Trafiły mi się takie piasty, a konkretnie tył do zrobienia koła.
Z ciekawości przeglądnąłem portal Ali i są one jedne z najtańszych piast choćby w ich ofercie.
Sporo tych piast jednak pojawia się w Polsce, bo są tanie po prostu, ale czy dobre ?
No tego nie wiem, jak wygląda czasokres eksploatacji międzyserwisowej.
Ja tylko koła zaplatam, ale swoje 3 grosze mogę wtrącić.
Piasta lekka, faktycznie, zapomniałem zważyć, ale podawane wartości przez sprzedawcę są ok.
Wykonanie technicznie bez zarzutu.
Materiał alu - ale jaki stop, czy gniazda pod łożyska sienie będą wygniatać ? nie wiem.
Ale pojawia się dzwonek alarmowy............ piasta posiada bębenek aluminiowy, co już warto się zastanowić czy kasety jakie będą montowane posiadają zębatki na pajaku alu, ewentualnie zębatki prawie wszystkie są połączone nitami.
Luźne nie scalone, będą się wrzynać w korpus bębenka, podobnie jak w lekkich Novatecach i DT.
Niestety producent nie sprzedaje zamienników stalowych.
No to już tutaj występuje mały zgrzyt techniczny.
O ile do lekkiego XC czy graveli byłbym skłonny to zastosować to do cięższego zastosowania z tego punktu widzenia nie polecałbym.
A w sumie, sam bębenek kosztuje u dostawcy jakieś niecałe 70 zł to.... wybór i koszty zależą od klienta.
To moje zdanie.
Druga sprawa to system zapadkowy, 120 pkt podparcia jak deklaruje producent, ale to taki myk technologiczny, bo każda zębatka, a jest ich 6 posiada po 3 ząbki....... no i tutaj nie zgadza się kalkulator, może pracują tylko 2 ząbki jednocześnie, może 3 a może kompletnie zapadki się całe zazębiają..... nie wiem jak to działa konkretnie, w każdym razie luz na zazębianiu jest praktycznie niewyczuwalny.
Nie wiem.
Dalej...... bębenek zciąga się ręką, ale trzeba uważać, bo założenie go z powrotem bez dodatkowych narzędzi nie jest możliwe, także...... i trzeba pilnować, aby zacisk piasty był w miarę mocno zamknięty, aby piasta nie dostała luzu.
Trzecia sprawa.... mam nadzieje iż wiecie iż system zapadek w tej piaście przychodzi na sucho, a jak wiemy co na sucho to ......nie jest dobrze, system zapadek należy posmarować odpowiednim smarem czy też olejem, aby to nie było suche.
A już nie wspomnę iż im więcej punktów stykowych, zapadek, bębenek będzie wytwarzał opór na wolnym biegu, może ktoś powie... ale pierdoły, ale jednak jest, na to mało kto zwraca uwagę, opór jest podobny jak w kasetach z ratchetem.
W zasadzie to takie uwagi do produktu, a co będzie w użytkowaniu, każdy co kupi sprawdzi sam.
Nie napiszę polecam czy nie polecam, bo nie mam do tego prawa bo nie używam.
Wyrażam swoje zdanie z punktu widzenia technicznego w porównaniu do innych produktów, np Novateca.
Każdy ma wolny wybór, cena jest niska w porównaniu do produktów innych firm.
Ważne jest aby serwisować piastę jak każdą inną co jakiś okres, czy to będzie czyszczenie i smarowanie systemu zapadkowego, czy to wymiana łożysk.
Co do koła, w moim przypadku serwisowym koło plotło się bez problemu, otwory dobrze przyjęły szprychy 2,2/2.0, czyli w główce 2,2, bez problemu przeszło w otworach i układało się.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5jToRMe_XBe0cT98R51N9D8Fq1tMYJcpx4VcEUpOSJTVj1olBVhr-ZdPvRSYGIVn0JpHvE_XFKdFHLu8ANA9oXE2xYhSW4eUixs4wsXuF6vCdK9z8L5AikffYnQiuyQkBLsqU2z5lhuluz3jVZPXxsFfcGh0jRgos_ELys-DaafXogza_0oJVyPLA5W8/w640-h360/WP_20250211_071.jpg)
Pewnie sobie dla własnego sprawdzenia zamówię jakąś taką testowo...... ale to kiedyś.
Spike😎
Sklep i serwis rowerowy