkurencyjnych działań SEO oraz znaleźć podobieństwa tych działań z naszymi.
Dzięki zebranym informacjom dostajemy możliwość zidentyfikowania naszych faktycznych konkurentów.
Strony firm, które wyświetlają się w wyszukiwarce w odpowiedzi na wpisanie tych samych lub podobnych zapytań co nasza firma (lub zapytań, na które nasza firma chciała by się wyświetlać) najprawdopodobniej oferują podobne usługi.
Co więcej, dostajemy sporo szczegółowych informacji na temat konkurencyjnych działań. Wiemy na którym miejscu strony konkurentów wyświetlają się po wpisaniu danej frazy, jakie konkretnie są to strony oraz jak wiele razy zostały wyświetlone.
Dzięki tej wiedzy, możemy sprawdzić jakie działania konkurencji przynoszą lepszy rezultat niż nasze, a jakie gorszy. Takie informacje pozwolą nam lepiej dostosować treść i formę produkowanego kontentu.
Raport strategiczny
W tym raporcie zbieramy wszelkie dane, które dotyczą planowanych na przyszłość działań. Informacje te, zbierają się w dwóch grupach. Są to:
- Wszystkie słowa najważniejsze prowadzące do tej pory do witryny.
- Propozycje słów kluczowych, które będziemy pozycjonować.
Słowa najważniejsze witryny
Tak jak sama nazwa wskazuje, zbieramy tutaj listę wszystkich faraz kluczowych, które prowadzą do witryny w momencie gromadzenia danych.
Taką listę możemy uzyskać bez problemu w panelu Google Analytics lub naszej strony internetowej. Sam spis fraz kluczowych nie dałby nam jednak zbyt wiele.
Całe szczęście lista jest uzupełniona o sporo przydatnych dodatkowych informacji, takich jak:
- Informację o tym do jakiej podstrony naszej witryny prowadzi dane słowo kluczowe.
- Ilość wyszukiwań danego słowa kluczowego.
- Ilość organicznych wejść na naszą stronę.
- Pozycję jaką zajmuje nasza strona w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkownika danego słowa kluczowego.
Dodatkowo mamy możliwość porównania danych z różnych okresów. Wszystkie te informacje zebrane razem, pozwalają na sprawdzenie jakie słowa najważniejsze przynoszą nam najwięcej wejść na stronę, które z nich zaliczają największe wzrosty oraz jaki jest ich indywidualny i średnik współczynnik CTR (Click-Through Rate).
Obserwując te dane i łącząc z raportem działań bieżących możemy określić jakie skutki wywołują czynności, które wykonujemy w ramach SEO.
Słowa najważniejsze do pozycjonowania
Na podstawie informacji o słowach kluczowych, oraz celów strategicznych firmy powinniśmy (a w zadzie to musimy) określić listę słów, na których pozycjonowanie będziemy kłaść szczególny nacisk.
W Dogtronic zalecamy klientom strategię, przy której pozycjonujemy co miesiąc 4 różne słowa kluczowe. W zależności od skutków jakie przyniosą miesięczne działania, po pewnym czasie do nich wracamy, bądź nie.
Biorąc pod uwagę, iż na konkretne efekty działań SEO zwykle trzeba trochę poczekać i nie każda wykonana czynność musi przynieść zamierzany efekt, takie podejście wydaje się nam najbezpieczniejsze i najwydajniejsze. Nie odnosi się to oczywiście do każdego klienta.
Podsumowujący raport SEO
Na koniec czas na najważniejszą dla klienta część raportu SEO. A skoro jest najważniejsza dla klienta, to znaczy, iż jest najważniejsza ogólnie.
Raport podsumowujący, to zbiór informacji o kluczowych z punktu widzenia SEO wskaźnikach strony.
W Dogtronic sporządzamy takie raporty dla klientów okresowo. Najczęściej na koniec każdego miesiąca.
Z czego składa się podsumowujący raport SEO?
Podsumowujący raport SEO powinien zawierać najważniejsze dane dotyczące prowadzonych przez nas działań. Dane te powinny dać klientowi możliwość oceny postępów naszej dotychczasowej pracy.
Taki raport wykonujemy w dwóch wersjach:
Szczegółowy podsumowujący raport SEO
Jest to zbiór wszystkich niezbędnych danych w arkuszu excela (w naszym przypadku Google Spreed Sheets). W jednym miejscu szczegółowo grupujemy i analizujemy wszystkie potrzebne dane. Taka forma może być mniej czytelna, a co za tym idzie mniej przystępna dla klienta.
