W poprzednich artykułach wiele razy wspominałam o tym, jak istotny w każdym projekcie jest użytkownik i jego potrzeby. Rozmawialiśmy też o badaniach i o tym, jak stworzyć produkt najlepiej dopasowany do oczekiwań użytkownika. Kim jednak jest nasz użytkownik? Jak go zidentyfikować? Persona jest właśnie taką reprezentacją naszego użytkownika i dziś przybliżę nieco ten termin.
- Kim są persony?
- Projektowanie oparte na personach
- Kiedy tworzyć personę?
- Jak wygląda persona?
- Dlaczego persona jest potrzebna?
Kim są persony?
Persona to postać fikcyjna, utworzona na potrzeby projektu. Persona powstaje na podstawie badań na początkowym etapie projektowania, które wskazują na potrzeby, zachowania, doświadczenia i cele potencjalnych użytkowników – dzięki wynikom badań możemy utworzyć jedną, fikcyjną osobę, która będzie reprezentować naszych użytkowników. Pozwala to nie tylko już na początkowym etapie lepiej poznać użytkownika, ale również niejako się z nim zżyć, jak z realną osobą – dużo łatwiej mówić o konkretnej osobie, niż zbiorze anonimowych postaci.
Projektowanie oparte na personach
Każdy projekt może mieć dowolną liczbę person, w zależności od typu projektu. Jak jednak kilka fikcyjnych osób może pomóc w zaprojektowaniu nowej usługi czy produktu? najważniejsze jest to, iż persona lub persony, przygotowane na podstawie rzetelnych badań, pozwala skupić się na najważniejszych potrzebach potencjalnych użytkowników. Żaden projekt nie może być skierowany do wszystkich, a wybranie kluczowych rozwiązań w oparciu o persony, można zbudować najlepszy produkt.
Kiedy tworzyć personę?
Jak wspomniano wyżej, persony to fikcyjne postacie, które tworzone są na podstawie i bazie wykonanych już badań użytkowników. Najlepszym zatem momentem na pochylenie się nad stworzeniem person jest czas, gdy mamy już wyniki wszystkich badań i wyciągnięte z nich wnioski. Tworzenie person jest procesem iteracyjnym, który możemy powtarzać i do niego wracać w dowolnym momencie, jeżeli sytuacja w projekcie ulega zmianie.
Jak wygląda persona?
Persona to nic innego jak wizualna reprezentacja danych, które wyszły nam z badań. Dla wygody i lepszego zrozumienia persony tworzymy ją w taki sposób, aby jak najbardziej przypominała nam realinie istniejącą osobę – nadajemy jej imię, wiek, zawód, opowiadamy o zwyczajach, zainteresowaniach, zaznaczamy z czym na co dzień się mierzy i co ją cieszy. czytelna dla zespołu. Persona to archetypiczny model naszego użytkownika, ale stworzona w sposób graficzny, jak krótka wizytówka czy małe CV.
Źródło: https://www.interaction-design.org/
Źródło: https://www.uxdesigninstitute.com/blog/what-are-ux-personas/
Źródło: https://uxdworld.com/best-practices-for-ux-deliverables-user-personas-user-flows-wireframes-and-prototypes-part-i/
Dlaczego persona jest potrzebna?
Persony pozwalają na utworzenie więzi i poznanie przyszłych użytkowników, ich potrzeb, myśli i celów. Dzięki wizualizacji, mamy niejako kontakt z osobą, dla której tworzymy produkt. o ile zależy nam, aby projekt był wykonany w zgodnie z filozofią UX – stworzenie persony lub person będzie niezbędne – bez niej nie dowiemy się niczego o naszym użytkowniku i ciężko będzie odnieść się w dalszych etapach projektu do konkretnych założeń projektu.
Jako iż persony to jedna z ważniejszych kwestii w projektowaniu UX, w kolejnych artykułach dowiesz się, jak – krok po kroku – stworzyć personę dla swojego projektu.