Uproszczony podsumowujący raport SEO
Wcześniej przeanalizowane dane umieszczamy w specjalnie przygotowanym pod kątem wizualnym dokumencie. Tak przedstawione dane jasno pokazują co w danym miesiącu udało się osiągnąć. jeżeli klient nie ma czasu w przekopywanie się przez tabelki w excelu wystarczy, iż przejrzy kilka stron dokumentu z najważniejszymi danymi i analizą sytuacji.
Nasze raporty zawierają następujące informacje
Źródła pozyskiwania użytkowników
Zaznaczenie w jaki sposób użytkownicy trafili do naszej strony internetowej. Znajdziemy tutaj między innymi odpowiedź na pytania:
- Ile osób weszło na stronę dzięki linków z płatnych kampanii?
- Ile dzięki organicznemu wyświetlaniu się strony w wyszukiwarce?
- Ile przez linki z mediów społecznościowych?
- Z jakich konkretnie mediów?
- Jaka część użytkowników odwiedza stronę pierwszy raz, a jaka po raz kolejny?
- Jaki jest średni czas jaki użytkownik spędził na naszej stronie?
Zasięg organiczny serwisu
Ilość kliknięć i wyświetleń linku w wyszukiwarce z podziałem na: dni, słowa kluczowe, podstrony.
Dane dotyczące odbiorców witryny
Dowiemy się stąd z jakich urządzeń korzystali użytkownicy podczas wyświetlania naszej strony internetowej. Zostają oni również pogrupowani ze względu na wiek i płeć.
Podział ruchu na pory dnia i dni tygodnia
Zawiera szczegółowy podział ruchu ze względu na: dni tygodnia, godziny.
Analizę najważniejszych słów kluczowych
Zawiera szczegółowe informacje na temat fraz, które generują nawiększy ruch na stronie. Znajdziemy tutaj:
- Kliknięcia, wyświetlenia i pozycję 50 najlepszych fraz w wynikach wyszukiwania.
- Informację o tym do jakiej podstrony kieruje dane słowo kluczowe.
- Łączną liczbę wszystkich fraz kluczowych na jakie pojawiamy się w wynikach wyszukiwania.
- Spis wszystkich fraz kluczowych, na które wyświetlamy się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Podsumowujący raport SEO - Podsumowanie
Jest to największy i najbardziej szczegółowy z raportów, jakie przygotowujemy. Zebranie i przeanalizowanie wszystkich danych, a później dostosowanie ich wizualnie wymaga sporo pracy, ale nikt nie mówił, iż wszystko będzie łatwe i szybkie…
Gotowe wzory oraz instrukcje sporządzenia większości z naszych raportów znajdziecie w poradniku — Jak sporządzić raport SEO?
Co jest potrzebne do sporządzenia pełnego raportu SEO?
Aby sporządzić raport SEO potrzebne są nam dwie rzeczy: dane i narzędzia, które pozwolą nam te dane zgromadzić.
No może jeszcze ewentualnie trochę czasu…
Jak pozyskać te dane?
Pierwszą kluczową rzeczą do zrobienia w celu pozyskania danych niezbędnych do sporządzenia raportu, a w zasadzie to do prowadzenia jakichkolwiek działań optymalizacyjnych jest audyt SEO.
Audyt SEO - definicja
Jest to proces analizy wskazujący w jakim stopniu nasza witryna internetowa jest dostosowana pod kątem wyświetlania się w wyszukiwarkach internetowych.
Przeprowadzenie audytu SEO jest pierwszym krokiem do zwiększenia wydajności witryny. Plan ten powinien zawierać działania, które zwiększą jej ranking w wyszukiwarkach internetowych, aby przyciągnąć więcej odwiedzających.
Audyt zapewnia wgląd w wydajność witryny, strukturę i tematykę poszczególnych stron oraz ogólny ruch na stronie.
A teraz w skrócie
Audyt pod kątem SEO obejmuje działania związane z pozyskaniem danych o dotychczasowym działaniu strony pod kątem wyświetlania w wyszukiwarce.
Owocem takiego audytu powinien być dokument zawierający informacje o tym co działa dobrze, a co trzeba poprawić.
Jak sporządzić audyt?
Można go sporządzić na dwa sposoby:
Za darmo, ale samodzielnie. Wykorzystując dane dostępne w Google Search Console i w Google Analytics możemy samodzielnie sporządzić darmowy audyt SEO.
Za opłatą, ale automatycznie. Wykorzystując do tego narzędzia takie jak SurferSEO, Senuto czy Ahrefs.
Więcej o sporządzaniu audytów SEO napiszemy w oddzielnym wpisie.
Audyt zrobiony - co dalej?
Wykonaliśmy audyt i wiemy jakie aspekty działania naszej strony wymagają poprawy, ale skąd brać bieżące dane do raportów?
Do tego musimy wykorzystać specjalistyczne narzędzia. W zależności od potrzeb mogą wystarczyć nam darmowe narzędzia udostępniane przez Google.
Jednak jeżeli prowadzimy kampanie SEO dla kilku witryn, będziemy potrzebować narzędzi, które wykonają część analizy za nas.
W sieci dostępnych jest wiele narzędzi. Co więcej, wiele dobrych narzędzi. Nie będziemy się jednak rozpisywać nad każdym z nich.
Opiszemy te, z których sami korzystamy na bierząco. Powodów do wyboru właśnie ich jest kilka, ale głównie są to względy ekonomiczne i przyzwyczajenie do interfejsu.
Darmowe narzędzia
Aby pozyskać dane niezbędne do planowaniem jakichkolwiek działań optymalizacyjnych dla naszej stronie internetowej niezbędne będą nam cztery darmowe narzędzia udostępniane przez Google.
Google Search Console
Search Console to narzędzie dostarczające kompleksowe dane dotyczące indeksowania naszej strony przez wyszukiwarkę Google.
Znajdziemy tutaj szczegółowe informacje o słowach kluczowych prowadzących do naszej witryny. Pozwala również monitorować (a w niektórych przypadkach rozwiązywać) błędy serwera, problemy z wydajnością i ładowaniem strony oraz problemy z bezpieczeństwem.
Google Analytics
Platforma do analityki internetowej, która udostępnia statystyki strony i podstawowe narzędzia analityczne do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek i celów marketingowych.
Usługa jest jest dostępna za darmo dla wszystkich, kto posiada konto Google. Pozyskamy tutaj wiele informacji na temat strony i jej odbiorców.
Google Ads
Menadżer płatnych reklam w wyszukiwarce Google. Ale zaraz jak to płatnych…? Już tłumaczę. Reklamy faktycznie są płatne, ale założyć konto i podpiąć stronę można za darmo.
Jedną z funkcjonalności platformy jest Planer Słów Kluczowych, czyli darmowa wyszukiwarka nowych fraz dla naszej witryny.Google trends
Platforma, która pokazuje, jak często dana fraza jest wpisywane do wyszukiwarki Google. Można ją wykorzystać do porównywania słów kluczowych oraz do odkrywania skoków ich wolumenu wyszukiwania.
Google Trends dostarcza dane takie jak: wachania ilości wyszukiwania słów kluczowych oraz informacje geograficzne o użytkownikach wyszukiwarki.
Płatne narzędzia
Jeśli optymalizujemy więcej niż jedną stronę internetową, potrzeba analizowania wszystkich niezbędnych danych może okazać się zbyt czasochłonna. Wtedy warto zdecydować się na narzędzia, które przeanalizują część danych za nas. W Dogtronicu korzystamy z pomocy dwóch platform.
Senuto
Platforma gromadząca i analizująca dane na temat widoczności około 100 milionów fraz kluczowych oraz 5 milionów domen. Udostępnia narzędzia pozwalające na planowanie kontentu i strategii SEO.
My korzystamy z niej głównie do generowania raportów z działań konkurencji i monitorowania zmian w słowach kluczowych.
SurferSEO
SurferSEO to narzędzie służące głównie do optymalizacji kontentu na stronie (np. tego artykułu) pod kątem doboru słów kluczowych, długości, ilości nagłówków i ogólnie wszystkiego co możemy sobie wymarzyć.
Wszystkiego w kontekście SEO copywritingu (żeby nie było wątpliwości).
Dodatkowo daje możliwość generowania automatycznych audytów SEO.
Podsumowanie
Wiemy już po co tworzyć raport SEO. Wiemy również co powinno się w nim znaleźć. W kolejnym wpisie pokażemy krok po kroku jak taki raport sporządzić.
Na koniec podsumujmy sobie jeszcze najważniejsze informacje.
Na czym opiera się SEO?
Na danych.
Gdzie gromadzimy te dane?
W raportach SEO.
Komu raport SEO ma służyć?
Zarówno klientowi jak i pracownikom zajmującym się SEO.
Jakie cechy powinien mieć dobry raport SEO?
Szczegółowy, zrozumiały i konkretny.
Co powinien w sobie zawierać zawierać taki raport?
Wszytko (co istotne dla optymalizacji strony).
Masz dosyć agencji SEO, które raportowanie traktują, jako karę, albo przynajmniej przykry obowiązek? Skontaktuj się z nami!